Dansk skolehistorie
i 1700-tallet
med særlig vægt på
landsbyskolerne
|
|
|
|
Gengivelse af ´Instructionen for Skoleholderen´ med den originale ortografi. |
|
|
|
|
Gennemgang af Frederik IVs historie, enevældets betydning, Store Nordiske Krig 1700-1720, kongens bortførelse og senere ægteskab med Anne Sofie Reventlow, hoffet i København, Christian VI, Sophie Magdalene og kronprinsen, senere Frederik V. Kort omtale af og henvisning til specialsider om landmilits, vornedskab, stavnsbånd & rytterskoler.
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
Rasmus Svendsens Skole i Faxe Omtale af Danmarks ældste, men kun delvist bevarede landsbyskole, Rasmus Svendsens Skole i Faxe, som blev opført omkring 1644, men siden flyttet og genopført i 1730´erne. Beskrivelsen omfatter både oversigt over skolens indretning og dens historie. Desuden er der lidt information både om Faxe by på dette tidspunkt og lidt biografiske oplysninger om Rasmus Svendsen, som var præst i Faxe og senere provst i Faxe Herred. Dertil kommer information om skolegangen indtil 1742, hvor skolen ophørte, og bygningens historie frem til nu, hvor den i 2018 blev genstand i en ´kulturkamp´ mellem nogle mennesker, som ønsker at bevare bygningen i Faxe og andre, som ønsker bygningen flyttet til fx Frilandsmuseet. |
Prins Carls Skole i Store Torøje Skolen blev opført som en af flere skoler i 1719 af prins Carl, som var broder til Frederik IV. Skolen er en såkaldt ´prinseskole´, og bygningen er i dag den bedst bevarede af de ældste landsbyskoler fra 1700-tallet. Beskrivelsen omfatter både en oversigt over skolens historie og indretning efter fundatsens bestemmelser og en omtale af skoleholdere og gennemgang af den daglige undervisning og de anvendte undervisningsmidler. Hverken Faxe Kommune eller Østsjællands Museum var imidlertid interesseret i at bevare skolen som museum for eftertiden. Som ejer af bygningen valgte staten derfor at sætte bygningen til salg i 2017. Året efter overgik Prins Carls Skole til privateje. Museet blev dermed også nedlagt. |
Prins Carls og prinsesse Sophie Hedevig En biografiske oversigt over Frederik IVs søskende, prins Carl og prinsesse Sophie Hedevigs historie. Prinsens rejse og venskabet med Carl Adolf von Plessen. Jægerspris, Højstrup, Vemmetofte. prinsesse Sophie Hedevig og Carl Adolf von Plessen. Tiden på Vemmetofte |
||
Prinse- og prinsesseskolerne Prins Carls og prinsesse Sophie Hedevigs 23 skoler på godserne Vemmetofte, Højstrup, Jægerspris, Dronninglund med flere. Siden er åben, men endnu under udarbejdelse |
Carl Adolf von Plessen (1678-1758) Slægten von Plessen (og von Skeel), gennemgang af Carl Adolf von Plessens familieforhold og biografi, venskabet med prins Carl og prinsesse Sophie Hedevig, forbindelsen til Vemmetofte, Christian VIs konseil,interesserne på De vestindiske Øer, de sidste år. |
De ´Plessenske Skoler´ Omtale af hver af de 14 ´Plessenske Skoler´(greveskolerne), som Plessen lod opføre på sine godser ved Næstved. Kun 2 af disse skoler eksisterer stadig. Ligesom kongehuset var Carl Adolf von Plessen meget optaget af pietismen. |
||
|
|
|
|
Den plessenske Fundation for de 14 skoler på hans godser 1724-1731
Gengivelse af hele fundatsen
for Carl Adolf von Plessens skoler (´greveskolerne´). |
Dagliglivet i landsbyerne i 1700-tallet Gennemgang af livet i landsbyerne, som ændrer sig meget i løbet af 1700-tallet. Gennemgang af en række emner bl.a. bindingsværkshuse og fæstegårde, stavnsbånd og hoveri, bystævner og oldermandens rolle, driftsformen med . trevangsbruget, landsbysmeden, kobbelbrug, bytyren, godset og fæstesystemet, hjulploven og andre redskaber, ´årets gang´ i landsbyen, Struensees reformer mellem 1770 og 1772 samt landboreformerne og ophævelsen af stavnsbåndet i 1788. |
Dagliglivet i købstæderne i 1700-tallet Middelalderbyerne og Hanseforbundet, byernes kriser og fremgang, ´Den florissante handelsperiode` i sidste halvdel af 1700-tallet, styre og økonomi, købstædernes indbyggertal, bindingsværk og købstadshuse, købstadsrettigheder og borgerskab, livet i købstæderne, rettersted og galgebakke, gilder og lav, handel og håndværk, kaffehuse, torvedage og messer, reformationen og latinskoler, oplysningstid m.m. |
Dagliglivet i København i 1700-tallet Københavns topografi især mellem Frederik IVs og Christian VIi s tid (1699-1808) bl.a. om pesten i 1711, branden i 1728, Englandskrigene 1801-1807 og branden i 1794 m.m. samt en længere ´byvandring´ gennem 1700-årenes København citeret fra topograf Boths historisk-topografiske skildring af "Kjøbenhavn" fra 1873. Websiden indeholder også et lille udvalg af litteratur og links til mere ´specielle´ websteder, som normalt ikke - eller kun sjældent - ses omtalt andre steder. Siden er under udarbejdelse (endnu delvis lukket) |
||
Herremænd og adel og lidt om hovedgårde, grevskaber og baronier både tidligere, men især på Frederik IVs og Christian VIs tid (1699-1746) Fødselsadel og rangadel, gods og hovedgård, grevskaber og baronier, drift og økonomi, fæstejord, hoveri, herregårdens indretning, familieforhold, dagligdagen på godsetSiden er åben, men endnu under udarbejdelse |
|
Kunst, kultur og videnskab især på Frederik IVs og Christian VIs tid (1699-1746) Beskrivelse følger. Siden er under udarbejdelse (endnu lukket) |
||
Specialkort m.m. over de enkelte rytterdistrikter Arkitekt, kgl. bygningsinspektør Svenn Eske Kristensen (1905-2000), udarbejdede som studerende en opgave til Kunstakademiets arkitektskole i København om Frederik IVs rytterskoler. Opgavebesvarelsen, som er smukt håndskrevet med skrifttypen Anglais, indeholder bl.a. en række større kort, som viser placeringen af de enkelte rytterskoler i rytterdistrikterne med angivelse af, om bygningerne stadig eksisterede, da kortene blev tegnet mellem 1918 og 1920. |
Mønter og sedler i Frederik IVs regeringstid / 1699-1735 Gennemgang af pengesystemet med gengivelser af mønter i alle værdier (enkelte også i stor gengivelse) samt af den første danske pengeseddel fra 1713. |
Ord og begreber Forklaring af ældre udtryk og begreber samt måleenheder, som er anvendt på websiden i forbindelse med eksempelvis mål og vægt m.m. Forklaring af Ole Rømers opmåling af rigets landeveje, definitionen af den ´danske mil´ samt brugen af H. C. Ørsteds ´milevogn´. Kort over jordbundens bonitet i Danmark samt forklaring af begreber som hartkorn m.m. |
||
