![]() |
![]() |
|
Kort over Danmark fra
1629. Kortet
viser dels selve
Kongeriget,
som har sydgrænse ved
Kongeåen.
Syd for åen ligger
hertugdømmerne, som det ses på kortet herunder; det nordlige Slesvig, som er dansk, og de tyske hertugdømme Holsten med Lauenborg, som indtil 1806 var en del af ´Det tysk-romerske Rige´. Begge hertugdømmerne blev dog regeret af den danske konge, som udover kongetitlen også var hertug af hhv. Slesvig og Holsten. På kortet er også Skåne, Halland og Blekinge medtaget som en del af Danmark, men som følge af det danske nederlag efter Svenskekrigene ( - den første Karl Gustav-krig) i 1657-1658 overgik disse landsdele med Roskildefreden i 1658 til Sverige.
|
Middelalderbyerne og Hanseforbundet
Mange af de danske købstæder opstod
eller udviklede sig i middelalderen,
og bystrukturen var nært beslægtet med byerne i Nordtyskland og Østersøområdet. Det
skyldes
især ´Hanseforbundet,
som var var en handelsforbund af købmænd fra især nordtyske byer, der fik
meget stor betydning for handelen i hele Norden. Selve navnet havde Hanseforbundet fået
af det gamle tyske
ord ´Hanse´, der betyder 'gruppe', 'følge' eller '(handels)selskab'.
Hanseforbundet opstod i 1200-tallet omkring den rige handelsby
Lübeck, men efterhånden blev Hanseforbundet så stort, at det
også oprettede kontorer i
London,
Brügge,
Bergen og
Novgorod. Medlemmerne mødtes for at indgå handelsaftaler og for at træffe
beslutninger om fælles problemer. Det betød ikke kun, at hansebyerne eller
´Hanseaterne´ fik stor politisk
indflydelse, men også var i stand til lgennemføre fx blokader mod byer, der ikke var
medlemmer, så man på den måde kunne gennemtvinge Hanseforbundets ønsker. Der var omkring 70 byer, der var
aktive medlemmer og omkring 100 byer, som var passive medlemmer uden
beslutningsret. Gennem forbedrede forretningsmetoder og ikke mindst på grund af
udviklingen af en ny skibstype,
koggen, som havde en betydeligt større lasteevne end de skibe, man
ellers havde anvendt, gennemførte Hanseaterne efterhånden et stort
og dominerende opsving i handelen, så de efterhånden opnåede af få et regulært monopol på handelen gennem Østersøen, og
handelsforbundets medlemmer kunne på den måde opnå betydelige fordele af
handelen i hele Nordeuropa. Den udbytning kunne de nordiske riger ikke leve med,
og
den danske kongemagt eksempelvis
Valdemar Atterdag (1340-1375) førte derfor hyppige og lange krige
mod Hanseforbundet. Selv om forbundet stort set oftest sejrede i disse væbnede
konflikter, forsøgte Hanseaterne at forebygge krigene ved at blande sig i interne, danske forhold. Middelalderen
igennem var det derfor hansestæder som Lübeck, Hamborg, Wismar, Stralsund, Rostock,
Greifswald, Danzig m.fl., som var Danmarks med- og modspillere både i regulær
handelskonkurrence, men også i åben krig. De tyske byer havde selvstændigt bystyre
og egen byret, men deres forhold til de omgivende landområder var anderledes end
i Danmark. Tyskland var nemlig ikke en samlet nation, men opdelt i en lang række hertugdømmer og
grevskaber, og her var bondestanden underlagt feudalsystemets ydmygende forhold.
I købstæderne var de enkelte borgere derimod ligeværdige uanset fødsel, og
reglen var, at hvis
en "ufri" havde boet i byen i ét år og én dag, skulle han herefter regnes som borger
i byen..
Heraf kom udtrykket "Stadtluft macht frei", og det medførte naturligvis en
stor tilstrømning af folk til byerne. I Danmark var kongemagten imidlertid så
stærk, at feudalsystemet aldrig helt fik den samme funktion, som tilfældet var i
det tyske områder.
![]() |
Mange danske købstæder blev i middelalderen præget af det nordtyske ´Hanseforbund´, som opstod i 1200-tallet af kystbyerne ved Østersøen og Nordsøen for at forbedre deres handelsmuligheder. Hansebyerne eller ´Hanseaterne´ søgte især at handle med små steder eller byer, som havde et stort opland med handelsvarer, som de tyske handelsmænd var interesserede i. Hanseforbundet begyndte sit virke omkring den rige handelsby Lübeck, der ved salt- og sølvhandel var blevet en kapitalstærk hovedkraft. Lübeck var desuden også udskibningshavn for handelsruten til Hamborg, og det spredte sig snart til flere byer i Nordtyskland. Senere oprettede forbundet også handelskontorer i Sverige, Estland, Letland, Norge, Holland, Belgien og England. Ved at være tilsluttet Hanseforbundet opnåede købmændene rabat på told og andre udgifter i forbindelse med transport på havet af en lang række handelsvarer. Hanseaterne opførte også kirker, huse og lagerbygninger i nærheden af deres handelskontorer. Hansaforbundet opnåede sin virkelige storhedstid i løbet af 1500-årene. Hansestaden Lübeck, som siden middelalderen havde handlet meget med en række danske købstæder og i høj grad dikterede denne handel, var undertiden i regulær krig med den danske kongemagt eksempelvis Valdemar Atterdag (1340-1375), der efter sigende satte en forgyldt gås på spiret af ´Gåsetårnet´ som en hån mod Hanseforbundet. Tårnet udgjorde en del af hans store borg i Vordingborg, som han gjorde til Danmarks største fæstning og flådestation, der netop skulle kontrollere Hanseaternes handel med de danske byer ved Østersøen i Valdemars bestræbelse for at genoprette landet. Da lande som Holland og England efterhånden blev centre for kornhandelen, begyndte nedgangstiden for Hanseforbundet. Danmark fik efterhånden også kontrol over sin egen handel, og ved begyndelsen af 30-årskrigen (1618-1648) var det slut med Hanseforbundets dominerende magt og betydelige indflydelse, selv om handelsforbundet fortsat fungerede i endnu et par århundreder. |
![]() ![]() |
Krigene mod Sverige i midten af 1600-tallet gik hårdt ud over befolkningen både på landet og i købstæderne, hvor især de svenske soldater og svenskernes tyske lejetropper hærgede voldsomt. Også København blev ramt af krigen, som kulminerede med svenskernes storm på København den 11. februar 1659, der hér er gengivet på F. C. Lunds maleri fra 1880. Krigen førte til afslutningen på det adelsstyre, som formelt - og ofte også reelt - havde regeret landet siden Erik Klippings håndfæstning i 1282 og gjorde med Statsomvæltningen i 1660 den regerende konge, Frederik III (1648-1670) til absolut enevældig monark. I midten af1300-tallet blev Danmark ramt af den voldsomme pestepidemi, som hærgede det meste af Europa. Pesten, som i første omgang dræbte ca. 1/3 af befolkningen, vendte i mindre omfang tilbage flere gange i de følgende århundreder. I 1711 hærger byldepesten i Danmark for sidste gang. Pesten var kommet til Helsingør allerede i november 1710 med et skib fra Lübeck. 44% af befolkningen i Helsingør omkom under pesten, og den dødbringende sygdom, som man reelt ikke kunne stille noget op mod, spredte sig hurtigt til København, og af byens omkring 60.000 indbyggere døde ca. 23.000. På grund af smittefaren flyttede Frederik IV og en del af hoffet til Koldinghus. Et af pestens ofre fra den sidste pestepidemi i 1711 bæres bort på træsnittet herover til højre. Træsnittet, som i virkeligheden er et xylografi, er fra et ukendt tidspunkt, men formentlig fra engang hen mod slutningen af 1800-tallet. |
Købstædernes krise i slutningen
1600-tallet.
