Frederik IV (1699-1730)
og kredsen
omkring ham
Portrætter af
Frederik IV, som begge er malet af
Hyacinthe Rigaud.og nu findes på Det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. Til venstre ses kongen i
den dragt, han anvendte ved salvelsen i forbindelse med kroningen. Hyacinthe
Rigaud (1659-1743) var en
fransk portrætmaler, der var hofmaler hos den enevældige franske ´Solkonge´,
Ludvig XIV (1643-1715), hvis store hof i Versailles
helt og holdent var tilpasset monarkens person. Kongens prægtige fremtoning blev
et symbol på hans fremtrædende stilling og dermed også forbillede for de danske
enevældige konger. Budskabet i begge malerierne af Frederik IV er det samme som
Rigauds portrætter af Ludvig XIV: "Kongen er garant for fred, offentlig ro og
statens velstand, den eneste stedfortræder for Gud på jorden og ingen har en
tilsvarende magt. Ludvig 14. daglige liv udspillede sig så vidt muligt i fuld
offentlighed midt i en stor hofstat, som alt i alt omfattede omkring 20.000
personer. I det fornemme adelige hofselskab blandede der sig besøgende,
tilskuere og supplikanter i stort tal i det store slotsanlæg. Hofetiketten tvang
adelen til at bruge enorme pengesummer på klæder og tiden på de baller, middage
og andre festligheder, som udgjorde den daglige rutine ved hoffet. Ludvig XIV
skal have haft fotografisk hukommelse, så han ved indtræden i en sal med et
enkelt blik kunne fastslå hvem der var til stede. Derfor kunne ingen adelig, som
var henvist til kongens gunst, risikere at blive væk. I stedet for at styre de
lokale anliggender og beholde magten der, kappedes adelen nu om sådanne
trivielle æresbevisninger som at måtte hjælpe kongen ved påklædningen.
Herigennem kunne Ludvig fremme embedsadelen og indsætte borgerskabet i
stillinger, som tidligere var forbeholdt aristokratiet. Således lå den politiske
magt fast i hænderne på kongen.Man kan ikke stærkt nok understrege, at
Versailles ikke først og fremmest var et sted for kongens personlige fornøjelse,
men derimod var et magtinstrument. Ved at knytte højadelen tæt til hoffet blev
den ikke blot i et stigende personligt afhængighedsforhold til kongen, men blev
også holdt fjernt fra oprør og magtforhold"
(Citeret fra Wikipedia).
Frederik IV (1671-1730, konge siden 1699)
Kronprins
Frederik blev født på Københavns slot 1671 som søn af
Christian
V og Charlotte Amalie af Hessen-Kassel. Som barn fik han en undervisning,
som kun kan betegnes som elendig, og prinsen var usædvanlig dårlig forberedt
til den kommende gerning som enevældig konge over Danmark, Norge og
Hertugdømmerne af Guds Nåde. Som 21-årig blev han sendt på en
´dannelsesrejse´ til bl.a. Italien, men kronprinsen, som hele sit liv havde en
stor svaghed for kønne piger, var betydelig mere interesseret i en ung
italiensk adelsfrøken, Teresa Trenta, end i de indtryk, den italienske kunst og
kultur formåede at skabe. Kronprinsen var broder til
prins
Carl og
prinsesse
Sophie Hedevig.
Da Christian V døde i august 1699
efter en jagtulykke, blev den 29-årige kronprins efter
Kongelovens bestemmelser automatisk konge under navnet
Frederik
IV.
Den enevældige konge i al sin
glans og magt er her malt 1702 i fransk stil af
Benoit le Coffre
(til venstre). Billedet hænger nu på Det nationalhistoriske Museum på
Frederiksborg slot. Samme maler,
som var hoffets foretrukne, har malt endnu et portræt af kongen, som i dag hænger
på
Rosenborg.
Skønt Frederik IVs uddannelse var ringere end elendig, lykkedes det ham med stor flid og sund
fornuft
at præge sin regeringsperiode på en sådan måde, at han regnes for en af de
bedste Oldenborgere
på den danske trone. En
af hans trofaste lakajer, Erik Torms (1684-1764), udtalte meget rammende om
Frederik IV, at han var "En naadig og mild Herre og Konge, der ville vide alt,
hvad i Rigerne passerede, en stærk Regner, var nøje paaseende, en stor Økonomus,
meget arbejdsom med at ville se og efterse alt, havde en overmaade høj
Hukommelse, kunne udstaa Kulde og var gerne med, hvor slet Vejrliget og var”.
Hvis kongen måske virker lidt utilpas og forknyt på le Coffres billede, så
udstråler der helt anderledes selvbevidst, enevældig majestæt fra J. S. Wahls
portræt (til højre), hvor monarken foruden den kongelige hermelinskåbe og de
kongelige symboler også er vist med Elefantordenen
(Maleriet findes på Rosenborg).
Samtidig
tegning, som viser kroningen af Frederik IV og Louise i år 1700. Til højre er
gengivet et maleri fra 1724 af den hesteglade konge, der
var en habil rytter, som mestrede den klassiske ridekunst.
I hele sit liv var
Frederik IV også en dygtig rytter, og selv da han blev gammel, var han
utrolig udholdende, hårdfør og modig. Han gennemrejste landet og afholdt
årligt eftersyn og ´revuer´. Ved sådanne mønstringer kunne han holde til
hest i mange timer i kulde, storm og regn. Frederik IV hørte til en af
Danmarks mest
hesteinteresserede konger, - en interesse, han havde arvet
fra faderen, Christian V - , og på trods af landets økonomi, ofrede han
store summer på det kongelige stutteri på Frederiksborg, hvor den danske
hesterace,
Frederiksborghesten, blev fremavlet fra den gamle danske stridshest
blandet med frieserheste og heste fra flere andre lande.
Frederiksborghesten blev i de følgende 100 år betragtet som den
fornemste europæiske kørehest. Fra Spanien købte kongen
således 16 hingste for den enorme sum af 13.400
Rdl. De fleste af
hestene overgik dog til brug i de kongelige stalde. |
Den enevældige
kongemagt
Siden middelalderen
blev de politiske afgørelser i Danmark truffet mellem en snæver kreds af
stormænd, "rigets bedste mænd", og kongen, som var blevet valgt til
embedet af denne kreds, og som betingelse for valget undertiden blev tvunget til
at give en håndfæstning, bl.a. om årlig afholdelse af danehoffer, som kunne
sikre stormændenes politiske indflydelse. Danehoffet blev efterhånden afløst
af rigsrådet, som fra 1300-årene blev det dominerende politiske organ.
Oprindelig havde også kirkens øverste ledere sæde i rigsrådet, men efter
reformationen i 1536 blev rigsrådet et rent højadeligt organ uden gejstlige
medlemmer. Siden 1468 indkaldte man undertiden også til ´stændermøder´,
hvor ikke blot rigsrådet, men også repræsentanter fra adelen, fra
købstæderne og fra bondestanden var til stede for at afgøre særlig vigtige
anliggender.
Efter det katastrofale militære
nederlag under svenskekrigene i 1658-60, som kostede Danmark provinserne øst for
Øresund: Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm, - sidstnævnte var dog kun svensk
i en kort periode,
var rigets finanser efterhånden så elendige, at et stændermøde i 1660
resulterede i, at adel, gejstlighed og borgerstand overdrog riget til Frederik
III som arverige på den betingelse, at riget forblev udelt, og at stændernes
privilegier ikke blev krænket. Rigsrådet tilsluttede sig denne beslutning, og
året efter blev den såkaldte
Enevoldsarveregeringsakt underskrevet. Det
betød først og fremmest, at førstefødselsretten skulle være bestemmende for
arvefølgen, dvs., at kongens ældste søn eller den person i mandslinjen, som stod
tronen nærmest, skulle efterfølge ham som konge af Danmark og Norge.