´Fattigforordningen´ Om Betlere i Danmark, saavel paa Landet som i Kiøbstæderne, Kiøbenhavn undtagen 24. september 1708 Gengivelse af hele Frederik IVs ´Fattigforordning´, som var et opgør med udformningen af den statslige fattigforsorg, som Danmark havde haft siden reformationen i 1536. |
Instruction hvorefter Wi Frederich den Fjerde af Guds Naade etc. allernaadigst ville, at hver Præst, angaaende de i hans Sogn eller Sogner oprettede Skoler, sig skal rette og forholde. Hafniæ den 28. Martii Anno 1721 Gengivelse af instruktionen for præsterne med den originale ortografi. Klik hér for at se den tilsvarende instruktion for skolemestrene. Siden er åben, men endnu under udarbejdelse |
Forordning Angaaende den tilvoxende Ungdoms Confirmation og Bekræftelse udi deres Daabes Naade 13. Januarii Anno 1736 Gengivelse af hele Christian VIs forordning om indførelse af den tvungne konfirmation. |
||
Instruks for Degne og Skolemestre på Landet i Danmark 23. januar 1739 Gengivelse af hele Christian VIs instruks om indførelse af den første egentlige skolelov i Danmark, som fulgte efter indførelsen af den tvungne konfirmation 3 år tidligere. |
Placat og nærmere Anordning angaaende Skolerne paa Landet i Danmark 29. april 1740 Gengivelse af hele Christian VIs ´Plakat´, som er en offentlig kundgørelse. Plakaten modificerede skoleloven af 23. januar 1739. Godsejerne, som havde protesteret voldsomt mod skoleloven , blev med denne forordning fritaget fra økonomisk at bidrage til oprettelsen af landsbyskolerne. |
Anordning for Almueskolevæsenet paa Landet i Danmark af 29. juli 1814 Gengivelse af hele hele lovteksten til Skoleloven af 1814, hvormed Danmark - midt i en ellers meget alvorlig økonomisk og politisk krise - som det første land i verden indførte almindelig skolegang. Skoleloven for landdistrikterne udgjorde en af tre skolelove, der blev lanceret samme dag. De øvrige to love var gældende for henholdsvis købstæderne og København
|
||
Bilag til Anordning for Almue-Skolevæsenet paa Landet i Danmark af 29. juli 1814
Gengivelse af hele lovteksten til denne anordningen
til skoleloven af 1814, som er en instruktion til læreren i, hvorledes
han skal håndhæve normer, hygiejne og varetage undervisningen af
børnene. Det var lærerens pligt at sikre, at børnene blev velopdragne og
dannede mennesker. |
Kaldsbrev og edsformular i forbindelse med ansættelsen af en skoleholder ved en rytterskole i 1826 1826 tiltrådte Lars Nielsen kaldet som skoleholder ved rytterskolen i Hårlev i Tryggevælde Rytterdistrikt. Lars Nielsens kaldsbrev, som blev udfærdiget af lensgreve Adam Wilhelm Moltke til Bregentved og en kopi af Lars Nielsens edsformular er bevaret og kan læses her. |
Oversigt over den danske skoles historie - fra degnelæsning til centralskole En kortfattet oversigt over de væsentligste begivenheder i dansk skolehistorie fra reformationen og frem til i dag bl.a. med de vigtigste årstal og links til yderligere information
|
||
Skolemuseets besøgende og ´klip´ fra gæstebogen
Selv om det nu nedlagte Prins
Carls Skolemuseum var ´Danmarks tommeste museum´, blev det alligevel besøgt af
mange mennesker, som gerne ville opleve stemningen i den 300 år gamle
landsbyskole. De viste ´klip´ fra den gamle gæstebog vidner også om
museets mange besøgende i årenes løb. |
Rytterskolen i Karise og lidt om byens ældre historie
Rytterskolen i Karise
blev opført 1724. Den fungerede som skole i 145 år indtil skolen blev
nedlagt i 1869. Siden anvendt som købmandsforretning indtil
bygningen nedbrændte i 1926. |
Landsbyerne Store Torøje og Lille Torøje Store Torøje, tidligere Taarøje, er en landsby på Sydsjælland, som ligger i Smerup Sogn mellem Faxe og Store Heddinge i Faxe Kommune. Byen nævnes allerede i 1397 (Thorøwe). Lille Torøje, som ligger et par kilometer fra Store Torøje, opstod efter udflytningen fra ´Taarøje´ i 1767-68. |
||
|
|
|||
|
|
|
|
|
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen eller på fotoet herunder |
.æ "Præsentation af mig selv" (klik på billedet)
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. januar 2017.
Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter
den aktuelle besøgstæller.)
Prins Carls Skole
i Store Torøje (Faxe
Kommune)
|
På et ukendt tidspunkt blev dette skilt sat op over døren på Prins Carls Skole. Indtil 1970´erne, hvor Rasmus Svendsens Skole i Faxe, som på det tidspunkt nærmest var en ruin, blev restaureret, var det den almindelige opfattelse, at Prins Carls Skole netop var ´Danmarks ældste Landsbyskole´, som det også fremgår af skiltet. Dendokronologiske undersøgelser af træværket i Rasmus Svendsens Skole, som Nationalmuseet foretog i forbindelse med restaureringen i 1970´erne, viser dog, at noget af træværket kan stamme fra den oprindelige skole helt tilbage fra 1640´erne, og selv om bygningen blev flyttet og genopført omkring 1730, så må Rasmus Svendsens Skole i Faxe nok regnes for at være den ældste landsbyskole i Danmark. Prins Carls Skole i Store Torøje er imidlertid ikke genopført omend restaureret i 1916 og ligger stadig på den plads, hvor den blev opført for 300 år siden. Det vil derfor nok være mere korrekt i dag at betragte Prins Carls Skole som den bedst bevarede landsbyskole i Danmark. |
Prins Carls Skole er opført i bindingsværk, der er en bygningskonstruktion, som var almindelig til omkring 1920. Bindingsværkshuse er ikke grundmurede, men består af rammer af tømmer, som står på et fundament af sten (syldsten). Bindingsværk udføres som fag i moduler, og hele konstruktionen er ´tappet´ sammen med nagler af træ, som også tydeligt kan ses på fotografiet herover. Felterne mellem tømmerstykkerne, som kaldes for tavl, er udfyldt enten med lerklining eller med murværk. At bygningen er tappet sammen, gør det også muligt at adskille og igen samle den bærende trækonstruktion, så det bliver forholdsvis let at flytte huset, som det blev brugt i vid udstrækning i forbindelse med landsbyernes udflytning fra slutningen af 1700-årene. Prins Carls Skole har dog aldrig været flyttet. Bygningen ligger således på nøjagtig den plads, hvor den blev opført i 1719. I Danmark en den typiske længde på et fag almindeligvis omkring 1,50 meter. Prins Carls Skole er på 5 x 3 fag, hvilket nogenlunde svarer til en længde på ca. 7,50 meter og en bredde på 4,50 meter. |
Bindingsværkshuse
Et
bindingsværkshus har et skelet af træ, som bærer husets tag og holder på væggeneBBindingsværkshuse
er opført med et skelet af træ, som bærer husets tag og holder på væggene. Tømmerstokkerne
var bundet sammen af såkaldte
tavl, som var udfyldt med
lerklining eller lignende.