Indførelsen af enevælden i 1660 betød i virkeligheden en udfordring for
købstæderne, selv om det var borgerne især i København, som havde
støttet Frederik III, da han greb magten og blev
enevældig konge. Årsagen til købstædernes
problem lå i, at enevælden var baseret på centralmagt, og centralmagten holdt
til i hovedstaden, hvor hoffet, regering, centraladministration, universitet,
hær og flåde havde hjemsted. Også handelsflåden, som drev handel på de
oversøiske kolonier, blev etableret med støtte fra den enevældige konge, og de
privilegier, der blev udstedt for at fremme kolonihandlen, var det derfor reelt kun
hovedstaden, der var i stand til at udnytte. Krisen i købstæderne blev desuden
forstærket af forordningen om købstadsstyre i 1682, der medførte en
betydelig indskrænkning i købstadstyrets omfang og en integration i det
enevældige system. Desuden blev krisen for provinsbyernes forstærket af, at der
efterhånden blev overført mange ressourcer fra købstæderne til København, hvor
også hele udenlandshandelen efterhånden var blevet koncentreret. Som enevældens magtcentrum oplevede
København derfor en voldsom vækst på bekostning af provinsens byer. Købstæderne stagnerede og faldt
efterhånden helt uden for udviklingen i det
øvrige Europa., og nedgangen i de internationale økonomiske konjunkturer i 1600-tallet og
hollandske købmænds overtagelse af provinshandlen afmattede yderligere provinsens købstæder.
![]() ![]() |
De enorme pengesummer, der blev tjent på sukkerproduktionen på ´De Vestindiske Øer´, dannede grundlag for ´Den florissante Handelsperiode´, hvor også danske handelsfolk tjente styrtende med penge på den internationale ´trekantshandel´, hvor slaver blev fragtet fra Afrika (fx den danske ´Guldkysten´) til sukkerplantagerne i Vestindien. Slavehandelen har sat sig spor med nogle af Københavns og Nordsjællands smukkeste palæer og sommerboliger. Desuden er en række palæer i den del af København, der kaldes ´Frederiksstaden´, ligeledes opført af adelsmænd og embedsmænd, der profiterede af sukkerproduktionen. Sukkeret, som også blev kaldt ´det hvide guld´, udgjorde i 1780 halvdelen af Danmarks eksport, men med oplysningstankerne og liberalismens fremmarch i Europa kom der efterhånden også et nyt menneskesyn og en stigende modstand mod slaveri og slavehandel. Sukkerplantagernes dage var især talte, da man fandt ud af at udvinde sukker fra sukkerroer. Prisen på sukker faldt, og fra at have været en kostbar luksusartikel for de få, blev sukker efterhånden også noget, den mindre velstillede del af befolkningen fik adgang til. I efteråret 1798 malede en kinesisk kunstner fregatten Henriette, som under dansk flag passerer mandarinfortet ved Bocca Tigris på vej op ad Perlefloden til Canton, som det ses på billedet herover til højre. I virkeligheden illustrerer maleriet den florissante periodes brug af det neutrale Dannebrog som bekvemmelighedsflag. Skibet var nemlig i virkeligheden en hollandsk kinafarer, som gennem den danske storkøbmand Frédéric de Coninck havde fået dansk camouflage for at beskytte den hollandske tehandel mod britiske orlogsskibe og kapere. (Maleriet findes på Handels- & Søfartsmuseet på Kronborg). |
´Den
florissante
Handelsperiode´
mellem ca. 1775 og 1807
Med afslutningen af Store Nordiske Krig i 1721, fulgte en
fredsperiode på 80 år, og det gav igen
købstæderne mulighed for at udvikle sig. Samtidig gennemgik samfundet betydelige
forandringer såsom landboreformerne fra 1780´erne, og i byerne udvidedes
borgernes indflydelse på byens styre i 1790´erne. En voksende fremgang
indenfor skibsfarten i sidste halvdel af 1700-tallet
bidrog også til, at også
købstæderne omsider også fik del i den voksende eller ´blomstrende´ handel, som
siden blev kendt som ´Den
florissante Handelsperiode´.
Den skabte en fremgang med gunstige tider, som ganske vist
blev afbrudt af
Englandskrigene 1801-14, men bagefter fortsatte et godt
stykke ind i 1800-tallet, hvor
industrialiseringen,
som medførte en voldsom afvandring af befolkningen på landet, der så til gengæld
søgte til købstæderne for at få arbejde i de nye fabrikker, for alvor satte skub i urbaniseringen.
Oprettelsen af blandede fæstningsanlæg og købstæder førte til, at flere byer fik
købstadsrettigheder i løbet af 1700-tallet:
![]() | Nibe (Nørrejylland) 1727, |
![]() | Hørsholm (Sjælland) 1739, |
![]() | Hillerød (Sjælland) 1750´erne, |
![]() | Frederiksværk (Sjælland) 1750´erne, |
![]() | Skanderborg (Nørrejylland) ca. 1760, |
![]() | Marstal (Ærø) 1760, |
![]() | Christiansfeld (Sønderjylland) 1773. |
Bykrisen kan direkte aflæses i tidens opgørelser over befolkningstallet. I
tabellen nedenfor ses dét i 1672 bl.a. at en by som Ribe, der i midten af
1500-tallet havde været landets næststørste by, nu lå som nr. 9 og nu ikke engang havde halvt så mange indbyggere som i
1500-tallet. København fik en betydelig storhedstid efter indførelsen af
enevælden i 1660, og med sin størrelse begyndte den at
indtage en førerposition som rigets hovedstad og som den enevældige konges
residensby.