Kongeloven fra
1665 var den
danske enevældes forfatning og blev enestående i Europa ved at fastsætte kongens magt i mindste detalje.
Kongeloven var nedskrevet af Peder Schumacher, der tog navnet ´Griffenfeld´, da
han blev adlet i 1671.
Det
juridiske grundlag for enevælden, Kongeloven
blev nedskrevet af
rigskansler Peder Schumacher (Griffenfeld)
og forelå i 1665. Den absolutte magt var herefter overdraget kongen og kun
begrænset af kravet om, at kongen skulle holde sig til
Den Augsburgske
Konfession, d.v.s. den evangelisk-lutheriske kirke, og til kravet om, at riget
ikke måtte deles og den enevældige kongemagt dermed forringes. Til gengæld fik
kongen tillagt uindskrænkede rettigheder. fx havde kongen herefter den ´ubundne udøvende og
lovgivende Magt´; han kunne slutte krig og fred, var kirkens bestyrer og var i
det hele taget kun
ansvarlig over for Gud.
Da Frederik III døde i 1670, overgik kongemagten efter Kongelovens bestemmelser
derfor til hans ældste søn, Christian
V.
Efter at have
levet et omflakkende liv i tilfældige lokaler kunne centraladministrationen
endelig i 1721 flytte i eget hus, `Den
røde Bygning`, som blev opført ved siden af det daværende Københavns
Slot.
Her ligger bygningen stadigvæk til venstre for det nuværende Christiansborg
(set fra Slotsholmen). (Modellen
på fotografiet herover findes på Københavns
Bymuseum)
Centraladministrationen
Men en
enevældig konge kan ikke styre alene, og i lighed med de øvrige europæiske
lande, som også indførte enevældet eller ´absolutismen´ på denne tid, blev
den praktiske administration af det nye statsstyre så stort, at det måtte installeres fast i
regeringsbygninger i København.. Centraladministrationen af landet blev også så kompliceret, at det krævede
folk med særlige uddannelser og dygtighed. Det gjaldt selvfølgelig
områder som finanser og økonomi, men også krigsførelse og diplomati var så
vigtige områder, at evner ofte gik forud for byrd. I det dansk-norske enevælde
foregik karrieren gerne sådan, at en fremgangsrig borger kunne blive adlet og
få lov til at købe et gods og dermed komme til tops i statsstyret. 1671 skabte Christian V en ny højadel af grever og baroner, og hans
´rangforordning´ gav således også borgerlige personer mulighed for at stige i
samfundet.
Siden indførelsen af enevælden i 1660, hvor den gamle danske adel mistede sin
væsentligste indflydelse, havde de enevældige konger frygtet, at den gamle
danske adel skulle prøve at få den tabte magt tilbage. Både Christian V og
Frederik IV følte sig derfor mere sikre ved at lade tyske adelsmænd eller
´nyadelige´ danskere beklæde statens vigtige embeder. På den måde håbede
kongen at sikre sig embedsmændenes loyalitet. Frederik IV advarede ligefrem
kronprinsen, den senere Christian VI mod at ansætte medlemmer fra den gamle
danske adel i ledende stillinger indenfor administrationen og
militæret, dog med den undtagelse, at en dansk adelsmand nok måtte blive
flådeadmiral, hvis han "forinden havde fuldstændig slaaet hele den svenske
Flaade!". Respekten for Tordenskjold var tydelig nok.
Den gamle
´fødselsadel´ blev hermed afløst af en ´rangadel´. Det var nu muligt at
nå til tops i centraladministrationen i kraft af egen dygtighed og ambition uden
at være født til denne mulighed, men
karrieren var fuldstændig baseret på den enevældige majestæts gunst. Det krævede
derfor alvorlig overvejelse af de mulige konsekvenser, hvis man stillede sig
kritisk overfor majestætens afgørelser.
Efter Kongeloven
herskede den enevældige
majestæt suverænt, men i praksis
regerede kongen dog gennem et sekretariat, kabinettet, og
kancelliet,
som var opdelt i "Danske
Kancelli", der tog sig af sager vedrørende Danmark og Norge - en slags
indenrigsministerium - og "Tyske
Kancelli", som tog sig af hertugdømmerne Slesvig og Holsten, men også
beskæftigede sig med den øvrige udenrigspolitik, og på den måde blev en forløber
for udenrigsministeriet. Den gamle opdeling af
landet i len blev også afløst af en opdeling i amter.
Forretningsgangen i sagsbehandlingen var den, at kollegierne, som var en slags
fagministerier, gav alle indkomne sager en foreløbig behandling og udarbejdede
et kortfattet ekstrakt, en såkaldt supplikprotokol, som kongen så kunne læse
igennem og her påføre, om de enkelte sager var bevilget eller ikke bevilget. Styreformen var i sagens natur meget centralistisk, og alle sager - store
som små - skulle forelægges kongen.
Efter 1685 indførte Christian V
dog den ordning, at kancelliet på egen hånd kunne ekspederede visse
rutinesager i kongens navn, de såkaldte kancelliekspeditioner. En meget stor
del af kancelliets virksomhed bestod i behandling af ansøgninger om
begunstigelser bl.a. gejstlige og verdslige embedsansøgninger og anmodninger om
bevillinger og bestallinger mm. Antallet af disse sager voksede stærkt med
tiden.
Allerede i Frederik IIIs tid opstod imidlertid den tradition, at en lille
gruppe særlig
indflydelsesrige folk mødtes med kongen i hans forgemak. Dette ´hemmelige
råd´ udviklede sig efterhånden, så man o 1670 oprettede et statsråd, et
Gehejmekonseil, og det betød, at der i praksis blev indskudt et led mellem
konge og kancelli. På visse tidspunkter kunne dette bevirke, at kancelliet kom
til at virke som et sekretariat for konseillet. I
Gehejmekonseillet, som bestod af ministre og formænd
for 'kollegierne' dvs. vore dages fagministerier,
kunne kongen så drøfte
de vigtigste sager, som blev forelagt ham, med en håndfuld betroede mænd,
rigsråderne. Blandt disse ´rigsråder´ var både
Christian
Siegfried von Plessen og senere også hans to sønner
Christian
Ludwig von Plessen og Carl Adolf von
Plessen.
Med tiden skulle
Gehejmekonseillet udvikle sig til det, vi i dag forstår ved en
regering.
Da Gottorp
slot ikke var egnet som fæstning, blev den lille by Tønning på halvøen
Eiderstedt - til venstre set på et ældre prospekt fra 1598 - kraftigt befæstet
med skanser, bastioner og volde i årene op mod å r1700, hvor byen efter en voldsom
dansk beskydning kun i yderste øjeblik undgik at blive stormet af de danske
tropper. En del af fæstningsværkerne er stadig bevaret og kan endnu betragtes
af de mange turister, som i dag besøger den lille og fredelige
bade- og
kurby.