Lerklinet tavl, som tydeligt ses på tegningerne herunder, var oprindeligt det
almindeligste, men i løbet af 1800-tallet blev lerkliningen dog ofte erstattet
af murværk. Sådan er det sikkert også gået med Prins Carls Skole, hvor alle tavl
i dag er udfyldt med kalksten.
Huse opført i
bindingsværk
var i høj grad afhængig af sted og tradition, så lokaliteten afgjorde ofte
både materialernes art og omfang, og traditionen bestemte også deres anvendelse og
på den måde, huset blev opført. Selve ordet ´bindingsværk´ kommer af udtrykket at ´afbinde´, som kom
af, at man ´prøvesamlede´ de tilvirkede tømmerstokke og eventuelt skilte den ad
igen, inden konstruktionen så igen blev rejst på den blivende plads på et fundament af
syldsten,
og derefter sammenføjet til den færdige tømmerkonstruktion, som udgjorde den
bærende konstruktion i den færdige bygning. Bindingsværket blev sat sammen
med forskellige ´rene´ tømmersamlinger og tappe, som altid var udført i træ uden
brug af søm eller andre former for jern. Det var heller ikke ikke tale om tegninger eller specielle
beregninger, når et
bindingsværkshus skulle opføres. Størrelsen på huset blev opgjort i ´fag´,
som er vægfladen mellem to stolper i et
bindingsværk, og også selve opførelsen af huset var som allerede nævnt i høj
grad præget af lokale traditioner, som kunne afvige
en del fra egn til egn. I princippet er bindingsværk derfor i virkeligheden en
form for elementbyggeri,
idet dimensionerne i
fagene var ens, nemlig ca. 150 cm. i bredden og ´elementet´ bestod af et sæt stolper, en bjælke,
et sæt tagspær samt vægflade og tagflade fra stolpen og hen til den næste
stolpe. Tømmeret i ydervæggene var normalt af egetræ, mens
der blev anvendt f.eks. fyrretræ til skillevæggene. Det kan derfor også være meget
vanskeligt at afgøre, præcis hvornår en bindingsværksbygning er opført, fordi
det var forholdsvis let at føje ekstra fag til et eksisterende hus eller at
fjerne et eksisterende fag. Desuden blev gammelt tømmer i vid udstrækning
genanvendt i skillevægge eller som fyldtømmer, og kunne derfor ofte være anvendt
i flere tidligere huse i årtier og undertiden gennem århundreder.
I modsætning til et grundmuret hus, var et bindingsværkshus derfor også
forholdsvis let at flytte til en ny placering, som det jo i høj grad skete, da
gårdene blev
udflyttet fra
landsbyerne efter
landboreformerne i 1788.
Gulvet var normalt lerklinet og
taget tækket med
langhalm - som på prins Carls Skole - eller med de noget mere
kostbare tagrør. Det var et valg, som igen var afhængig af den lokale byggetradition.
Det samme var også tilfældet med valget af farven på det kalkede hus og om træværket
også skulle kalkes ´over
stok og sten´
eller fx tjæres. På prins Carls Skole skal væggene således være
hvidkalkede - også træværket -, mens døre og vinduer skal være malet i den
blå farve, som Nationalmuseet kalder ´stevnsblå`. Sådan er traditionen nemlig hér.
Skitserne herover viser opbygningen af vægge og tag opført i bindingsværk efter samme konstruktion, som er anvendt i Prins Carls Skole: 1. syldsten, 2. fodrem (fodtømmer), 3. løsholt, 4. stolpe, 5. loftsbjælke, 6. vindskede, 7. gavlklædning af brædder, 8. hanebånd, 9. ´Skadegabet´, rum over hanebåndet, 10. spær, 11. lægter, 12. kragtræer, 13. bjælkehoveder, 14. rem eller læde, 15. støjler med risfletning. Felterne mellem tømmerstykkerne kaldes tavl. I det omfang det var muligt, blev der anvendt egetræ til tømmeret, mens ´indtømmeret´, der var under tag, almindeligvis var af en billigere træsort f. eks. fyrretræ. Den lokale byggetradition på disse kanter krævede også, hvordan den færdige bygning skulle fremstå mht. farven på de kalkede flader og på træværket. På Stevns var traditionen eksempelvis, at den færdige bygning blev kalket ´over stok og sten´ dvs. uden fremhævelse af træværket, og at døre og vinduesrammer udvendigt blev malet blå i den nuance, som i dag er kendt som ´stevnsblå(t)´. Indvendigt var døre og vinduer normalt rødmalede. På tegningerne herover mangler det skråbånd i de yderste fag, som ret ofte støttede hjørnestolperne og den ekstra lodretstående afstivning midt i faget mellem fodremmen og løsholten - en såkaldt dok -, som undertiden også blev anvendt, og som tydeligt ses på tegningen til højre. |
Knud Pedersen Gaas | 1719-1726 | (døde 1726 kun 36 år gammel) |
Jens Jensen Bysted | ? -1734 | (studeret, død 1740) |
Lorents Storm | ? 1742- ? |
(attestatus dvs.
en person, som har teologisk embedseksamen, tidligere skoleholder i Spjellerup,
1762 degn i Lille Heddinge - Havnelev) |
Christen Nielsen | ? -1770 | (død 1781) |
Daniel Johs. Christophersen | ? 1789- ? | (ustuderet, oprindelig væver, død 1827) |
Peder Rasmussen | ? -1829 | (tidligere skoleholder i Lyderslev, fortsatte efter 1829 som skoleholder i Frøslev) |
Da 7 gårde fra
Taarøje i 1768 blev udflyttet et
par kilometer, så de lå tættere på deres jorder, fik den nye bebyggelse
efterhånden navnet ´Lille Taarøje´, og Taarøje blev derefter kaldt ´Store Taarøje´;
i dag Store
Torøje. Allerede fra 1769 blev de yngste børn - i alt 22 - fra
Lille
Torøje, som landsbyen hedder i dag, undervist i en
lille skole på stedet med
skrædderen som underviser. For det modtog han derfor 1
skæppe rug og 1 skæppe byg fra
hver gård og dertil et skovlæs brænde m.m.