Oversigt
over købstædernes indbyggertal mellem 1672 og 1801
(klik på bynavnet for at få yderligere
information om selve byen).
Købstad | 1672 | 1769 | 1787 | 1801 | Købstad | 1672 | 1769 | 1787 | 1801 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Allinge | - | 303 | 338 | 337 | Odense | 3.808 | 5.464 | 5.363 | 5.782 |
Assens | 1.084 | 1.139 | 1.356 | 1.443 | Præstø | 435 | 385 | 402 | 480 |
Bogense | 438 | 430 | 552 | 760 | Randers | 2.036 | 2.901 | 3.645 | 4.562 |
Ebeltoft | 817 | 563 | 591 | 598 | Ribe | 1.939 | 2.130 | 2.587 | 1.994 |
Fredericia | 1.591 | 2.813 | 3.066 | 3.474 | Ringkøbing | 623 | 508 | 465 | 771 |
Frederikssund | - | 216 | 190 | 262 | Ringsted | 700 | 705 | 730 | 817 |
Fåborg | 841 | 1.136 | 977 | 1.061 | Roskilde | 2.196 | 1.711 | 1.871 | 1.768 |
Grenå | 453 | 704 | 686 | 760 | Rudkøbing | 478 | 814 | 925 | 1.141 |
Haderslev | - | 3.141 | - | 3.635 | Rødby | - | 650 | 725 | 776 |
Hasle | - | 435 | 440 | 513 | Rønne | - | 2.058 | 2.130 | 2.436 |
Helsingør | 4.033 | 3.669 | 4.829 | 5.282 | Sakskøbing | 272 | 424 | 533 | 549 |
Hillerød | 958 | 1.114 | 1.204 | 1.214 | Sandvig | - | 218 | 207 | 248 |
Hjørring | 782 | 598 | 463 | 744 | Skagen | 1.004 | 704 | 715 | 834 |
Hobro | 343 | 492 | 465 | 488 | Skanderborg | - | 566 | 573 | 488 |
Holbæk | 879 | 1.223 | 1.159 | 1.332 | Skive | 529 | 438 | 477 | 520 |
Holstebro | 500 | 688 | 676 | 853 | Skælskør | 617 | 592 | 501 | 567 |
Horsens | 1.516 | 2.738 | 2.221 | 2.396 | Slagelse | 1.832 | 1.379 | 1.722 | 1.732 |
Kalundborg | 1.058 | 1.337 | 1.375 | 1.322 | Slangerup | 513 | 414 | 311 | 336 |
Kerteminde | 642 | 706 | 711 | 1.045 | Sorø | 528 | 532 | 509 | 592 |
Kolding | 1.094 | 1.510 | 1.659 | 1.672 | Stege | 656 | 798 | 829 | 917 |
Korsør | 826 | 1.357 | 1.269 | 1.219 | St. Heddinge | 362 | 514 | 565 | 576 |
København | 41.500 | 70.514 | 90.032 | 100.975 | Stubbekøbing | 511 | 488 | 467 | 467 |
Køge | 1.643 | 1.400 | 1.366 | 1.527 | Svaneke | - | 562 | 602 | 663 |
Lemvig | 450 | 320 | 374 | 375 | Svendborg | 1.009 | 1.815 | 2.025 | 1.942 |
Mariager | 370 | 402 | 393 | 414 | Sæby | 670 | 487 | 504 | 517 |
Maribo | 444 | 506 | 660 | 686 | Sønderborg | - | 2.692 | - | 2.761 |
Marstal | - | 760 | 925 | 1.449 | Thisted | 1.000 | 815 | 910 | 1.068 |
Middelfart | 756 | 736 | 651 | 1.019 | Tønder | - | 2.584 | - | 2.579 |
Nakskov | 1.920 | 1.287 | 1.375 | 1.671 | Varde | 569 | 690 | 811 | 1.020 |
Neksø | - | 1.173 | 1.168 | 1.274 | Vejle | 712 | 957 | 843 | 1.310 |
Nibe | - | 1.029 | 1.001 | 1.044 | Viborg | 2.704 | 2.221 | 2.572 | 2.379 |
Nyborg | 1.160 | 1.637 | 1.672 | 1.866 | Vordingborg | 736 | 802 | 960 | 931 |
Nykøbing F | 861 | 1.039 | 1.075 | 1.079 | Ærøskøbing | - | 1.138 | 1.225 | 1.291 |
Nykøbing M | 343 | 555 | 531 | 651 | Aabenraa | - | 2.701 | - | 2.834 |
Nykøbing S | 463 | 500 | 532 | 615 | Åkirkeby | - | 361 | 432 | 455 |
Nysted | 691 | 489 | 627 | 690 | Aalborg | 4.181 | 4.425 | 4.866 | 5.579 |
Næstved | 1.853 | 1.404 | 1.501 | 1.785 | Århus | 3.474 | 3.837 | 4.052 | 4.102 |
Kilde:
http://img.kb.dk/tidsskriftdk/pdf/ho/ho_nrk_0017-PDF/ho_nrk_0017_75990.pdf
(1987) tabel 1; folketællingerne 1769, 1787 og 1801 ifølge de trykte udfald. Her citeret fra Wikipedia. |
![]() ![]() |
I
middelalderen var byerne befæstet med volde og grave, så de
kunne modstå fjendtlig belejring og angreb. Adgangen til
byen foregik gennem byportene, som kun var åbne i
dagtimerne. Kun 2 af disse gamle byporte fra middelalderen
er bevaret, nemlig
Mølleporten i Stege og
Vesterport i Faaborg, som ses
på fotografiet herover til venstre. Vesterport blev opført cirka år 1470 og
nu en rest af
Faaborgs oprindelige middelalderlige fæstningsanlæg. Omkring Faaborg var
der i alt 6 porte. De 5 var træporte, men Vesterport, som
stod ved den dengang vigtigste indfaldsvej, var
opført af sten. Det var omkring halvdelen af byportene i
Danmark, der frem til midten af 1800-tallet markerede
grænsen mellem by og opland. Omkring 1670 indførte
Christian V
(1649-1699) afgifter på
varer til byerne,
accise, så byportene kom derfor til også at fungere som toldstationer. Indtil 1857 skulle alle gøre holdt
ved porten og betale (accise af de varer der blev
ført ind til byen. Adgangen til byen var stærkt reguleret, og indtil 1851 var
porten låst om natten. Trods krige, ildebrande og andre
ulykker er der alligevel bevaret en del bygninger fra middelalderen i Danmark fx i Ribe, Næstved, Køge m.fl.