Krigen mod Gottorp
og belejringen af Tønning i år 1700
Den politiske situation, som den nye konge blev kastet ind i, var mere end
spændt. Siden trediveårskrigen, som sluttede 1648, havde Sverige hævdet sig
som europæisk stormagt, og landet havde nu fået en 18-årig, enevældig konge,
Karl XII, som både var umoden og krigstosset, og som
nærede et glødende had til Danmark, et had, han delte med den unge hertug
Frederik IV af Gottorp, hvis slægt gennem giftermål havde nære bånd til det svenske
kongehus. I sommeren 1699 var svenske tropper rykket ind i Gottorp og var
begyndt at udbygge fæstningsværker, og truslen mod Danmark blev tydeligere og
tydeligere, men man regnede fra dansk side med støtte fra forbundsfællerne Polen
og Rusland. I marts 1700 gik hertug Ferdinand Wilhelm af Württenberg med 18.000
danske soldater så til angreb. De nyopførte skanser faldt hurtigt, Husum blev
erobret, og den 13. april stormede man Frederiksstad. Snart blev også Gottorp
slot erobret. Krigen havde indtil da været forholdsvis ublodig. Derpå belejrede
man den den stærke fæstning Tønning, men nye svenske og lüneburgske tropper
trænger imidlertid op i Holsten sydfra. Belejringen af Tønning måtte opgives den
2. juni, så den danske hær kunne marchere mod de nye fjender. De 2 hære stod
overfor hinanden, men det kom ikke til noget slag imellem dem, dels fordi
den lüneburgske hær havde opnået sit mål ved at redde Tønning, og dels fordi
Frederik IV, som selv opholdt sig i Holsten, prøvede at forhale tiden. Da
svenskerne imidlertid gjorde landgang på Sjælland den 4. august og dermed truede
selve hovedstaden med belejring, sluttede Frederik IV skyndsomst fred med den
kamplystne gottorpske hertug den 18. august 1700 på det holstenske slot
Traventhal. Freden førte til, at hertugen fik sine suveræne rettigheder
stadfæstet og samtidig modtog en krigsskadeserstatning på 200.000 rdl. fra
Danmark.
Medalje
præget til erindring om freden mellem Frederik IV og Frederik af Gottorp den
18. august 1700.
Store Nordiske
Krig (1700 / 1709-1720)
Sveriges overherredømme i Østersøregionen førte til dannelsen af
en hemmelig
alliance i efteråret 1699 mellem zar Peter
I, den Store i Rusland), August II af Polen og Danmark. Siden krigen mod den
svenske konge
Carl
X Gustav, hvor Danmark måtte afstå
Skåne,
Halland og Blekinge ved Roskildefreden
1658 til Sverige, havde Danmark flere gange prøvet militært at erobre de tabte
skåneprovinser tilbage. Nu bød chancen sig igen, og Frederik IV valgte derfor
- noget letsindigt skulle det vise sig - selv at gå
mod hertugen af Gottorp, som var den svenske allierede. Karl XII udnyttede
imidlertid chancen, nu hvor den danske hær var beskæftiget i hertugdømmerne,
og gik - som ovenfor nævnt - i land med sin hær ved Humlebæk i 1700. De beskedne danske
forsvarsstyrker, som Københavns kommandant general Schack har opstillet på
stranden, formåede trods tapper modstand ikke at forhindre, at svenskekongen kunne true København, men
da den hurtige - og derfor også lidt dyre - fred ved Travental med hertugen af Gottorp
fik afsluttet stridighederne i
hertugdømmerne og en samtidig dygtig gennemført dansk flådeoperation under
ledelse af Frederik Vs halvbroder,
Ulrik Christian
Gyldenløve (1678-1719), lykkedes det i første omgang at tvinge Karl XII til
at opgive sine erobringsplaner. Den engelsk-hollandske flåde nægtede nu at
støtte de svenske tropper på Sjælland, og uden denne støtte ville Karl XIIs
tropper blive afskåret fra hjemlandet af den overlegne danske flåde.
Svenskekongen førte derfor sine tropper hjem til Sverige og rettede interessen
mod øst. Efter en sejr over den polske hær, vendte sig Karl XII sig i stedet mod
den russiske zar, Peter den Store, som havde erklæret Sverige krig. Danmark fik
dermed en foreløbig fredsperiode, som skulle komme til at vare i 9 år.
Danske uniformer
og flag under "Store Nordiske Krig" (ca.1712).
Med Danmark ude af
krigen - i det mindste i første omgang - stod Frederik IV nu overfor spørgsmålet om, hvorvidt han skulle opløse
hæren, som i vid udstrækning bestod af udenlandske hvervede soldater, eller han
skulle beholde hæren, så den stod parat, hvis Danmark atter skulle blive
inddraget i krigen. En stående hær af denne type var der imidlertid ikke råd
til. Kongen løste problemet ved at leje hæren ud til de kæmpende parter i Den
spanske Arvefølgekrig, som rasede i det sydlige Europa på samme tid som Den
Store Nordiske Krig. Det skulle vise sig at være en klog disposition, for der
kom til at gå 9 år, inden Danmark igen blev kastet ind i krigen mod
Sverige. Allerede i 1701, året efter krigsudbruddet, havde Frederik IV
krævet indførelse af en
landmilits, så landet militært kunne stå bedre
rustet, hvis Danmark atter blev inddraget i krigen. Udsigten til måske at kunne
generobre de tabte skåneprovinser, hvis chancen bød sig, gjorde krigsrisikoen
endog meget stor.
Klik
hér eller på billedet herover for yderligere information om Frederik IVs
landmilits.
Karl XII af
Sverige (1697-1718), som ses på maleriet herover, var søn af Christian Vs søster, den svenske dronning Ulrika Eleonora, og var således fætter til Frederik IV.
Rytteriets store betydning fremgår klart af maleriet herover, som viser slaget
ved Gadebusch i 1712 set fra den svenske
side.
I Slaget ved Gadebusch i Pommern den 20. december bliver de dansk-sachsiske styrker imidlertid
besejret af Stenbock. Slaget bliver dog ikke
en afgørende sejr for svenskerne, fordi det lykkes for Frederik IV og en stor del af de danske
og sachsiske tropper at slippe væk. Karl XII blev dræbt i december 1718
under belejringen ved Frederiksten i Norge. Meget tyder på, at kongen blev skudt
af krigstrætte, svenske officerer, men det er stadig ikke opklaret, hvem der
skød Karl XII.
1709 blev Karl XII
besejret af russerne ved
Poltava , og svenskekongen
flygtede til Tyrkiet. For Danmark blev fristelsen til endnu en gang at forsøge på at
genvinde de tabte skånske provinser tilbage derfor for stor. Med Karl XII ude af
billedet vovede Frederik IV derfor igen at gå ind i krigen,
og en dansk hær gik i land i
Skåne, som sammen med Blekinge hurtigt blev
generobret under mottoet »nu eller aldrig«. Allerede 1710 led de danske tropper
imidlertid et stort nederlag
udenfor Helsingborg. Danskerne holdt stadig byen, men slaget havde kostet den
danske hær dyrt. Næsten 6000 danske soldater - størsteparten lejetropper og
danske ryttersoldater samt ca. 1000 unge bønderkarle, som var udkommanderet til
landmilitsen - var faldet, og 2400 mand var taget til fange af svenskerne.
Danskerne besluttede derfor at opgive Helsingborg og trække sig tilbage til
Helsingør, inden svenskerne stormede. Den danske hær gik ombord i de danske
skibe, som lå på reden udfor Helsingborg og benyttede også nogle hollandske
skibe, som man havde lejet til formålet. Rytteriets mange heste kunne man ikke tage
med ombord. I de tidlige morgentimer den 4. marts 1710 slagtede danskerne mellem
5000 og 6000 heste og kastede kadaverne i brønde, vandløb og kældre overalt i
byen for at forgifte vandet. Forrådet af mel, krudt og andet blev også smidt i gaderne, så det
ligesom hestene ikke skulle falde i hænderne på den svenske hær. Omtale af
denne episode - nok historiens største massakre på heste - har man ofte
´glemt´ at få med i de danske historiebøger, mens de svenske til gengæld
næsten altid husker den!