Følgende
skoleholdere har fungeret ved den ´nye´ skole, som blev opført 1830 til afløsning af Prins Carls
Skole
(se senere).
Jørgen Bagger | 1829/30?-1861 |
Sidste skoleholder
ved Prins Carls Skole i ganske kort tid. (Fh. Houby,og i 1839 betegnet som ´stymper´ af præsten i Spjellerup, senere biskop Mynster.) |
Christian Bagger (søn af ovennævnte) | 1861-1875 | (Overtog embedet ved skolen i Spjellerup efter lærer A. V. Seidenfaden) |
Hans Vilhelm Seidenfaden | 1775- ? | (Søn af A. V. Seidenfaden i Spjellerup, hvor han også havde været hjælpelærer i nogle år indtil 1875) |
Den
ovenfor nævnte skoleholder, Daniel Johannes Christophersen, nedstammede fra en
anset væverfamilie. Farfaderen, Daniel Ulrich, var væver i nabolandsbyen Smerup, og hans far,
Christopher Danielsen, var også væversvend. Daniel Johs. Christophersen, som
også selv var væver, blev skoleholder
som 40-årig.
Han fortsatte dog med at væve fra skolestuen, men forsømte tilsyneladende ikke undervisningen
af den grund. Skolen blev
visiteret både i 1789 og
senere i 1799
af den navnkundige
biskop Balle, der var
biskop over Sjælland Stift mellem 1783 og 1808,
og senere i 1819 blev skolen visiteret af Balles efterfølger,
biskop
Münter. Det er fra visitatsen i 1789, at vi om skoleholder Christophersen ved, at ´han katekiserede fatteligt og ordentligt samt oplærte Børnene
vel i Læsning´. Børnene
lærte nu bibelhistorie og nogle kunne skrive, men ´de forsømmelige læste slet
og røbede Vankundighed`. Skolen havde på et tidspunkt ikke færre end 62 børn
(!).
1799 gav det betydelige antal af forsømmelser hos en del elever anledning til bekymring,
men en betydelig grad af forsømmelser var imidlertid et problem, som var
gennemgående for landsbyskolerne især indtil skolereformerne i 1814.
1809 havde
skolen 40 elever fordelt på 2 klasser. Også her blev undervisningen vurderet som
´ganske god´ i forbindelse med en visitats, hvor der bl.a. står, at de 40 børn ´havde
været flittige, de læste vel i Bog, havde begyndt på Skrivning, sang smukke
Salmer, men ingen regnede´.
Tidens syn på
pædagogik og børneopdragelse taget i betragtning, var holdningen i
forordningerne både for Frederik IVs
rytterskoler og i
prinse-, prinsesse- og
greveskolerne forbavsende rimelige, fornuftige og fremadrettede. På
baggrund af den tids almindeligt udbredte opfattelse, hvor børn blev betragtet som en slags
´udisciplinerede små voksne´, der med en håndfast opdragelse hurtigst muligt
måtte bringes til at tilpasse sig samfundets normer og krav, er den
pædagogiske forståelse af, at ikke alle børn var ens, og at der derfor måtte tages
individuelle hensyn til, at børnene derfor heller ikke alle kunne lære at læse godt og hurtigt; et
udmærket eksempel på, hvor fremsynet
og forbavsende moderne kravene i instruksen var til den ønskede pædagogik i de
nye skoler. Virkeligheden
var desværre normalt en ganske anden. Aflønningen af skoleholderne var simpelthen så
ringe, at det ofte var vanskeligt eller ligefrem umuligt at skaffe kvalificerede
- og det vil sige uddannede - skoleholdere, der også evnede at undervise børnene efter instruksens intentioner,
og da det jo ikke var bønderne, som havde ønsket skolerne, var deres forståelse af, at skolegangen var nyttig for børnene derfor heller ikke altid særlig
stor. Dertil kom, at børnenes arbejdskraft hjemme ofte var nødvendig, for at få
dagligdagen til at fungere. Om sommeren skulle børnene gå i skole mellem klokken
7 og 11 og igen mellem klokken 14 og 18. I vinterhalvåret foregik undervisningen mellem klokken 8
og 12 og
fortsatte igen mellem klokken 14 og 16.
Forældrene kunne dog beholde børnene hjemme den halve dag, hvis de havde brug
for deres arbejdskraft. Det var ofte tilfældet, og i indberetningerne fra
bispernes visitatser
fra de enkelte skoler, giver de mange forsømmelser blandt
børnene anledning til tilbagevendende bekymrede kommentarer.
Martin
Luthers Katekismus har
spillet en stor rolle gennem adskillige hundrede års undervisning, og den er uden tvivl
- sammen med ABC´en - den mest udbredte skolebog i
Danmark. Den første danske oversættelse skyldes
Peder Palladius
(1503-1560), som var luthersk superintendant dvs. biskop over Sjællands Stift i tiden efter
reformationen i 1536, og Luthers Katekismus er som skolebog i tidens løb udkommet i mange udgaver
med pædagogiske forklaringer. Den viste
katekismus, ´Dr. Morten Luthers Liden Catechismus´
(øverst til højre), som er fra 1780,
er endda
illustreret. Opslaget viser ´Det femte Bud` - Du skal ikke slaae ihjel, og
Luthers forklaring, som børnene skulle lære udenad, lyder
i dette tilfælde:
"Det er: Vi skulle frygte og elske GUd; ikke skade vor Næstes Legeme, og ey giøre
hannem Uret derpaa; men hjelpe og
staae hannem bi udi al Livsfare". Udenadslæren både af ´det daglige
salmevers¨ og af Luthers forklaringer i "Luthers lille Katekismus" har
holdt
sig i nogle danske folkeskoler helt frem til sidst i 1950´erne og enkelte steder
måske endda endnu længere.
Morgensang | |
Bøn (knælende) | |
Læsning af et kapitel af bibelen | |
Fællessang af en åndelig salme | |
Læsning for og med børnene. Katekismus skal kunne læses højt,
og forklaringerne skal læres udenad.