Fotografiet herover til højre viser et typisk gammelt købstadshus; i dette tilfælde
Strandgade
27 i Helsingør, som oprindelig blev opført allerede i
1577 og dermed
også byens ældst bevarede bindingsværkshus. Selvom
Køge
eksisterede som by allerede i 1100-tallet fik byen først
købstadsrettigheder under
Erik Menved (1274-1319) i 1288. Køges historie er
et udmærket eksempel på, hvad en dansk købstad kom ud for i
løbet af nogle få århundreder. Under ´Grevens
Fejde´ i 1534-1636 etablerede
Grev Christoffer sit hovedkvarter i Køge, mens han
forberedte sit angreb på København, men da den brutale
feltherre
Johan Rantzau året efter stod foran byens porte med sin
hær, fortrød borgere i Køge den støtte greven Christoffer og
valgte at åbne byens porte for
Christian III
(1534-1559), der gjorde Køge til sit hovedkvarter, mens
han afventede Københavns overgivelse under
belejringen i 1535. Perioden 1550-1650 var en
blomstringstid for Køge, idet borgerne blev rigere på
grund af en stigende handel og en særdeles givtig eksport af
Øresundssild til Europa, hvor man i den kødløse fastetid
gerne måtte spise fisk. En velhavende handelsmand, Hans BartskærI,
anklagede i 1612 sin kone Johanne Thomes for "at
have sendt Djævelen ind i hans Hus" og indledte dermed en af
de kendteste
hekseprocesser i Danmark. Denne hekseproces, hvor
mindst 15 kvinder blev brændt som hekse på torvet i Køge, er
kendt som
Køge Huskors. Efter at have ført sin hær over det
tilfrosne Storebælt under
Svenskekrigene i 1650´erne slog den krigsivrige svenske
konge
Karl X Gustav (1654-1660) sig ned med sit hovedkvarter i
Køge, mens hovedparten af hæren lå i de omkringliggende
landsbyer, hvor de i øvrigt blev angrebet af ´Gøngehøvdingen´,
Svend Poulsen og hans Snaphaner.
Karl Gustav blev i Køge indtil
Roskildefreden i 1658, men da Karl Gustav samme sommer
angreb Danmark igen, fungerede Køge atter som hans
hovedkvarter, og i 1659 blev det derfor besluttet at befæste
byen. Arbejdskraften til det store anlægsarbejde blev
indkaldt fra store dele af Sjælland, og mange bygninger blev
revet ned i denne forbindelse bl.a. klosterkirken i
Vestergade. Da de svenske tropper trak sig tilbage i
1660, var Køge var omkring 30 gårde blevet revet ned, 26
gårde lå øde og 90 boliger lå i ruiner i den økonomisk
udpinte by. En udtalelse fra Køges borgmester fra 1729 taler
da også sit tydelige sprog om byens forfatning: "Sandelig,
Hjælp for denne liden, fattige Købstad og os er højst
nødvendig; thi Handel og Vandel er plat nedlagt; Ager og Eng
som dog andre smaa Købstæder i Landet haver noget af , baade
for Indvaanerne til hjælp at leve af og til deres Magistrats
Lønninger , mens her i Køge er aldeles intet, saa derover
vel maa sukkes". Mod slutningen af århundredet kom der imidlertid
atter handelsmæssig fremgang til Køge, blandt andet ved
markederne på torvet, som omend i mindre omfang end
tidligere stadig finder sted i vore dage. Trods den
hårde medfart, som byen oplevede under svenskekrigene, har
byen bevaret flere huse fra 1500-tallet bl.a. det lille købstadshus på
Kirkestræde 20,
som ses på fotografiet herunder til højre. Huset, som blev
opført 1527 regnes for at være Danmarks ældste bindingsværkshus.
Netop i Kirkestræde, som også ses på fotografier herunder,
er der bevaret så mangel huse fra 1500-, 1600- og
1700-tallet, at gaden i dag regnes for den bedst bevarede
købstadsgade især fra 1700-tallet. Bybilledet i Køge præges den dag i dag af gårdene, hvoraf en del kan
spores tilbage til renæssancen. Ingen af de gamle gårde i Køge vender
således gavlen ud mod gaden, som det ellers kendes fra mange
byer, men er bygget med langsiden mod gaden, så
facaden fylder
hele pladsen foran gaden ud, som det tydeligt ses på fotografierne
herunder fra Kirkestræde. Mange af grundene er meget dybe,
specielt der, hvor de rige boede. Bag forhuset findes som regel en
lang række bygninger, som har haft tilknytning til forhuset på den
ene eller anden måde. Ud mod gaden findes også de karakteristiske ´Køgeknægte´
(se senere), som bærer overetagen på bindingsværkshusene. Knægtene var en måde at vise sin velstand på og kendes især fra
Køge. Et andet tidstypisk særkende er de små bænke foran gadedøren. De
kaldes ´bislagssten´ og har også støttet et overdækket
indgangsparti. Ideen til disse ´sladrebænke´ kom fra
Nordtyskland, hvor bænkene kendes fra fx Lübeck, men i
Danmark findes de oprindelige bislagssten kun i Køge, som
det ses herunder foran Kirkestræde 13. I
baggrunden ses
Sankt Nicolai Kirke, som man begyndte at opføre, da Køge
som allerede omtalt fik købstadsrettigheder sidst i
1200-tallet. Kirken, som er viet til de søfarendes
skytshelgen
Sankt Nikolaus, er, som så mange andre kirker, bygget af
flere omgange og fik omkring 1550 tilføjet det 43 meter høje
kirketårn, som på øverste stokværk er forsynet med en muret
karnap mod øst, der i middelalderen og måske også senere har
fungeret som fyrtårn, kaldet ´Lygten´ (klik
hér og se side175 og side 195).
Om natten kunne bålet i ´Lygten´ øverst i kirketårnet ses langt ud over
Øresund og kunne således vise skibene vej til byens vigtige havn.
Der findes næppe andre eksempler på, at danske
købstadskirker har haft en tilsvarende funktion som regulært
fyrtårn. Desværre besluttede man for nogle år siden at
skjule denne helt specielle karnap, - som ellers tydeligt
kunne ses fra jorden, - bag et kæmpestort, hvidmalet kors, som
ud over at skjule ´fyrtårnskarnappen´ også er aldeles unødvendig, da enhver jo kan se, at bygningen er
en kirke. Sankt Nicolai Kirke ligger lidt nord for byens torv med vestgavlen mod Kirkestræde. Opmærksomme seere af TV-serien ´Matador´,
som DR sendte første gang i 1978-1981, vil måske også genkende Sankt
Nicolai Kirke i Køge som ´Vor Frue Kirke´ i ´Korsbæk´. |
![]() ![]() ![]() |
1. Gavlhuset
Gavlhuset findes i to typer. Den ene type, som især kendes fra
Tønder er primært, hvor der bag de grundmurede facader med karnapper
ofte er et gavlhus opført i bindingsværk. Det særlige ved denne type
er, at den stadig ligger på sin oprindelige, lange smalle grund og
derfor er indrettet på en særlig måde. Den anden type gavlhuset i
bindingsværk, der primært ses i Ribe er karakteriseret af et kortere
hus, der ligger med gavlen mod gaden. I gavlen er fremspringende
stokværk, der bæres af udskårne ´knægte´.