En ny trussel fra syd, hvor den svenske general Magnus Stenbock med sin hær var
kommet op gennem Holsten fra de svenske besiddelser ved Østersøen, blev
afværget, da det lykkedes at få den svenske hær spærret inde i fæstningen
Tønning i Sønderjylland. General Stenbock måtte overgive sig til Frederik IV
i 1713.
I modsætning til sin svenske fætter, Karl
XII, deltog Frederik IV personligt ikke meget i krigens felttog, men her i sejrens
stund, hvor den svenske hær under Magnus Stenbocks ledelse kapitulerede i Tønning
1713, måtte kongen dog selv være til stede. Maleriet viser Steinbock, som
overrækker kongen sit våben, inden han blev sendt
i dansk krigsfangenskab,. Stenbock døde i 1717 mens han sad i Kastellet i
København. Den Store Nordiske Krig sluttede formelt i sommeren 1720 med
fredsslutningen på Frederiksborg Slot.
(Maleren har anvendt dramatiske klippepartier i sit billede og har tydeligvis
aldrig selv oplevet det flade marskområde ved Tønning.)
Til søs
gik det
imidlertid fint for den danske
flåde, - både for kaptajn Ivar
Huitfeldt, som gjorde en heltemodig indsats mod den svenske flåde ved en
træfning i Køge Bugt
1710, og for den unge søhelt Peter Wessel, hvis militære og maritime
begavelse under krigen mod Karl XII både skaffede ham stillingen som viceadmiral
og også førte til, at han i 1716 blev adlet under navnet
Tordenskjold. Blandt
Tordenskjolds mest bekendte
bedrifter er
sejren over en
svensk flåde i Dynekilden 1716 og erobringen af byen Marstrand med fæstningen
Karlsten i 1719. Tordenskjold blev dræbt i en duel 1720 og ligger begravet i
Holmens Kirke i København.
Flåden skulle
blive Danmarks stærkeste kort i Store Nordiske Krig (1700-1720). Det lille fartøj i midten af billedet er sandsynligvis fregatten ´Løvendals
Galej´, som
Peter Wessel
(1690 -1720) fik kommando
over kun 21 år gammel. Wessel blev adlet i 1716 under navnet Tordenskjold og mistede
livet 4 år senere - kun 30 år gammel - i en duel.
Efter et
forrygende ridt gennem det halve Europa fra Tyrkiet, hvor Karl XII havde opholdt
sig siden nederlaget til russerne ved Poltava 1709, lykkedes det ham imidlertid både at
samle hæren igen og og krydse Østersøen, som ellers var spækket med danske
krigsskibe. Hans plan var nu at erobre Norge, som var i personalunion med
Danmark. Han prøvede et par gange at erobre grænsefæstningen Frederikssten,
men under et svensk angreb i 1718, som kongen selv ledede fra en af de forreste
løbegrave, blev han ramt i hovedet af en kugle. Om Karl XII blev dræbt af en
dansk-norsk kugle, eller den kom fra en svensk soldat, som var blevet træt af
den tilsyneladende endeløse krig, er aldrig blevet fuldt opklaret, men uanset
hvad, så satte denne kugle punktum for krigen. Svenskerne opgav belejringen af
Frederikssten og drog hjem. Ved freden et par år senere (1720) måtte
svenskerne dels opgive alle sine besiddelser syd for Østersøen og dels
overlade store strækninger omkring Den finske Bugt til russerne.
For Danmark betød krigen, at man ganske vist kunne inddrage de sønderjyske
dele af Slesvig-Holsten i 1721, fordi hertugen af Gottorp havde støttet svenskerne
under krigen, men det egentlige formål med den danske krigsdeltagelse, nemlig
det danske ønske om at få de tabte skånske provinser tilbage, kom der
ikke noget ud af. Den danske deltagelse i Den Store Nordiske Krig varede i 11 år,
og det blev en af de hårdeste krige, Danmark nogensinde har gennemgået. Det
blev også Danmarks sidste forsøg på at generobre Skåne, Halland og
Blekinge.
|
Frederik IV fejrede
afslutningen af Den store Nordiske Krig med opførelsen af af et nyt slot
i Nordsjælland. Opførelsen af slottet blev påbegyndt i 1719, og
slottet stod næsten færdigt i 1722, hvor kongen gav det navnet
selvfølgelig fik navnet Fredensborg, men først i 1724 stod det helt
færdigt.
Fredensborg Slot ses herover på et maleri fra 1735 og på et
fotografi, som viser slottet i vore dage. Over døren står følgende vers
Da Kriig og Orlogs-Tiid ved Gud en Ende fik,
Blev Fredensborg opbygt af Fjerde Friderich,
Og at det Freds-Paulun skal Krigens Minde være,
Saa fik det Navn af Fred og Friderich at bære.
|
Vornedskabet ophæves 1702
Som vornede var derimod alle mænd
af bondestand på Sjælland og Lolland-Falster m.v. stavnsbundne fra fødsel til
død. Vornedskabets ophævelse 1702 kunne tidligst få betydning for dem hen mod
slutningen af Frederik IVs regeringstid. I hele riget var karlene stavnsbundne, mens de
tjente i landmilitsen. Og det gjorde de allerfleste, endog meget længere end de
6 år, som oprindelig var bestemt. Nogle kom til at tjene i over 20 år. Endelig
var husmænd og bønder - også i hele riget - reelt stavnsbundne fra det øjeblik,
de satte deres navn elle initialer under et fæstebrev.
En grundigere beskrivelse af livet
i landsbyerne på Frederik IVs tid kan læses ved at klikke
hér.
Omkring år 1700 omfattede Danmark både ´selve kongeriget Danmark´ og
hertugdømmerne Slesvig og Holsten syd for
Kongeåen.
Dertil kom, at Danmark gennem adskillige århundreder havde et
rigsfællesskab med Norge. Reelt havde de to kongeriger siden
Kalmarunionen i 1397 indgået en
personalunion (efter reformationen i 1536 dog en realunion), hvilket i
praksis indebar, at den
enevældige
danske konge indtil 1814
regerede både
Danmark og Norge. I selve kongeriget Danmark
har der formentlig boet omkring 650.000 mennesker i
år 1700, og tre
årtier senere menes folketallet at være vokset til omkring 710.000. Omtrent 80% af
befolkningen boede på landet i de hen ved 5000 landsbyer, ca. 10% boede i hovedstaden og de
resterende ca. 10% boede i de 67 større og mindre
købstæder landet over.
|
Prins Carl
(1680-1730) var søn af Christian V og dronning
Charlotte Amalie og således broder til Frederik IV
og prinsesse Sophie Hedevig (1677-1735).