Børnene skal også kunne forstå meningen med forklaringerne, hvilket betyder, at læreren udlægger teksten typisk ved spørgsmål og ofte udenadslærte svar fra børnene (læreren ´katekiserer´) | |
Øvelse i at læse indenad i bøger | |
Eventuelt arbejde med skrivning og regning, hvis skoleholderen kan undervise i det samt, at forældrene ønsker det og ellers betaler ekstra for det | |
Skoledagen afsluttes med bøn (knælende) og fællessang af endnu en åndelig salme |
Virkeligheden har nu nok set lidt anderledes ud. Det fremgår ofte af de vurderinger, der blev nedskrevet i visitatsbøgerne og derefter periodisk indberettet til Danske Kancelli i København (datidens ´Indenrigsministerium´), når landsbyskolerne i hele landet blev visiteret af både af præster, provster og især med nogle års mellemrum af bisperne. Mange af disse indberetninger er bevaret til vore dage og giver ikke kun et udmærket indtryk af skolernes dagligdag, men ´afslører´ ofte også den virkelighed, som prægede datidens undervisning både i købstædernes latinskoler og i landsbyskolerne. Skolegangen var i høj grad præget af udenadslæren, og for mange af børnene skete det uden større forståelse af indholdet. Undervisningen har utvivlsomt også i større eller mindre grad været suppleret med en del praktisk arbejde i skoleholderens ´kålhave´ eller ´skolelodden´, som var det jordstykke, der hørte til skolen og som reelt udgjorde en del af lærerens aflønning. Der har bestemt været dygtige lærere rundt om i landsbyskolerne, men før det efterhånden blev almindeligt med uddannede lærere i løbet af 1800-årene, har flertallet af lærerne især på landet utvivlsomt været meget mådelige og oftest uden pædagogisk forståelse og især i 1700-årene som regel også uden større faglige eller pædagogiske kvalifikationer. Da der heller ikke var nogen pensionsalder, og aflønningen som skoleholder var meget ringe, har der næppe været mulighed for skoleholderen og hans familie at lægge meget - hvis overhovedet noget - til side med henblik på alderdommen. Dengang var der som bekendt ikke var noget, som hed aldersrente eller folkepension, så flertallet af skoleholderne havde derfor reelt ikke anden mulighed end at fortsatte med at undervise børnene selv højt op i alderdommen, - ofte indtil de bogstaveligt talt blev ´båret ud´. Det har hverken været inspirerende for børnene eller for læreren selv og har - sammen med forældrenes behov for børnenes arbejdskraft hjemme - utvivlsomt også medvirket til det allerede omtalte betydelige fravær blandt eleverne, som det ofte fremgår af indberetningerne efter visitationerne, hvor problemet med det store fravær med bekymring omtales gang på gang.
Orla Clausens mesterlige tegning
kunne næsten være blevet til i Prins Carls Skole. Placering af vinduerne, døren
og bilæggerovnen er præcis den samme. De primitive borde og bænke er nedrammet
direkte i det lerstampede gulv, og på skolemesterens bord, som der dog næppe har
været plads til i den lille skolestue, ligger ferlen, - et grydeskelignende
afstraffelsesinstrument til ´fremme af indlæringen´. Af
Christian Vs ´Danske Lov´
fra 1883 fremgik det ganske vist klart og tydeligt (2. bog -18 -12),
at "Færler maa de ej bruge i Skolerne at lemlæste Børn med; Dog maa de vel have
Færler, om nogle store Rebeller ville sette sig op imod dennem", men meget tyder dog på, at
ferlen
alligevel har været i flittigt brug og ikke kun overfor ´store Rebeller´.
Gennem flere århundreder har prygl været en så integreret del af skolelivet, at ris og ferle lige siden middelalderen
ligefrem har været det ikonografiske tegn for en skolelærer, som det herover
også ses på et udsnit af et kalkmaleri fra ca. 1450 i Tuse Kirke ved Holbæk.
Maleriets motiv er ganske vist Jesus på vej til at modtage undervisning i templet, men
dengang var det ikke et mål at være historisk korrekt, så mesteren til
kalkmaleriet viser i stedet undervisningen i en samtidig dansk
latinskole. Sceneriet
forestiller tre
drenge med deres skolebøger og skolemesteren - udstyret
med ris og ferle - er klar til dagens gerning. Klædedragten omfatter den karakteristiske
spidshue, som var almindelig for ´peblingene´ dvs. eleverne, og som formentlig har været kilde til øgenavnet ´Per Caudi´,- af latin cauda,
der betyder
'hale', - der bl.a. også blev benyttet af Holbergs figur Jacob von Tyboe. Spidshuen har
overlevet som ´nissehue´ til vore dage, men den har oprindelig intet med julen at
gøre. Den blev anvendt hele året. Især ferlen har med stor sandsynlighed været anvendt flittigt hver dag i alle skoler både i by og på land gennem
århundreder.
Med ferlen kunne læreren slå børnene enten i håndfladen eller på knoerne. På fotografiet til højre ses også
den frygtede bambuspind - spanskrøret -, som efterhånden afløste ferlen og
med tiden blev
standardudstyr i de fleste skoler til langt op i 1900-årene. Først i 1967 fik
lærerne forbud mod at afstraffe børnene fysisk i danske skoler. På billedet
herunder, som er et udsnit af et maleri af den hollandske genremaler
Jan Steen
(1626-1679), ses en situation, hvor læreren tager imod børnene med ferlen i
hånden og straffer et barn, der måske ikke har svaret korrekt på lærerens
spørgsmål, foregår ganske vist i en hollandsk skole sidst i 1600-årene, men
- bortset fra omgivelserne og klædedragterne, kunne situationen sådan set lige så godt være fra en dansk skole i 1700-årene.
En anden faktor, som utvivlsomt også
var medvirkende til den undertiden ret hårdhændede behandling af børnene, var
den kristne forestilling om ´arvesynden´,
hvor ´man´ - bland disse også Martin Luther - tog det for givet, at mennesket siden
Syndefaldet, hvor Adam og Eva blev fordrevet fra Paradis, bar på en medfødt
´ondskab´, som børn naturligvis også besad. Barnets
´nedarvede´ ondskab, som fx var skyld i, at det ikke opførte sig, som det burde, måtte
derfor bekæmpes - også for
barnets egen skyld
- , og det skete så efter devisen: Med
ondt skal ondt fordrives!
Denne ABC, som blev trykt i
København 1705, kan meget vel have været den, som blev indkøbt i 100 eksemplarer
til undervisningen i Prins Carls Skole.
De få sider med stavelser er blevet terpet igen og igen under lærerens
direktion, og når man ser bogen, kan man næsten høre eleverne i kor messe det
udenadlærte "h a siger ha, h e siger he, h i siger hi...."
Hanen, som findes på læsebøger helt tilbage til midten af 1600-årene, er symbol
på årvågenhed.
,
Skolens
historie Prins Carls Skole kom til at fungere som skole i ca. 110 år. 1830 blev den afløst af en ny, men også meget primitiv skole, der blev opført på grunden til venstre for Prins Carls Skole. Denne skole blev nedrevet i 1919, da en nyopført, grundmuret skole opført med teglsten i stedet blev taget i brug. Denne skole fungerede som sådan indtil 1939, hvor den daværende centralskole for området, Spjellerup-Smerup Skole, blev opført i nabolandsbyen Spjellerup. Bygningen i St. Torøje eksisterer dog endnu som nabo til Prins Carls Skole. |
|
På dette postkort
fra "Store Thorshøje" ses Nordhøjvej, mens den endnu var en grusvej, med den ´nye´
skole, som i 1830 afløste Prins Carls Skole. Halvdelen af Prins Carls Skole, som
derefter blev anvendt til privat beboelse, ses helt til højre i
billedet, som er fotograferet i
begyndelsen af 1900-tallet og afgjort før istandsættelsen af Prins Carls
Skole i 1916.