2. Langhuset
Adskillige steder fx i Ribe, er grundene så brede, at man kan bygge
et langhus på grunden, dvs. et hus med siden til gaden og tagryggen
parallelt med gaden. Derved kan man få et meget lyst hus med dagslys
fra begge sider. Man kan bygge en port til gaden, så der er god
adgang til baggården og bagarealerne på grunden og man får ledt
regnvandet fra taget ud på gaden eller ind til gården, hvad der
giver bindingsværksfacaderne en bedre holdbarhed og gør huset
nemmere at vedligeholde. Ofte er de ældre gavlhuse sammenbyggede
eller ombyggede, således at de i dag opleves som langhuse.
3. Korshuset
Gavlhuset er et temmelig upraktisk hus, både konstruktivt,
funktionelt og vedligeholdelsesmæssigt. Huset var mørkt, upraktisk
indrettet, bl.a. uden en port til baggården og dertil konstant
fugtigt og koldt i de smalle langsider, hvor alt regnvandet fra
taget løb ned.
Derfor ser vi i bl.a. Ribe, Haderslev, Åbenrå og Sønderborg, at man
slår flere grunde sammen ud mod gaden, så man ved nybyggeri kunne
opføre både det meget populære og rigt udsmykkede gavlhus og ved
siden af et sammenbygget langhus – et såkaldt 'korshus'. Derved
kunne der komme langt mere dagslys ind i huset, tagvandet kunne løbe
ud til gaden eller gården og der kunne ikke mindst blive plads til
en praktisk port, så hele grunden med sidehuse og baghuse kunne
udnyttes langt bedre, bl.a. til stalde og vognremiser. Korshuset er
som type i én eller to etager og indrettet som gavlhuset med diele,
dorns, køkken og pisel. I midten af 1600-tallet flytter den fine
stue, salen/øverstestuen via en nyindført trappe i dielen, op på
første sal (andet stokværk) ud mod gaden, oftest i gavlhuset, men af
og til i korshuset, formentlig for at få et rigere og flottere lys.
Det, der adskiller det sønderjyske korshus som type fra lignende 'korshuse'
af bindingsværk i andre dele af landet, er den 'nordtyske'
indretning med langsgående skillerum, som består af diele, dorns og
køkken. I Nordjylland går skillerummene på tværs, så stueplanet
består af stue, køkken og sal, i hele husets bredde. Bygningernes
indretning og funktion, placering og opbygning er knyttet til
handel, og derfor er disse bygningstyper uløseligt knyttet til de
store gamle købstæder og de forskellige bygningstyper har en tæt
sammenhæng med byens struktur og udvikling.
(Kilde: Især Slots- og Kulturstyrelsens artikel "Bindingsværksbygninger
i købstæderne", som omhandler bygningshistorie og
vedligeholdelse af gamle sønderjyske byhuse opført i bindingsværk.).
![]() ![]() |
Bindingsværk
er en bygningskonstruktion,
som har været kendt siden oldtiden. I sin grundidé er
bindingsværkshuset bygget som en bærende tømmerkonstruktion
af stolper og bjælker. ´Tavl´er feltet
mellem tømmeret i bindingsværk. Tavlene er udfyldt med enten
mursten eller klinede med ler. Lerklinede tavl blev typisk
kalket i modsætning til murede tavl. Et typisk kendetegn for
et købstadshus i bindingsværk er, at brugen af ´udkraget
stokværk´ (etager), der er båret af udskårne knægte. Som det
ses på tegningen herover til højre, blev de øvre stokværk
´trukket´ ud over stokværket nedenunder, som det ses på
fotografierne herunder. Det har givet lidt mere plads,
beskyttet træværket mod regn, men også gjort det vanskeligt
at få sollyset ned i de ofte meget smalle gader. Det
rige bindingsværk er tillige kendetegnet af en rigelig brug
af udskårne detaljer, rosetter og knægte. Bindingsværk
udføres som
fag, dvs. væggen med tavl mellem to lodrette stolper.
Den typiske længde
på et fag er i Danmark omkring 1,5 m (5 ´fod´).
En normal husbredde var på 4,5 m (15), men bredder på 6 m
(20 fod) og 7,5 m (25 fod) forekommer især i slutningen af
perioden. Bindingsværksbygninger kan opføres i op til syv
stokværk, svarende til seks etager plus stuen; det er
dog meget sjældent med mere end fem stokværk. På
tegningen herover til venstre, som viser eksempler på
bindingsværk, ses følgende: * hjørnestolpe (b) * fodrem (3),
med syldsten under. * stolpe (c) * tagrem og skråstiver, *
bjælker, som bærer gulvet og væggene på første sal, som blev
kaldt for ´andet stokværk´, * fodrem i andet stokværk
,* løsholt, * dokke, som er korte stolper, nærmest lodrette
løsholte. Et løsholt er det vandrette tømmerstykke mellem to
facadestolper, som er samlet med lige tap og dyvler for
at holde konstruktionen i spænd. I lighed med
landhusene
var bindingsværkshusene i byerne lerklinede og stråtækkede
langt op i tiden. Kongelige forordninger forbød dette i
byerne op gennem 1500-tallet, men det er formentlig først
omkring år 1600 at de brændte mursten og tegltagene slog
igennem. Der vides meget lidt om husenes oprindelige farver,
men mange har formentlig stået kalket over "stok og sten"
dvs. kalket uden at træværket er tjæret eller malet. En
særlig ´Ribespecialitet´, som ses på fotografierne herunder
til højre, er knægte af en simpel trekantet form med et
malet og profileret sparremønster (vinkelprofiler eller skråtløbende profiler) på forsiden. Disse ses især under
langhusenes udkragede øvre stokværk, samt som svære
tagskægsknægte på langhusenes facader, der både støtter de
lange skalke, der bærer tagets vældige udhæng, og beskytter
de gennemstukne bjælkehoveder fra loftetagen, som det også
fremgår af tegningerne herover. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Købstadsrettigheder og borgerskab
En købstad var
betegnelsen for en by, som kongemagten havde givet særlige
privilegier. Størsteparten af købstadsrettighederne stammer framiddelalderen,
hvor de blev tildelt den
person, som havde overherredømmet over det område, hvorunder
købstaden hørte. Det kunne være kongen selv, når købstæderne lå i de
områder, som kongen havde rettighed over, det såkaldte krongods, som
typisk var opdelt i len, men modtageren af købstadsrettighederne var
normalt ellers en
hertug, en
ærkebiskop eller et
kloster, som det var tilfældet med fx Maribo. Udstedelsen af
købstadsrettigheder skete i almindelighed efter anmodning fra
stedets (købstadens) indbyggere. De måtte i almindelighed betale en
vis afgift for dette gode. I løbet af middelalderen blev der
oprettet mellem 60 og 70 købstæder, der med de tildelte
beskyttelsesområder for handel og håndværk, som stort set dækkede
hele kongeriget og Sønderjylland. I Danmark var så godt som alle
betydelige byer købstæder. De fleste af middelalderens købstæder opstod
som handelssteder og som sikringen af overfart
mellem landsdelene, især hvor landeveje og vandløb krydsede
hinanden. De vigtigste bestemmelser i købstadsrettighederne gav købstæderne ret til at drive handel, søfart og finere håndværk i
byen, men i adskillige købstæder spillede
fiskeri og
landbrug også en vigtig rolle som levevej. Fra gammel tid skulle alle mænd, der ønskede at slå sig ned og
ernære sig i byen, have borgerskab. Tidligt i 1700-tallet
ændrede denne praksis sig til kun at gælde selvstændige håndværker
eller handlende. Betingelserne for at kunne modtage borgerskab var,
at man var myndig og ustraffet, men også, at man var uddannet
indenfor handel eller havde aflagt mesterprøven. indenfor et håndværkerlav.
