Storhedstiden
Vemmetoftes storhedstid begyndte dog for alvor med "den kongelige tid"
i 1694, da Christian
Vs dronning, Charlotte Amalie, købte godset og med stor ildhu
gik i gang med omfattende ændringer af godset. Landsbyen
Vemmetofte blev sløjfet 1696, bønderne tvangsforflyttet til andre landsbyer og jorden
derpå lagt ind under godset som dyrehave beregnet for den kongelige jagt.
Dronningen, som også havde mange andre godsbesiddelser flere steder i landet,
overdrog Vemmetofte til sine to ugifte
børn, prins Carl og prinsesse Sophie
Hedevig i den hensigt, at godset med tiden skulle omdannes til et kloster
for adelige jomfruer af protestantisk eller af Calvinistisk tro (som dronningen
selv).
Charlotte Amalie
(1650-1714) var gift med Christian V.
Efter dronningens død
i 1714 gik Prins Carl straks i gang med en omfattende ombygning af den da stærkt
forsømte herregård og gav i store træk hovedbygningen dets nuværende udseende
trods flere senere ombygninger. Endnu en landsby, Snekkelstrup, blev sløjfet i
1717. Prins Carl opførte også en del af de omgivende bygninger, bl.a. den såkaldte
"flække" langs den nuværende Vemmetoftevej og det store "fæhus"
i ladegården. Også staldbygninger, bindingsværkshuse til forpagtere og andre
ansatte, broen over slotsgraven samt anlæg af en lysthave i fransk stil blev
opført i løbet af de følgende år, indtil den gamle borg var forvandlet til
et smukt, firlænget barokslot. Heller ikke den indre istandsættelse blev der
sparet på. Prins Carl lod indføre gyldenlæder fra Holland til vægbeklædning i
bl.a. spisesalen, fruerstuen og et mindre karnapværelse. Der blev anskaffet
møbler fra København og Hamburg og en mængde kostbarheder og kunstgenstande.
Også klosterets kirke blev sat i stand og udstyret med en ny altertavle med fint
udskåret og forgyldt ramme omkring et maleri af Heinrich Krock fra 1717, som
forestiller dommedag. Der blev anskaffet altersølv, dåbssølv, alterstager, og
prinsen lod 33 malerier med bibelske motiver (ligeledes af Krock) overflytte fra
sin ejendom Blågård ved
København. På sydfløjens mur lod den fromme prins Carl opsætte en tavle med
indskriften `Qui benedixisti Deus optime maxime cuncta qui bene prospicies
sit tibi laus et honor´ (Du algode og almægtige Gud, som har velsignet alt
dette og nådig vil våge derover, dig være pris og ære).
Kirken på Vemmetofte blev oprettet
allerede i første halvdel af 1600-årene, men det nuværende udseende fik den i
forbindelse med
prins Carls store renovation af slottet fra 1715. Alteret med et
dommedagsmaleri af Heinrich Krock (1671-1738) ses i baggrunden. En stor del af inventaret er skænket af Prins
Carl, mens Carl Adolf von Plessen skænkede kirken en messehagel. Siden 1735, da
klosteret blev oprettet efter prinsesse Sophie Hedevigs død, har kirken også
fungeret som selvstændig sognekirke, idet den blev udskilt fra Spjellerup sogn.
I klosterets første år var der ansat både en dansk og en tysk præst.
Omkostningerne til alt dette var naturligvis enorme, og Prins Carl, som dertil var en udpræget levemand med stor lyst til kostbare fester,
eget stutteri med de fineste rideheste og prangende
jagtselskaber, efterlod sig da også en betydelig gæld, som søsteren, Sophie
Hedevig, også arvede, da hun overtog Vemmetofte efter Prins Carls død i
1729. Hun betalte pligtopfyldende af på gælden i årene derefter
og fik faktisk afbetalt gælden inden sin død 6 år efter broderen bl.a. ved
afståelse af godser, omlægning og dygtig drift, et heldigt mageskifte med kronen
i 1732, som øgede Vemmetoftes godt 1300 tdr. hartkorn ved prinsens død til 1626
tønder hartkorn, da hun selv døde i 1735. Christian VI havde dog også hjulpet med en
forhøjelse af hendes apanage.
Prinsesse Sophie Hedevig havde i øvrigt også stor sans for musik og selv
var hun også en habil maler, bl.a. af nogle akvareller med blomstermotiver, som i dag
hænger på Rosenborg. Som sin moder havde hun også stor praktisk og forretningsmæssig
sans i forbindelse med forvaltningen og driften af hendes godser.
Det ombyggede Vemmetofte med den
imponerende barokhave, som Prins Carl
lod anlægge uden smålig skelen til omkostningerne. I tidens smag var haven
indrettet med symmetrisk anlagte, snorlige havegange, klippede hække og med
sirligt arrangerede blomstergrupper, som dannede prinsens og prinsesse Sophie
Hedevigs kronede navnetræk.
I årene 1862 og 1863 gennemgik
hovedbygningen på Vemmetofte en temmelig håndfast ombygning. (Billedet til
venstre viser hovedbygningen før ombygningen 1862, billedet til højre
umiddelbart efter). Under ledelse af arkitekt Th. Zeltner forsøgte man efter
tidens smag at gøre bygningen mere ´historisk´. Resultatet blev et ret mislykket
forsøg på at genskabe en renæssancebygning. Tårnet, som kan ses fra havesiden
(se billedet med prins Carls barokhave), blev gjort højere og forsynes med spir,
og bygningen fik nu spidsgavle, vinduesindfatninger og røde mursten med lyse,
vandrette cementbånd. De anvendte materialer var imidlertid så dårlige, at det
allerede i 1907 blev nødvendigt med en ny ombygning, som blev ledet af arkitekt
Axel Berg. Bygningen fik ved den lejlighed et fuldkomment nyt ydre og står i dag
med røde mursten og grå sandstensudsmykning. Også spiret på taget er fra den
sidste ombygning. Indvendigt er der til gengæld bevaret mange fine detaljer.