Hoveddøren var på dette tidspunkt muret til, som det også ses på
fotografiet, så indgangen til huset
foregik ad den nuværende bagdør, som det også tydeligt fremgår af andre fotografier
af skolen fra dette tidspunkt. Den ´nye´ skole blev revet ned i
1919, da den blev erstattet af en ny, grundmuret skole, der var opført med teglsten.
Denne bygning eksisterer endnu og er nabo til Prins Carls Skole. Af fotografiet fremgår det tydeligt, at de to skolebygninger, Prins
Carls Skole og den ´nye´ skole fra 1830, lå ret tæt på hinanden.
Fotografiet findes på Faxe Kommunes Arkiver. |
Fotografiet til venstre,
som er uden datering,
viser ligeledes af den ´nye´ skole fra 1830. Bygningen i baggrunden til højre er Prins Carls Skole,
som på dette tidspunkt blev anvendt til privat beboelse. Den ´nye´
skole blev revet ned i 1919 og erstattet af en større skole på den samme grund,
blot længere tilbage fra vejen, så der blev plads til en lille skolegård foran
skolen. Denne skole, hvor den daværende hovedindgang ses på fotografiet herover til højre, var i brug
indtil 1938, hvor den blev nedlagt efter opførelsen af en centralskole i
nabobyen Spjellerup, som herefter var fælles kommuneskole for børn i Spjellerup, Smerup og
Store Torøje. Den nedlagte skolebygning i Store Torøje blev derefter anvendt som
kommunekontor (Smerup Kommune) indtil kommunesammenlægningen i 1972 og siden solgt fra til privat beboelse.
Den røde teglstensbygning
eksisterer endnu,
som det ses på fotografiet herunder, hvor Prins Carls Skole ses
i baggrunden. |
På
fotografiet herunder ses omtrent det samme motiv som på postkortet fra begyndelsen
af 1900-årene med Prins Carls Skole, som den så ud i 2018. Den ´nye´
bindingsværksskole, som i 1830 afløste Prins Carls Skole, er væk, og afløseren,
skolen fra 1919, der blev opført i røde teglsten, anes til højre bag Prins Carls
Skole. |
Prins Carls Skole fremstår i dag præcis, som den så ud for snart 300 år siden. Det samme er tilfældet med skolestuen, som ses på fotografiet i midten herover, og lærerens lejlighed eller ´vån-stue´, som den kaldes i fundatsen, Loftet er udskiftet for et par årtier siden. Møblerne er gamle, men ikke de originale. De oprindelige meget simple borde og bænke var nedrammet i lergulvet. Disse møbler blev utvivlsomt anvendt til brændsel, når de ikke længere var brugbare. I skolestuen var der en bilæggerovn af jern, som ikke længere eksisterer. Den røde lem til venstre dækker hullet ind til ildstedet, der netop blev anvendt til bilæggerovnen. Bagsiden af bygningen, som ses på det tredje fotografi herover, har i dag en smal dør i havesiden, som ikke eksisterede i den oprindelige bygning. Denne dør kom først til på et ukendt tidspunkt i perioden mellem 1830 og 1916, hvor bygningen ikke længere fungerede som skole, men blev anvendt til privat beboelse. Som det fremgår af det ældre fotografi, som ses herunder, var døren på facaden tilmuret på et tidspunkt, så adgangen til huset foregik ad ´bagdøren´. Bindingsværket burde ikke være synligt. Byggetraditionen fordrer nemlig, at huset blev kalket ´over stok og sten´, så hele bygningen fremstod hvidkalket undtagen de to trekantede gavlfelter af træ, som var sværtet med ´finsk tjære´. Vinduer og døre skulle - ligeledes efter den lokale byggetradition - udvendigt være blåmalet i den nuance, som Nationalmuseet betegner som ´stevnsblå(t)´. |
Ældre fotografi i to forskellige udgaver af Prins
Carls Skole, som den så ud, da bygningen endnu var privatbeboelse. Døren mod
gaden var tilmuret, så indgangen er foregået fra havesiden. Der var også opført et
lille forrådskammer på bagsiden, som taget var forlænget ud over (længst til
højre i billedet). De små loftsvinduer i gavlene,
som stadig findes, er
også senere tilføjelser. Ved istandsættelsen i 1916 blev det lille
forrådskammer sløjfet og indgangspartiet genskabt. Træværket i sydgavlen, der
ses på billedet, var imidlertid meget råddent, og
tømmeret blev derfor udskiftet med nyt ved samme
lejlighed - desværre maskinafrettet og ikke hugget til i hånden som det
oprindelige tømmer.
Til venstre for Prins Carls Skole ses ´den nye´ skole,
som havde afløst Prins Carls Skole i 1830. ´Den nye skole´ var dog efterhånden
meget nedslidt, og bygningen blev derfor fjernet i 1919 (fotografi
fra et ukendt år). Samme skæbne var tiltænkt Prins Carls Skole, men da det blev
klart, at bygningen var den eneste af prins Carls oprindelige skoler, som stadig
eksisterede, valgte Vemmetofte Gods derfor af bekoste en istandsættelse af den
gamle skole. Fotografiet til højre i øverste række viser Prins Carls
Skole fotograferet
ganske få år efter, at Vemmetofte Kloster bekostede denne istandsættelse af
bygningen og derpå overdrog den til Nationalmuseet. Indgangsdøren i væggen ud
mod gaden, - den nuværende hovedgade gennem landsbyen, Nordhøjvej, som på dette tidspunkt (1921)
endnu var en grusvej, - er genetableret. Den ´nye´ skolebygning i bindingsværk,
som tidligere blev opført på venstre side af Prins Carls Skole, er siden revet ned og
erstattet af et hegn. Bortset fra postkassen, som heldigvis for længst er
fjernet, fremstår den smukke, gamle skolebygning i dag fuldstændig på samme
måde, som på det snart 100 år gamle fotografi.
Skolestuen ligger i den højre halvdel af huset, når
man kommer indenfor. Skolemøblerne på fotografiet herover er gamle, men ikke
originale. De oprindelige, groft sammentømrede borde og bænke var kortere,
bordpladen var ikke skråtstillet, og alle ben borde og bænke var nedrammet i lergulvet,
så møblerne ikke kunne flyttes.