I hele denne tid boede købstadens overklasse fx
´den store
købmænd´, som typisk opførte sin købmandsgård ved torvet, havnen
eller ved den vigtigste byport, hvor man var tæt på
varestrømmen, der kom ind og ud af byen, mens mindre købmænd og
håndværkere boede længere fra byens handelscentrum. Ufaglærte arbejdere og tjenestefolk boede helt ude i
byens yderkant. Reglen blev dog brudt i købstæder med havn, hvor der boede
mange søfolk og fiskere. Bønderne havde ikke sådanne rettigheder. I
adskillige købstæder boede der nemlig så relativ mange bønder, at
Rentekammeret, der havde
den centrale rolle i de mange tiltag, i 1685 udtalte følgende: "Det
er ikke venteligt, at købstæderne skal rejse sig,
så længe bonden ikke er ved
magt".
Ganske vist fik købstæderne et vist indslag af fremmede, men nogen blomstrende
fremgang for næringslivet blev det ikke til. Antallet af købstæder var ret
beskedent, og de fleste af disse byer forblev meget
små gennem alle 1700-tallet. Købstæderne havde også medbestemmelse på byens
forvaltning og kunne opkræve skatter og afgifter af tilrejsende og
byens indbyggere. I retslig og administrativ forstand var
købstæderne således adskilt fra de forskellige myndighedsområder på
landet, som var inddelt i enheder som herreder, birker, godser,
grevskaber og baronier, men dannede deres egne enheder. Med ganske
få undtagelser har købstæderne ikke haft andre herrer over sig end
kongemagten og senere statsmagten.
![]() ![]() ![]() |
Eksempler på de store købmandsgårde, som i større eller
mindre grad lå i alle købstæder, og hvoraf enkelte er
bevaret til vore dage. På ovenstående ældre fotografier ses
(fra venstre): ´Den store købmandsgård´ i Jomfru Ane Gade i
Ålborg, ´Den gamle Købmandsgård´ i Grenaa og ´Den gamle
købmandsgård´ i Østergade i Bogense. Herunder ses de samme
bygninger i samme rækkefølge, som de fremstår i dag.
Købmandsgården i Ålborg er i dag genopført i "Den
gamle By" i Århus. Fotografiet viser ´Mansardpakhuset´,
som er en del af købmandsgården, som det også fremgår af det
gamle fotografi. |
![]() ![]() ![]() |
I Christian
IVs regeringstid mellem 1596 og 1648 indledte man en økonomisk
handelspolitik, som havde været fremherskende i Europa siden midten af 1500-tallet,
nemlig
merkantilismen,
hvor det enkelte lands velstand var bestemt af, hvor
meget ædelmetal - guld og sølv - , man kunne tilføre landet. Midlet hertil var
at frembringe et overskud på handelsbalancen, som man søgte at begunstige gennem så stor selvforsyning
som muligt, og det blev gennemført med betydelig støtte til
indenlandsk produktion med brug af billige råvarer, som man bl.a. fik gennem
handelen med de oversøiske kolonier. Som allerede nævnt, var det især
hovedstaden, som drog fordel af denne udvikling, fordi udenrigshandelen
især blev koncentreret på København,
og i 1726 blev import og kreditoplag af vin, tobak, cognac og salt ligefrem et monopol
for København; salt, der i stigende grad blev importeret fra Sydvestfrankrig,
måtte dog også indføres i Aalborg af hensyn til eksporten af Limfjordssilden. Stormagtskrigene i sidste halvdel af 1700-tallet
favoriserede den danske
oversøiske handel under neutralt flag, og i den
"Florissante hdeandelsperiode"
frem til krigen med England i 1807 var København i flere perioder en førende
handelsplads for oversøisk import til Europa.
Købstadens
rettersted
På torvet i købstaden stod byens
kag. Selve ordet ´kag´
kommer af middelnedertysk ´kak´, som betegner en skampæl, og kagen var et strafferedskab, der
blev anvendt flittigt siden middelalderen både i Tyskland og i de nordiske lande. Kagen kunne være udformet på forskellig måde fx i form af et stillads med en platform foroven, men oftest bestod den
blot af en
pæl eller søjle i træ eller sten, som var anbragt på et muret fundament. Indtil
omkring 1800 fandtes der formentlig en kag i alle danske byer. Det var ved
kagen, man afstraffede folk, der skulle straffes for mindre forbrydelser, men
det kunne nu være alvorligt nok. Kagstrygning medførte tab af ære og blev fuldbyrdet ved, at den dømte blev bundet
til kagen og pisket på den blottede ryg med ris; fx blev tyve og løsagtige
kvinderstraffet på denne måde. I middelalderen og helt frem ind i 1600-tallet kunne det æreløse ved en
forbrydelse endda understreges ved, at man sømmede tyvens
afskårne ørelapper fast på kagen, men det skete også med afhuggede fingre
fra en meneder eller en løsagtige
kvindes afklippede hår. Kagstrygning er omtalt i ´Christian
Vs
Danske Lov´ fra
1683,
som var gældende lov i 1700-tallet. Her blev kagstrygning fx foreskrivet som straf for "berøgtede
Qvindfolk", dvs. prostituerede eller kvinder, der åbent var
havde sex udenfor ægteskabet: "Dersom nogen befindis ublueligen at have
skændt den eene uberøgtede Møe, eller Enke, efter den anden, tre eller fleere,
da skal hand ikke alleeniste bøde som forskrevet staar, men og straffis enten
paa Livet, eller i andre Maader med højeste Straf, andre til Exempel og
Forskrekkelse. Men er det med berøgtede Qvindfolk hand saadant haver begaaet, da
straffis hand paa Formuen og paa Kroppen med Fængsel, og hun tredie Gang uden al
Naade til Kagen" [Danske
Lov: 6-13-8/9].