Prinsessen valgte at følge prins Carl, da han vendte hoffet i
København ryggen på grund af Frederik IVs affære med Anne Sophie
Reventlow, som de begge tog stor afstand fra. Hun fulgte med ham til hans gods
Vemmetofte,
, hvor de begge tog ophold. På Vemmetofte holdt
søskendeparret
(som ses over
portrætterne herover)et ret anseligt hof på 70 personer. Sophie Hedevig havde
ellers planlagt sig at bosætte sig på
Gjorslev
Slot på Stevns, som hun havde arvet efter moderen, men da hun blev
nødt til at mageskifte slottet med Frederik IV, som havde brug for
godset i forbindelse med oprettelsen af Tryggevælde rytterdistrikt,
valgte prinsessen derfor at blive boende på Vemmetofte, hvor hun
stort set opholdt sig resten af sit liv. Herunder ses den bedst bevarede
af de 241 ´Kongelige Skoler´, nemlig
rytterskolen i Lille Heddinge
(herunder til højre), som Frederik IV
oprettede som ´folkegave´, da han fyldte 50 år i 1721. Skolerne, som i
dag er bedre kendt som ´rytterskolerne´,
var beregnet for almuens børn - både piger og drenge - i de 12
nyoprettede rytterdistrikter, som udgjorde en væsentlig del af
krongodset. Skolerne blev opført mellem 1722-1727. Herunder ses en
gipskopi af hele det kendte relief på Frederik IVs sarkofag i Roskilde Domkirke. Relieffet blev udført af
billedhuggeren
Diderik Gercksen. I midten af motivet vender en skolelærer sig
mod to kvindeskikkelser, hvoraf den ene peger imod himmelen og den anden ned i
en bog. Hensigten er tydeligvis at vise sammenhængen mellem lærdommen og det
guddommelige. I motivets højre side ses 4 læsende børn foran en af de
kongelige rytterskoler, hvor også rytterskoletavlen tydeligt ses på den
oprindelige plads over døren på facaden, som det også fremgår af den tegningen
af skolen fra ukendt år. Tegningen findes på Statens Pædagogiske
Studiesamlingen. Relieffet er som nævnt fra kongens bisættelse i
1730 og et tydeligt bevis på den betydning, man allerede på dette
tidspunkt tillagde opførelsen af ´De Kongelige Skoler´ og viser desuden
nok også den ældste gengivelse af en rytterskole kun ganske få år efter,
at skolerne blev opført. En stor del af disse skoler er bevaret som
privatboliger til vore dage, dog almindeligvis i meget ombyggede
tilstand. En gennemgang af rytterdistrikterne og samtlige 241
skoler, som i adskillige tilfælde fungerede som skoler i omkring 200 år,
kan ses ved at klikke hér.
|
|
Frederik IV og pietismen
Som flere af kongehusets medlemmer var også Frederik IV forholdsvis påvirket af den
religiøse strømning fra Tyskland, som fra slutningen af 1600-tallet også kom til
Danmark. Bevægelsen, som kaldes Pietismen,
lagde stor vægt på, at det enkelte menneske
omvendte sig og levede et fromt og aktivt kristent liv - også udenfor kirken.
Pietismen var især i begyndelsen også præget af interessen for store sociale
arbejder som fx oprettelse af skoler bl.a.
Frederik IVs ´Kongelige Skoler´,
der i dag er bedre kendt som Rytterskolerne, som blev opført i perioden
mellem 1721/1722 og 1727, men også førte til oprettelse af fx
Vajsenhuset i
København. Pietismen udviklede sig imidlertid i løbet af få årtier til den
temmelig fanatiske og meget kontrollerende ´statsreligion´, som under Christian
IV ikke blot indførte tvungen konfirmation i 1736, men også gjorde det strafbart
ikke at deltage i gudstjenester og blandt meget andet også førte til forbud mod
teaterfremførelser.
Portrætter af Dronning
Louise (1667-1721) og komtesse, senere dronning Anna Sophie von Reventlow (1693-1743).
Kongen og
kvinderne
Frederik IV havde imidlertid også andre interesser, - nemlig
kønne piger, og han havde derfor talrige kvindebekendtskaber, der flere gange
skabte problemer ved det kongelige hof, og der var efterhånden mange mere
eller mindre sandfærdige rygter om hans
privatliv i omløb. I 1703 blev kongen eksempelvis så forelsket i datter en af en russisk
gesandt, Elisabeth Helene Vieregg (1679-1704), at han valgte at gifte sig med hende ´til
venstre hånd´. Juridisk set var der naturligvis tale om åbenlyst bigami
trods den behændige formulering.
Der var ellers ingen tvivl om straffen for bigami, da der i faderens,
Christian Vs ´Danske
Lov´ fra 1683 klart og tydeligt står, at "Hvilken
Ægtemand eller Ægtekvinde, der indlader sig med en anden i Ægteskab, bør at
miste sin Hals". Ifølge
Kongeloven stod den enevældige monark imidlertid kun til ansvar overfor Gud, og
selv om en del præster fik flettet mange moralske ord og slet skjult forargelse
ind i deres prædikener, var der intet at stille op overfor det åbenlyse brud
mod den gældende lov. Hustruen ´til venstre hånd´ døde imidlertid allerede
året efter i barselsengen, og - utvivlsomt til manges lettelse - døde også den nyfødte prins
kun ni måneder senere.
Begge blev begravet i Vor
Frelsers Kirke, hvis præst, pastor Trojel, i øvrigt nogle år senere blev
idømt livsvarigt fængsel, fordi han havde raset over kongens ´ugudelige
levned´.
Efter ordre fra
Christian V blev kronprinsen som 24-årig (1695) sendt på besøg hos nogle
tyske fyrstehoffer for at finde en giftefærdig prinsesse. Valget faldt på
Louise af Mecklenburg-Güstrow, ikke af kærlighed, men fordi hun så ud til at
give anledning til mindst "Unruhe oder Molestrie" (uro og vrøvl). Samme år blev de gift,
men - som det kunne ventes - blev ægteskabet ikke videre lykkeligt.
Louise var en ´stille eksistens´, og meget tyder på, at hun var Frederik IV
oprigtig hengiven, uden at dette blev gengældt fra hans side. Hun havde generelt
svært ved at vinde respekt i den kongelige familie, og efterlod sig ikke noget
stort indtryk i danmarkshistorien. Hun har på den anden side heller ikke haft
det let og måtte bl.a. som ventet affinde sig med kongens talrige
uægteskabelige, erotiske eskapader
Frederik IV fandt sig dog snart en ny elskerinde, grevinde
Charlotte Helene von
Schindel, som han også fik et barn med.
Sit livs største kærlighed mødte
kongen imidlertid på et maskebal på
Koldinghus i 1711, hvor han opholdt sig, mens
pesten rasede i København. Den 18-årige pige, som snart blev genstand for kongens
flammende lidenskab, var den både kvikke og smukke komtesse
Anne Sophie von Reventlow
(1693-1743),
|
Koldinghus Slot, som herover
ses på fotografiet til venstre, er i dag smukt istandsat efter branden under Napoleonskrigene i begyndelsen af
1800-årene. Et maskebal til ære for Frederik IV på Koldinghus var i 1711
ramme om en af de store skandaler i kongehusets historie. Det pompøse
Clausholm Slot,
som herover ses til højre er en af Danmarks bedst bevarede herregårde fra baroktiden.