I venstre side af huset ligger ´Skolemesterens Vaan-Stue´, dvs. lærerboligen, som her (øverst til venstre ) er fotograferet for
adskillige årtier siden af
Rudolf Broby
Johansen til en af hans bøger. Mellem vinduerne var et bord med bænke, som
stod med den korte side mod væggen. Til venstre ses hullerne, hvor der
oprindelig har været en bilæggerovn af ler, som sammen med bilæggerovnen i skolestuen
af jern
blev tændt op og passet fra ildstedet i mellemgangen ved hoveddøren, der fungerede som
køkken. På den måde undgik man røg i både skolestuen og i lærerboligen og
mindskede brandrisikoen. Hullerne i væggene til bilæggerovnene både i lærerboligen og i
skolestuen er siden dækket af rødmalede låger. Fotografiet herover til højre er ikke fra Prins Carls Skole, men viser en
tilsvarende stue fra et skolehus i Lysgård ved Viborg. Det er medtaget hér for
at give en fornemmelse af, hvordan skoleholderens stue i Prins Carls Skole kunne
have været indrettet. Der har næppe været stor forskel. Bemærk bilæggerovnen til
venstre for døren. Fotografiet herunder i midten viser mellemgangen ved
indgangsdøren, som rummede ildstedet lige under skorstenen, som fungerede som
køkken. Herfra har der tidligere også været en smal passage til det bagved
liggende spisekammer, som det også ses på tegningen over bygningens indretning
(se tidligere). Prins Carls Skolemuseum blev åbnet i 1987, og på fotografiet
herunder til højre klipper daværende skoleleder ved Spjellerup-Smerup Skole, Tage Jensen,
officielt ´snoren´ ved indvielsen efter at have holdt en lille tale for de godt halvt
hundrede mennesker, som var mødt op til lejligheden. Prins Carls Skole har dog
også tidligere været ramme om skolehistorisk formidling. For et halvt hundrede
år siden indspillede Danmarks Radio således en lille dramadokumentarisk 16 mm. kortfilm
til en tv-udsendelse - naturligvis i sort/hvid -, som viste, hvordan
undervisningen foregik ´i gamle dage´ med både skoleholder og børn udklædt i
datidige klædedragter. Desværre er det ikke lykkedes at finde denne film, som muligvis
også siden er gået tabt. På fotografiet herunder til venstre, som Faxe Kommunes
Arkiver har dateret til at være fra omkring 1950, ses lærer Vilhelm Hellested
fra Hellested i egnsdragt, mens han i ´Store Torøje gl. Skole´ fortæller en
gruppe skolebørn om skolelivet i gamle dage. Både radio og TV har i de seneste
årtier besøgt Prins
Carls Skole flere gange, som det også fremgår af skolemuseets gæstebog (se
senere).
Som det var almindeligt ved mange stråtækte gårde og huse har Prins Carls Skole
også
et ´tordentræ´, som tidligere var den eneste lynafleder, man kendte til.
På
fotografiet herover til højre, som efterhånden er flere årtier gammelt, ses
tækkemanden i gang med en på det tidspunkt absolut nødvendig udskiftning af stråtaget.
(©
Elmer Madsen, Dagbladet / gengives med tilladelse).
Da selve bygningen
er museets hovedattraktion, kræver det altid omhyggelig overvejelse, hvor grundigt bygningen skal istandsættes ud over den
nødvendige vedligeholdelse. Det er lidt af et dilemma at stå i. Ved alle reparationer går
der nemlig ofte noget
tabt af den
oprindelige bygning, som man netop ønsker at bevare for eftertiden. På den
anden side er reparation og påkrævet udskiftning af f.eks. råddent træværk og
stråtag en nødvendighed for at sikre, at det gamle skolehus ikke forfalder, men
på den anden side skulle det nødig ende med, at vi en dag står med en kopi eller en ren
rekonstruktion af den oprindelige bygning, som man netop ønskede at bevare. For nogle år siden blev det
således nødvendigt at udskifte træloftet, som det ses på fotografiet fra skolestuen
(til venstre), og i efteråret 2004 var turen kommet til en nænsom reparation af
vinduerne mod vejen (fotografierne i midten og til højre). Vinduet i sydgavlen måtte dog udskiftes og erstattes af en nøjagtig, men nyfremstillet kopi.
Klik på billederne herover for
ydereligere information om
´Landsbyen
Store Torøje´ og ´Skolemuseets
besøgende og klip fra gæstebogen´.
Prins Carls Skole blev fredet i 1959. Kulturstyrelsens pjece om fredningsværdien af Prins Carls Skole kan hentes som pdf-fil ved at klikke hér |
På et møde i Plan- og Kulturudvalget den 24. april 2018 besluttede udvalget, at Faxe Kommune ikke vil engagere sig i situationen omkring Prins Carls Skole og har dermed også tilkendegivet, at kommunalbestyrelsen ikke føler nogen forpligtelse til fortsat at varetage den kulturarv, som tidligere slægtled gennem flere hundrede år har udvist for at sikre, at den 300 år gamle skole har overlevet til vor tid. Samtidig har Østsjællands Museum ikke opgivet at få ophævet den fredning, som også har sikret, at den allerede omtalte Rasmus Svendsens Skole i Faxe - den ældste i nogen grad bevarede landsbyskole i Danmark - ikke kan fjernes fra kommunen, som det ellers er museets erklærede ønske. Heller ikke i denne sag har kommunalbestyrelsen i Faxe Kommune udvist nogen som helst interesse for at sikre, at denne enestående historiske bygning også fremover skal være tilgængelig for kommende generationer i Faxe. Det er ikke blot uforståeligt, men også dybt deprimerende at overvære, hvordan en kommune, som historien har ´foræret´ ikke mindre end de to ældste landsbyskoler i kongeriget, kan udvise en sådan mangel på ansvarlighed overfor at sikre, at en så vigtig kulturarv, som de to ældste bevarede landsbyskoler repræsenterer - ikke blot for den lokale historie, men også for Danmarks historie, - bliver bevaret for eftertiden, så også fremtidige generationer får chancen for at opleve den specielle atmosfære, det er for de fleste besøgende at befinde sig i de gamle, enestående landsbyskoler. Klik hér for yderligere information om dette tragiske stykke lokalpolitik! |
"Der er ingen offentlige instanser, der vil
overtage og drive den historiske Prins Carls Skole i Faxe. Det står klart, efter
et enigt Plan- og Kulturudvalg i Faxe Kommune har besluttet, at heller ikke Faxe
Kommune ønsker at overtage den historiske skole. Det oplyser formand for
udvalget,
René Tuekær (Borgerlisten), til TV ØST. - Vi havde en god debat om hvorvidt vi skulle bevare prinseskolen. Men det er altså et enigt udvalg, der vælger at bakke forvaltningen op, siger René Tuekær til TV ØST. Naturstyrelsen, som ejer den fredede skole, har uden held forsøgt at indgå et samarbejde med Østsjællands Museum og Faxe Kommune om at drive og vedligeholde den gamle skole. Derfor valgte styrelsen i stedet at overdrage skolen til staten, som har sat den til salg for 60.000 kroner. Tirsdag skulle Plan- og Kulturudvalget så tage endelig stilling til, om Faxe Kommune ville overtage og drive skolen videre. - Sagen om prinseskolen har ikke været diskuteret politisk, og derfor valgte vi at tage sagen op, da vi modtog kritik fra beboerne i Store Torøje. Men da Naturstyrelsen, Østsjællands Museum og forvaltningen i Faxe Kommune ikke kan se en mening med at drive skolen videre, så har vi valgt at bakke op om den beslutning politisk, siger René Tuekær". (Citeret fra https://www.tveast.dk/artikel/enigt-udvalg-kommunen-vil-ikke-koebe-300-aar-gammel-kulturarv, 24. april 2018) |
24. april 2018 - nyeste om planerne om fremtiden for de historiske skoler i Faxe
Kommune:
https://www.tveast.dk/artikel/museum-oensker-fredning-af-landets-aeldste-skole-ophaevet-men-staten-siger-nej |
En afsluttende kommentar, når hverken staten, kommunen og museet
har interesse for eller vilje til at bevare de ældste landsbyskoler
i landet...