Kagstrygning var også straffen for at opgive og efterlade et lille
barn, for tyveri,
rufferi og
bordeldrift. Med
Struensees forordning af 27. april 1771
(se sidst i artiklen)
blev
dødsstraffen afskaffet for fx tyveri og erstattet med kagstrygning. Kagstrygningen blev i Danmark udført af
bødlen
og bestod i henhold til
den kongelige forordning af 27 slag med 9
forskellige
ris; tre slag med hver. Slagene blev givet på den dømtes ryg.
Kagstrygningen kunne suppleres med
brændemærkning af den dømte. Afhængig af forbrydelsen skete
brændemærkningen i panden, på kinden eller på ryggen. Brændemærkningen viste ´tyvsmærket´ med enten en galge
eller et
hjul, der symboliserede, at den dømte med kagstrygningen og
brændemærkningen havde undgået det mere alvorlige at blive hængt eller henrettet og
liget derpå placeret på
hjul og stejle,
som det undertiden blev praktiseret i middelalderen. Ofte blev den kagstrøgne
delinkvent efterfølgende også forvist fra byen, og det var i virkeligheden en særdeles indgribende straf,
fordi den
udstødte og æreløse person derefter måtte holde til væk for byen. I
Danmark bortfaldt kagstrygning som straf for tyveri i 1840, men først med
Straffeloven af 1866, der begrænsede brugen af
korporlig afstraffelse, blev den endeligt afskaffet. I årene op til den endelige
afskaffelse blev kagstrygning dog kun sjældent benyttet i Danmark.
Også byens gabestok,
hvor man kunne spænde folk fast til spot og spe, var et ofte anvendt
strafferedskab.
![]() ![]() ![]() |
Til skræk og advarsel for alle var købstadens galge
normalt anbragt på ´galgebakken´ udenfor bymuren. De hængte
fik lov til at hænge, indtil ligene faldt ned af sig selv.
Straffen har været anvendt siden middelalderen. Halshugninger
fandt også sted, og blev anvendt langt op i 1800-tallet.
"Hele retsplejen og straffesystemet var styret af den
enevældige konge. Mord, større tyverier og landforræderi
kunne koste livet, og henrettelser foregik ved hængning
eller halshugning. I grove tilfælde blev det afhuggede hoved
til afskrækkelse gennemboret med et sværd og sat på pæl.
Ved grove forbrydelser blev liget efter henrettelsen
parteret, lagt på hjul og stejle, og hovedet gennemboret med
en jernspiger og sat på en pæl,
som det ses på fotografiet
herunder, som
viser jordfund fra galgebakken
i Slots-Bjergby ved Slagelse. Resten af liget blev derpå
lagt på hjul og stejle, dvs. at den radbrækkede eller
parterede krop blev flettet ind i et hjul, der blev placeret
på toppen af
en ´stejle´ dvs. en stang. Mindre tyverier og prostitution
blev straffet med piskning – kagstrygning. Offeret blev
bundet til 'kagen', pisket og jaget æreløs ud af byen"
(delvis citeret fra Nationalmuseet på
www.natmus.dk).
H. C. Andersen (1805-1875)
overværede således halshugningen
af en ung kvinde, som var datter af en storbonde. Mod
faderens
vilje ville giftes med gårdskarlen, og sammen med sin
kæreste og sin moders elsker havde de derpå slået faderen
ihjel med en økse. Henrettelserne fandt sted om morgenen den
8. april 1825 på bronzealdergravhøjen ´Kanehøj´,
der blev
anvendt som Skælskørs rettersted og galgebakke i 1800-tallet.
H. C. Andersen var på dette tidspunkt elev
på Slagelse Latinskole (se senere), men skolens rektor,
Simon Meisling,
mente, at oplevelsen ville være nyttig for elevernes
udvikling, så de ældste børn blev kørt til Skælskør for at overvære
henrettelserne, som dengang var offentlige begivenheder, der
altid samlede mange tilskuere. Om henrettelsen skrev
Andersen i sin selvbiografi ´Mit
livs Eventyr´ fra 1855, at "Pigen var meget smuk, men
dødbleg, med et forunderligt udtryk stirrede hun på mængden
og egnen rundt om. Hun lå i kærestens arme, han var rød og
sund at se til. Tjenestekarlen var gulbleg, med langt sort
hår der hang ham over ansigtet. Nogle andre tjenestekarle
råbte
ham lev vel, han tog hatten af og nikkede. De tre præster
fulgte dem op på retterstedet; det var sådan en smuk morgen,
de sang alle 6 en salme og jeg hørte pigens klare stemme
over alle de andres. De kyssede hinanden og præsterne, til
sidst kyssede hun kæresten endnu engang. Først ved det andet
slag faldt hovedet. Nu fulgte de to andre, der på samme
blodige blok lagde deres hoveder. Jeg var kommet ind i
kredsen, syntes at deres blik havde stirret på mig, jeg var
forunderlig til mode. Rakkerknægtene spiste ål og drak
brændevin efter eksekutionen. Nu kom pigens gamle
bedstemoder og græd, lagde hendes lig i en kiste, medens
begge karlenes hoveder blev sat på stage og kroppene lagt på
stejle. Bønderfolkene stod underligt ufølsomme deromkring,
talte om de gode klæder der nu skulle ligge der til ingen
nytte, som mangen én kunne have godt af. ”O, det er de
sidste de slide!” sagde de mere liberale". Den sidste
offentlige henrettelse i Danmark fandt sted i 1882, hvor
skarpretter Seistrup måtte anvende ikke færre end 3 hug, før
misdæderen, Anders Nielsen Sjællænders hoved var skilt
fra kroppen. For at dette blodige skuespil ikke skulle
gentage sig i fuld offentlighed, blev den sidste halshugning
i Danmark foretaget i fængselsgården på Horsens Statsfængsel
i 1892, igen, - men denne gang dog mere heldigt udført af
skarpretter Seistrup. På byens rettersted stod også ´kagen´,
som også var i brug ved mindre afstraffelser gennem flere
hundrede år. At ´miste sin hud´ ved kagstrygning foregik
også i fuld offentlighed. Træsnittet herover til venstre,
som er gengivet efter et skillingstryk fra 1727, viser
kagstrygning og brændemærkning af en kvinde i
Ugledige nær Vordingborg. I galgen hænger allerede ni