Den middelalderlige herregård var væk og gav plads
for opførelsen af det nuværende barokslot,
Clausholm Slot, som storkansler Reventlow byggede i slutningen af 1600-årene. Det
var herfra, den forelskede Frederik IV i 1712 bortførte den afdøde storkanslers
datter, den unge komtesse Anne Sophie
von Reventlow, som ses på ungdomsportrættet herover. Nogle år senere erhvervede kongen selv slottet og
forærede det til Anna Sophie Reventlow. Anna Sophie¨døde som enkedronning på slottet
i 1743 efter at have
været forvist fra hoffet siden Frederik IVs død i 1730. |
Anne Sophie Reventlow blev også forelsket i den
noget ældre konge, så i gensidig forståelse blev komtessen en nat kort tid efter
maskeballet (1712) bortført af kongen gennem et vindue på hendes hjem, Clausholm Slot,
lidt sydøst for Randers, og
allerede samme nat lod kongen sig forlove ´til venstre hånd´,
idet han -som allerede oplyst - faktisk allerede var gift i et normalt arrangeret ægteskab
med dronning Louise. Året efter giftede Frederik IV sig med
Anne Sophie Reventlow ´ligeledes ´til venstre hånd´. Forargelsen over, at kongen med dette morganatiske ægteskab igen begik åbenlys bigami, var ikke
mindre, end da det skete første gang. .Da dronning Louise døde i 1721, lod kongen sig
gifte ´til højre hånd´ med Anne Sophie, som dermed også blev dronning. Takket
være sin forbindelse til kongen fik Anna Sophie Reventlows i øvrigt ofte
dygtige slægtninge
efterhånden så stor indflydelse på rigets administration, at
modstanderne
ligefrem talte om "Den reventlowske Bande" eller "Den
kronede last". Blandt disse ret uforsonlige modstandere
var både Frederik IVs søskende,
prins Carl, prinsesse Sophie Hedevig, og
deres fælles ven, greve Carl Adolf von Plessen,
som alle tre valgte at forlade hoffet i København i forargelse over
ægteskabet og bosatte sig på Vemmetofte,
som tilhørte prins Carl. Ægteskabet mellem Frederik IV og Anne Sophie
Reventlow blev sådan set meget lykkeligt, men alligevel også
tragisk. Efter sin død i 1721 blev dronning Louise gravlagt i
Roskilde Domkirke, hvor hendes
gravmæle stadig findes, - en pompøs marmorkiste udsmykket i tidens barokstil
med englebasser og gjaldende trompeter, der står i skarp kontrast til hendes
virke i levende live. Dronning Louise blev mor til kronprins Christian, den senere Christian VI,
som vedblev at bebrejde faderen hans opførsel og manglende respekt overfor
moderen også efter dennes død. Kronprinsens glødende had til Anne Sophie
Reventlow - også da han selv blev konge efter faderens død i 1730 - skal
naturligvis også ses i dette lys.
Medalje, som viser den kronede dronning ved Frederik
IVs og
dronning Anne Sophies bryllup i 1721.
En udmærket beskrivelse af den aldrende Frederik IV og den kongelige familie findes bevaret fra
franskmanden de Vrigny, som i en periode opholdt sig i Danmark, hvor han også deltog i en festlighed på Fredensborg den 26.
oktober 1724, hvor man fejrede kongens broder, Prins Carls fødselsdag, og hvor Frederik IV
ligefrem havde forlangt, at begge hans søskende - både
Carl og Sophie Hedevig -
deltog i det kongelige taffel, hvor også dronning Anne Sophie Reventlow var til
stede. Kongens søskende, som begge var meget religiøse, havde været meget imod
kongens ´dobbeltægteskab´ med Anna Sophie Reventlow, som Sophie
Hedevig ligefrem kaldte ´Den kongelige Last´. De Vrigni noterede bl.a., at "Kong Frederik IV er under
middelhøjde,
smækker og temmelig spinkel bygget. Han er ingenlunde nogen smuk mand. Han har
et aflangt, stort ansigt, høj og bred pande, store mørke, levende stærkt
fremstående øjne, hvis blik undertiden er skarpt og mistroisk, og tykke, blonde
øjenbryn. Næsen er lang og stærk. Et venligt smil spiller om den noget store
mund, der misprydes af uskønne tænder. Hans åsyn er blegt og bærer stærke
spor af børnekopperne. Hans holdning og anstand er kongelig, skønt han er
korthalset og den ene skulder lidt højere end den anden. Bag kongens og
hans gæsters stole ved taflet står pager og lakajer, thi Frederik IV kan ikke
lide at lade sig opvarte af adelsmænd. Kongen spiser kun lidt, og når han
forlanger at drikke, sætter man en krystalflaske med vin foran ham; han tillaver
sig med vand en drik efter eget tykke. Ved kongens venstre side sidder ved
taflet ligeledes under en tronhimmel hans højtelskede hustru, dronning Anne
Sophie. Det er en kvinde af blændende skønhed, omtrent 32 år gammel. Hun blev
bortført af kongen i året 1712, som anviste hende bolig i den såkaldte ´Kongens
Gård ´bag Børsen. Kongen, sagdes det, elskede hende så højt, at han ofte forlod
Konseillet midt under rådsslagningerne for gennem Kancelli-løngangen at begive
sig til sit hjertes udkårne. Dengang levede dronning Louise endnu; hendes sorg
og forbitrelse over dette lidet sømmelige dobbeltægteskab og kronprinsens mørke,
harmfulde åsyn gjorde ofte livet surt nok for Hans Majestæt; men nu er dronning
Louise død; fyrstinden af Slesvig, Anne Sophie, er offentlig viet til kongen og
erklæret for Danmarks og Norges dronning, og dog er hun ikke lykkelig. Vel er den
aldrende konges tidligere tilbøjelighed til elskovshandler nu lidet eller
intet at frygte, men kronprinsens had, som hun ikke med al sin nåde og al sin
venlighed har kunnet besejre, forfærder hende. Vel synes hans kronprinselige
højhed at gengælde dronning Anne Sophies venlighed, tjenstagtighed og
delikatesse, men dronning Anne Sophie véd såre godt, at dette kun er en
forstillelse; hun véd, hvor højt han elskede sin moder, dronning Louise, og hvor
stor hans harme og forbitrelse har været over hendes ægteskab med kongen; hun
véd, at hun kan vente sig det værste, når hendes kongelige ægtefælle er død, og
kongens tiltagende sygelighed tyder på, at dette tidspunkt ikke kan være meget
langt borte. Dronning Anna Sophies skønne øjne har derfor et uroligt og
ængsteligt udtryk. Der er sorger, som guldkronen ligesaalidt som fattigmands
pjalter betrygger imod. Ved kongens højre side sidder ved taflet hans
kronprinselige højheds gemalinde, Sophie Magdalene. Det er en stolt, imponerende
kvinde, skønt hun ikke er høj af vækst eller af junoniske former. (...) Ved
Sophie Magdalenes side sidder hendes gemal, den nådige hr. kronprins Christian.
Det er en lille, spinkel, sygeligt udseende herre. Hans ansigt er langagtigt,
blegt noget indfaldent, næsen meget stor; øjnene er stærkt fremstående. Munden
er trukken op til et tvungent, stereotypt smil. Over den prægtige guldbaldyrede
kjole bærer han Det blå bånd. Hans kronprinselige højhed tømmer jævnligt sin
pokal. (...) Ved dronning Anna Sophies venstre side sidder hans kongelige højhed
prins Carl, kongens aldrende, ugifte broder, og hos denne den ugifte prinsesse
Sophie Hedevig, hans Søster. Prins Carl (...) ligner sin kongelige broder meget,
- han har en stor, krum næse, store, skønne øjne, en meget hvid hudfarve, med et
spændt og svageligt udseende. Prinsesse Sophie Hedevig er henved 50 år gammel, men
endnu såre tækkelig. Hun er ´parfaitement bien faite´, har et prægtigt
kastanjebrunt hår, blå øjne og temmelig store
træk. Af vækst er hun lidt over
middelhøjde." (Citeret fra H.