Sammen med
Rasmus Svendsens
Skole i Faxe, og den bedst bevarede af Frederik IVs rytterskoler,
rytterskolen i Lille Heddinge, som
begge ligger få kilometer fra Prins Carls Skole, udgør disse 3 skoler simpelthen de ældste bevarede eksempler på landsbyskoler i
Danmark. Naturligvis kræver sådanne bygninger vedligeholdelse m.m., men i
virkeligheden er og
bliver kun ´småpenge´, der er tale om. Faxe Kommune har i en snes år betalt
´huslejen´ for Prins Carls Skole på nogle få hundrede kroner om året. Det er
alt, hvad Faxe Kommune har haft af udgifter på bygningen. Man kan derfor kun undre sig over, at
ikke blot staten, som er den egentlige ejer af Prins Carls Skole, men også Østsjællands Museum,
- som i 2017 besluttede sig for at ´afhænde´ rytterskolen i Lille Heddinge og
´overdrage´ den til Stevns Kommune, - og
Faxe Kommune / Østsjællands Museum , som er ejere af den desværre altid ´lukkede´ Rasmus Svendsens Skole,
alle tre er helt uden
interesse i at bevare disse 300 år gamle skolebygninger, som ellers udgør helt
unikke kulturminder i netop dette område, og man kan kan ikke lade være med at
spørge sig selv, om ikke man engang i fremtiden vil se tilbage på denne (måske?)
forspildte mulighed for - eller måske snarere klare forpligtelse til - at bevare
disse få originale og hidtil stadig ganske velbevarede landsbyskoler og
dermed også et meget betydningsfuldt kapitel af dansk skolehistorie for eftertiden med
undren, hovedrysten og vrede!
Prins Carls Skole er solgt og overgik
til privateje den 29. august 2018
Efter at have været sat til salg siden efteråret 2017 blev Prins Carls Skole
solgt til en privat køber med overdragelse den 29. august 2018. Hverken staten,
Faxe Kommune eller Østsjællands Museum har været interesseret i at bevare
bygningen for eftertiden i dens nuværende funktion som museum med offentlig adgang,
hvor bygningen stort set fremstår med skolestue, lærerbolig og ildsted under
skorstenen, som den var, da den blev opført i 1719, og dermed var den ældste
bevarede danske landsbyskole fra en tid, hvor kun kongehuset og enkelte
godsejere lod opføre skoler på deres godser. Det er
naturligvis glædeligt, at bygningen med dette salg bliver bevaret, men det
forandrer ikke ved det faktum, at bygningens oprindelige og bevarede indretning med lerstampet
gulv og manglende ´moderne´ installationer som el og vand nu er tabt for altid. Prins Carls
Skole vil fremover kun eksistere som en pæn facade på endnu et ´københavnerhus´,
hvor den fredede bygningens oprindelige funktion og indretning med
fredningsmyndighedernes godkendelse ændres til et funktionelt ´moderniseret´
fritidshus med indlægning af gulv og moderne installationer. Sådan må det
nødvendigvis være, når bygningen skifter fra den oprindelige funktion for - som
museum - at bevare et tre århundreder gammelt skolemiljø til en funktion
som tidssvarende fritidshus. Det må nødvendigvis være konsekvensen af, at
bygningen overgår til privateje. Sådan kom det til at gå med den gamle
skolebygning, så selvom Prins Carls Skole i Store Torøje blev 299 år gammel som
bevaret skolebygning, og trods mange generationers interesse og indsats for at
bevare denne enestående og hidtil bedst bevarede landsbyskole i hele kongeriget,
er det nu et faktum, at Prins Carls Skole - især på grund af den manglende
kommunale opbakning og interesse for at bevare ikke blot en af Faxe Kommunens,
men også af Danmarks ældste og helt unikke skolebygninger - ikke længere kunne
sikres for eftertiden som museum , og at
der derfor heller ikke længere er offentlig adgang til bygningen.
Litteraturhenvisninger
og links:
Kort artikel om Prins Carls
Skole i sn.dk fra 17. juni 2011 på
https://sn.dk/Sjaelland/En-skole-for-Guds-skyld/artikel/135569
Kort artikel i Faxe Netavis fra 6. februar 2018 på
http://faxe.netavis.nu/koeb-danmarks-aeldste-skoler/
Omtale på
http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/prins-carls-skole
(Forkert foto)
Beskrivelse på
https://historiskatlas.dk/Prins_Carls_Skole_(5562)
Naturstyrelsens omtale på
http://naturstyrelsen.dk/drift-og-pleje/arealoversigt/storstroem/prins-carls-skole/
Kort omtale på Stevnsblokken fra 27. oktober 2007 på
http://stevnsbloggen.blogspot.dk/2008/10/prins-carls-skole-i-st-torje.html
Fakta om bygningen på "Ejendomstorvet" på
https://www.ejendomstorvet.dk/ledigelokaler/vest-og-sydsjaelland/faxe/andre-typer/230833
Kort omtale på
https://www.sydkystdanmark.dk/prins-carls-skolemuseum-gdk1059085
Beskrivelsen på ´kulturarv.dk´
af Prins Carls Skole i forbindelse med bygningsfredningen på
https://www.kulturarv.dk/fbb/sagvis.pub?sag=9320773
Flere års mangelfuld vedligeholdelse af Prins
Carls Skole har beklageligvis sat sine tydelige spor på den snart 300 år gamle bygning.
Staten satte Prins Carls Skole til salg i sommeren 2017, og bygningen overgik til privateje i august 2018. |
Klik på den grønne knap herunder for at ´besøge´ Prins Carls Skole i Store Torøje på ´Google Maps´
Prins Carls Skolemuseum ligger på Nordhøjvej 6
i Store Torøje ved Stevnsvej mellem Fakse / Karise og Store Heddinge.
Døren til skolemuseet er normalt aflåst, så ønske om besøg i selve bygningen må
aftales med Naturstyrelsen i Nykøbing Faster eller med Faxe Kommune.
Klik på den
grønne knap, hvis du ønsker en oversigt over samtlige sider på dette websted,
og klik derfra videre til hver af de ca. 50 ´specialsider´.
finn@thorshoj.dk |
"Præsentation af mig selv" (klik på billedet) |
|
|
E-mail: Klik på adressen eller på fotoet herunder |
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 27. juli 2017. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller.)