E. Friis "Brudstykker af det Oldenborgske Kongehus Historie. Se
´litteraturlisten´.)
|
Portræt af Anna Sophie
Reventlow og et lille maleri,
"Kristus og Anna Sophie", der viser Kristus, som fører dronning
Anna Sophie til himlen, hvor Frederik IV. venter hende. Maleriet findes
- sammen med andre malerier af Anna Sophie Reventlow på
Rosenborg Slot.
Klik hér
for at se det naive, men også rørende maleri i større gengivelse. Bemærk de fem
små børn, som Anna Sophie fik med Frederek IV, men som alle døde enten
som spæd eller mindre end to år efter fødslen. På maleriet ses de sammen med den afdøde Frederik IV ved den tomme tronstol,
hvor de afventer
genforeningen i himlen med Anna Sophie.
|
Frederik IV døde den 12. oktober 1730 på Odense Slot og blev begravet
i
Roskilde Domkirke.
Efter kongens død overgik den enevældige magt til kronprinsen, som
dermed blev Christian VI
(1730-1746), og han var bestemt ikke Anne Sophie Reventlow venligt stemt.
Ikke blot blev hun omgående forvist fra København til sit fødehjem, godset Clausholm
Slot, men derudover blev hun også frataget alle sine midler
ud over Clausholm og tillige pålagt et livslangt eksil, hvor det blev hende forbudt at
forlade godset uden Christian VIs særlige tilladelse. I sit eksil engagerede hun
sig i at forskønne Clausholm med haver og alléer, men hun interesserede sig også
for bøndernes liv. I sine sidste år led Anna Sophie Reventlow af en alvorlig, ubehandlet
sorgpsykose, som utvivlsomt blev styrket af, at hendes børn med Frededrik
IV alle var døde som mindreårige. Hun blev med tiden mere og mere religiøs og
opfattede angiveligt børnenes død som Guds straf over ægteskabet med Frederik IV ´til
venstre hånd´ Anne Sophie Reventlow levede sine sidste 13 år på
Clausholm Slot, hvor hun
49 år gammel - ensom og ulykkelig - døde af
kopper i 1743. Christian VI imødekom hendes ønske om, at hun blev bisat i
Roskilde Domkirke, men til gengæld afslog han hendes ønske om at måtte blive bisat ved siden af
sin
elskede Frederik IV. Anne Sophie Reventlow blev i stedet bisat i ´Trolles
Kapel´, som Christian VI havde købt til formålet, og hér befinder hendes
sarkofag sig stadig. Beskrivelsen af Frederik IV i ´Tomus I` af
Pontoppidans
danmarksbeskrivelse, ´Den
Danske Atlas´, fra 1769 kan læses ved at
klikke hér.
Anna Sophie Reventlow døde den 7. januar 1743 på
Clausholm Slot. Christian VI efterkom hendes ønske om at blive gravsat i
Roskilde Domkirke, men kongen nægtede, at hun blev gravsat ved siden af Frederik
IV, hvis pompøse baroksarkofag står i hovedskibet
(herover til venstre)
sammen med dronning Louises tilsvarende sarkofag. Anne Sophie Reventlows
sarkofag blev i stedet henvist til Trolles Kapel
(herover i midten)
i det nordre tårnkapel, som ligger i den modsatte ende af katedralen
(herover til højre).
Også de børn, som Anna Sophie Reventlow fik med Frederik IV, og som alle døde
som små, ligger begravet i Roskilde Domkirke.
|
Ved Frederik IVs død i 1730 var
Slotsholmen en broget blanding af nyt og gammelt. Det gamle Københavns slot
med Blåtårn (herover til venstre), hvor Christian IVs datter
Leonora Christina havde siddet fængslet
i godt 20 år, havde fået
en barok ansigtsløftning (herover til højre). Bag Børsens gavl og til venstre for "Den røde Bygning"
- hovedsædet
for administrationen, som blev opført i 1721, og som ses i baggrunden til
venstre for slottet, - ligger det palæ, hvor Anna Sophie Reventlow flyttede ind
i 1712. Allerede i samtiden fik Christian
VI og især dronningen ry for at være umådelig ødsle. Kongen lod det
efterhånden fuldstændig nedslidte omend nyistandsatte Københavns Slot rive ned i 1730 og opførte
i stedet et pompøst barokslot med kirke og ridebaneanlæg,
som - opkaldt efter ham selv - fik navnet
Christiansborg (herunderr til venstre).
Slottet stod færdigt i 1745 efter 13 års byggeri . Over portalen var følgende
indskrift: "Obsque subditorum onere" (´Opført´ uden udgift for undersåtterne). Alligevel forlangte
Christian VI, at byggesummen blev holdt hemmelig. Byggeriet havde nemlig kostet
ikke mindre end 1,5 mio. rigsdaler, som udgjorde
over halvdelen af et års indtægt for hele riget eller nogenlunde svarede til
værdien af al ejendom på hele Sjælland! Dette eksorbitante pragtslot kom
imidlertid kun til at stå i et halvt hundrede år og var endnu ikke ganske
færdigt, da det
nedbrændte i 1794 og
derpå blev erstattet af ´Det andet Christiansborg´ (herunder til venstre), som imidlertid led samme skæbne
ved branden i 1884.
Det nedbrændte slot henlå som ruin i en snes år (nederst
til venstre), inden opførelsen af det nuværende Christiansborg blev påbegyndt i
1906. ´Det tredje Christiansborg´, som i dag bl.a. rummer ´De kongelige
repræsentationslokaler´ og Folketinget, stod færdigt i 1918, mens hele
indretningen af bygningen var først tilendebragt i 1928 (nederst til højre).
Ridebanefløjene og pavillonerne ved Marmorbroen, som blev opført i forbindelse
med Christian VIs pragtslot og ses i forgrunden
på billedet, overlevede både dette Christiansborgs brand i 1794 og det andet
Christiansborgs brand i 1884, og som stadig der den dag i dag.
Der har således
ligget 5 bygninger på ´Christiansborg-grunden´ i tidens løb:
-
Absalons borg –
opført i 1167 og nedrevet i 1369, ruiner bevaret i det nuværende
Christiansborgs kælder
-
Københavns Slot –
opført i 1400-årene og nedrevet i 1731
-
Det første
Christiansborg – opført i perioden 1731-1745 og nedbrændt i 1794,
ridebanebygningerne delvist bevaret
-
Det andet
Christiansborg – opført i perioden 1806-1828 og nedbrændt i 1884,
slotskirken bevaret
-
Det tredje
Christiansborg – opført i perioden 1906-1928 delvis med sten fra
hele landet
|
|
|
Allerede som kronprins forelskede
den senere Christian VI sig
hovedkulds i den fattige og voldsomt religiøse Sophie Magdalene af
Brandenburg-Kulmbach (1700-1770), der som han selv var stærkt påvirket af tidens
pietistiske strømninger. Efter brylluppet i
1721 fulgte Sophie Magdalenes mor med til Danmark. Hun var endnu mere religiøs
end datteren, som hun også snart fik til at indse, at dans, spil og teater var
syndig tant. Christian VIs hof blev med tiden præget af streng pietistisk
fanatisme og uendelig kedsomhed.
Christian VI
(1699 - 1746, konge siden 1730)
Kronprins Christian havde
taget sin forsmåede moders parti mod faderens forhold til
Anna Sophie
Reventlow. Frederik IV forsøgte derfor med sit
testamente at sikre den 22 år yngre Anna Sophie Reventlow en passende position
som enkedronning. Han forsøgte også at vinde
Carl
Adolf von Plessens støtte i dette forehavende ved at give ham
elefantordenen, men forgæves. Næppe var Frederik IV død, før kronprinsen, nu
som Christian VI, omstødte faderens testamente og forhindrede dronning Anna
Sophie Reventlow i at få del af den arv, som var tiltænkt
hende. Også den nye dronning, Sophie Magdalene, var meget fjendtlig indstillet
overfor enkedronningen. Den 11. november 1730 forviste Christian VI sin stedmoder til Clausholm,
hvorfra hun i sin tid var blevet bortført af Frederik IV, med en skrivelse, som
han indledte således: "Det var hele verden
bekendt, og ingen mere end hende selv, hvilken stor forargelse hun var til,
først ved sine mange års offentlige horen i ægteskab og dernæst ved det
hovedkulds og uhørte giftermål, som hun aftvang Vores nu hos Gud værende
højsalige fader..."Christian
VI var en flittig og velbegavet mand, men hans religiøse fanatisme og hans
forskruede opfattelse af sin egen persons ophøjede storhed førte undertiden
til besynderlige bestemmelser, fx blev det forbudt andre at færdes på en
vej, mens kongen selv benyttede den. Som ny konge afskedigede han hurtigt de fleste af faderens rådgivere og ansatte en række især
borgerlige embedsmænd, som delte hans pietistiske
tro. Hoffet blev meget tyskorienteret især på grund af dronningen, som havde
stor indflydelse på Christian VI´s beslutninger. En række af dronningen
Sophie Magdalenes slægtninge kom efterhånden også til at beklæde embeder i
Danmark.
Også Carl Adolf von Plessen blev kaldt til hoffet og fik sæde i
konsejlet,
dvs. kongens rådgivende statsråd. Han fik stor indflydelse på kongen i begyndelsen, men efter
nogle år blev den politiske uenighed mellem von Plessen og kongen hurtigt meget stor,
og da Christian VI´s pietistiske opfattelse efterhånden også blev for rabiat
for den ellers selv pietistisk prægede Carl Adolf von Plessen, og
modsætningsforholdet til dronningen også efterhånden var blevet større, opgav
han efter nogle år sin indflydelse ved hoffet og vendte tilbage til Vemmetofte,
som han administrerede for prinsesse Sophie
Hedevig. Christian
VI døde i 1746 kun 47 år gammel, uden at det gjorde noget større indtryk på
befolkningen, som næppe har haft meget andet end ligegyldige skuldertræk til overs
ved meddelelsen om kongens død. Kongen blev - traditionen tro - begravet i Roskilde Domkirke.
Christian
Ludvig von Plessen, som var et par år ældre end sin bror, Carl
Adolf von Plessen, var blevet gehejmeråd i 1720 under Frederik IV, men i 1730 udnævnte
Christian VI ham til generaldirektør for finanserne og kommercevæsenet, d.v.s.
finansminister. Begge brødrene von Plessen sad således i Christian VIs
første regering i nogle år. Christian Ludvig von Plessen trådte ud af
regeringen i 1734 efter eget ønske og fik ikke senere nogen politisk indflydelse.
Christian
VIs regeringstid blev præget af stor glædesløshed, dels på grund af en stor
landbrugskrise, som betød indførelsen af
stavnsbåndet i 1733 i et forsøg på
at hindre bønderkarlenes flugt fra det kriseramte landbrug. Indførelsen af stavnsbåndet
medførte, at bønder i alderen fra 14 til 36 år ikke måtte forlade det gods, de
som fæstebønder var født på, og dels fordi den trøstesløse og fanatiske fromhed ved hoffet
efterhånden førte til lukning af
teatre og andre lignende fornøjelser. Landbrugskrisen fortsatte, og i 1735 blev det
nødvendigt med et forbudt mod at importere korn til Danmark og det
sydlige Norge fra udlandet.
Et forordning om borgerpligt til at gå i
kirke så dagens lys i 1735, og i 1736 kom så kravet om indførelse af
obligatorisk konfirmation.
Forordningen af 23. januar
1739 om indførelse af skoler på landet
Det blev Christian VI, som kom til at give,
hvad man undertiden kalder "Danmarks første almindelige skolelov",
nemlig forordningen af 23. januar
1739 om indførelse af skolerne på landet i Danmark, hvor det for første
gang erkendes, at den almindelige folkeundervisning er en samfundsopgave.
Forordningen var en følge af indførelsen
af den tvungne konfirmation i 1736. Sammen
med ´Forordning om Skolerne paa Landet i Danmark, og hvad Degnene og
Skoleholderne derfor maa nyde´ udsendes også ´Instruction for Degne og
Skolemestre paa Landet i Danmark´. Skolerne skulle være "de
dyrebareste Midler til at befordre den sande Erkendelse af de guddommelige Ting
og gøre Ungdommen duelig til at udøve kristelige Pligter" for uden Skoler
kunde børnene ikke forstå præstens prædiken i kirken eller læse i
Bibelen.
Det viste sig imidlertid hurtigt, at en
gennemførelse af alle forordningens intentioner ville betyde en så voldsom byrde
på bønder og proprietærer, at det i praksis ikke var muligt at gennemføre.
Med udsendelsen af en ´Placat af 29. april 1740´ måtte
bestemmelserne derfor modereres i en sådan grad, at det vigtigste af
forordningens nye ideer i virkeligheden blev fjernet. En vigtig følge af forordningen var det dog, at antallet af landsbyskoler
steg fra ca. 600 i 1735 til over 1000 i 1742.
Klik på knappen til venstre for
at se den fulde ordlyd af Christian VIs forordning for skolerne på landet
og på knappen til højre for på tilsvarende måde
at se instruksen for degne og skolemestre.
Klik hér for en gennemgang af
´Pietismen´, og klik hér for en
orientering om skolehistorien fra 1536 til 1739.
Kronprinsen, den
senere
Frederik
V (1723-1766, konge siden 1746), førte allerede som ung
et så udsvævende liv med letlevende damer, hyppige bordelbesøg og en stadig strøm af spirituøse drikke, at den strengt religiøse fader, Christian VI
alvorligt overvejede at umyndiggøre ham. Skønt godt begavet var kronprinsen meget
overfladisk, og heller ikke som konge kom han nogensinde for alvor til at
interessere sig for rigets styre. Det lod han indsigtsfulde mænd som
Adam Gottlob
Moltke
og
J. H. E. Bernstorff tage sig af. Den stærkt alkoholiserede, men også
ganske populære konge døde kun 42 år gammel - efter en samtidig kildes udsagn uden at have
været blot nogenlunde ædru i årevis.
Rytterstatuen af Frederik V, som står midt på
Amalienborg Slotsplads, blev skabt i perioden 1753-74 af blev skabt af den franske
billedhugger
Jacques-François-Joseph Saly (1717-1776). Projektet blev sat i gang, da
handelsvirksomheden
Asiatisk Kompagni tilbød at betale udgifterne - måske uden helt at have
gjort sig klart, hvor kostbart, det færdige monument endte med at blive. Det
imponerende magtsymbol over den i virkeligheden ganske uduelige konge kom til at
koste 500.000 rigsdaler, -
en enorm sum, som svarede
til omkring en femtedel af udgifterne til de 4 palæer på det nyopførte
Amalienborg. Til gengæld
regnes monumentet for at være en af Europas fineste rytterstatuer.
(Besøgstælleren er
sidst nulstillet den 27. juli 2017. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da
webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller.)