tyveknægte, som er henrettet ved samme lejlighed. Ifølge
teksten fra skillingstrykket havde de "bedrøvet, berøvet og
bestjaalet mange Kristne rundt om i Sjælland, dog mest i
Vordingborg Amt og omkring ved Næstved". Især tyveri blev
straffet med galgen, og landets galger var i flittig brug
især indtil 1735, hvor der blev indført en bestemmelse om,
at ingen dødsdom herefter måtte eksekveres, før kongen havde
fået den forelagt. Det betød i praksis, at benådning blev
mere almindeligt især, når forbrydelsen var tyveri. Til
venstre på træsnittet modtager hæleren - i dette tilfælde altså en kvinde
- de lovbefalede stryg med ris bundet til byens kag, mens en bøddel
gør sig klar til at brændemærke kvinden på panden med et glødende
jern, så hun blev brændt med ´tyvsmærket´ - typisk en galge -, som resten af livet ville vise, at hun har
været straffet for tyveri. Ved kagstrygning
fik misdæderen ´riset´ eller pisket sin ryg til blods i en
sådan grad, at huden blev ´strøget af´. Træsnittet herover
til højre, som ligeledes stammer fra et skillingstryk, viser
en halshugning
med økse. Efter henrettelsen blev det afhuggede hoved
anbragt på ´hjul og stejle (pælen) fastgjort med et spir,
som blev banket gennem hovedet. Et bevaret kranium med
tilhørende spir, som er fundet ved en galgebakke i
Slots-Bjergby ved Slagelse ses på fotografiet herunder. Tegningen herover
i midten viser nogle typer af galger fra forskellige
købstæder, som de har været gengiver på samtidige byprospekter. Et andet strafferedskab var gabestokken,
der i
Danmark normalt bestod af en pæl eller en stok, hvortil
lovovertræderen blev lænket med et halsjern. Formålet med
straffen var, at forbigående efterfølgende kunne ydmyge den pågældende.
Straf i form af gabestok var i Danmark i flittig brug fra
omkring år 1400, og gabestokken blev også benyttet gennem
alle 1700-tallet. Fotografiet herunder viser en gabestok fra
Københavns rådhus fra 1500-tallet. Denne gabestok har plads
til hele fire personer. Forbrydernes ben stak ud gennem de
jernbeslåede huller, mens hænderne var lænket fast til
ringene på stokkens overside. Man åbnede gabestokken ved,
at løfte den øverste bjælke op over de to endestolper,
og den blev igen låst med en jernkile gennem hver stolpe. ´Købstadsmodellen´ af en typisk gabestok, som også kunne
være opstillet ved kirken, har dog været noget kortere og
normalt kun beregnet til en enkelt delinkvent.
Retterstederne blev brugt til at henrette mennesker, der
havde overtrådt loven og som følge deraf var blevet idømt
dødsstraf.
Galgebakken, som tidligere fandtes i nærheden af alle
købstæder, blev gerne placeret på gravhøje eller
forhøjninger i landskabet, ligesom det er tilfældet med
Galgebakken i Tybjerglille ved
Næstved, der oprindelig var rettersted for
Tybjerg Herredsting i det tidligere Præstø
Herred, og som ses på det udsnit af et postkort fra
1910, som er gengivet herunder . |
![]() ![]() ![]() |
Gilder og
lav (tidligere stavet laug)
Gilder er betegnelsen for broderskaber eller foreninger af købmænd i
middelalderen, og betegnelsen er kendt i Danmark fra 1100-tallet især i
byerne. Medlemmerne i gilderne hjalp
hinanden
både politisk, økonomisk og juridisk. På den måde erstattede gildet den hjælp,
der i bondesamfundet blev ydet af slægten. Det var fx også gildet, der
afgjorde, hvilken pris
købmændene måtte tage for deres varer og hvor meget, svendene og lærlingene
skulle have i løn. Gildets love og vedtægter blev skrevet ned i en gildeskrå.
´Håndværkslav´ eller ´laug´ var sammenslutninger af ikke alene
håndværkere, men også fx skippere, færgemænd og vognmænd, inden for et eller i
nogle tilfælde flere fag i en købstad, hvor man så kunne varetagelse
medlemmernes faglige, økonomiske og sociale interesser, og de kan sammenlignes
med en tidlig form for for fagforeninger. Lavene bestemte antallet af
mestre,
der
var plads til i de enkelte byer, og de var også med til at
bestemme, hvem der kunne blive udlært i de forskellige håndværk. Lavene gjorde
meget ud af at sikre de enkelte vilkår for håndværkerne fx ved at sikre, at
konkurrencen blev holdt på et vist niveau. De enkelte håndværkerlav blev ledet
af lavets oldermand. Der var faste skikke og regler for, hvem der kunne optages
i lavet, for hvilken skænk (gave), man skulle give, hvordan laden - lavets
pengekasse - skulle flyttes fra en oldermand til den næste, osv. Det mente man var nødvendigt for
at opretholde lavets anseelse. Det var klart, at den nye lavsbroder,
måtte være ægtefødt af ´ærlige´ dvs. frie forældre. Alle disse problemer havde daglejeren
og tjenestekarlen ikke.
![]() ![]() |
At købstædernes håndværkerlav efterhånden havde opnået en betydelig politisk magt, viser Tømrerstrejken i København som foregik i 1794 er betegnelsen for de begivenheder, der ledte til den første generalstrejke i Danmark. Længe inden 1794 ulmede uroen blandt bygningshåndværkerne i København. Efter Københavns brand i 1728 var der uroligheder, fordi de danske håndværkersvende var utilfredse med den store mængde tyske håndværkere, der kom til byen for at deltage i genopbygningsarbejdet. Det førte til voldelige sammenstød mellem de danske og tyske svende. Svendenes hovedmål var at forbedre lønforholdene og opnå en social sikring i tilfælde af sygdom eller arbejdsløshed. Over 400 tømrersvende nedlagde arbejdet og gik til deres håndværkerlavets herberg. Politi og militær omringede herberget og arresterede alle 202 tilstedeværende. 78 af dem valgte under pres at gå i arbejde igen, mens resten blev idømt fire til seks måneders strafarbejde i lænker. Ved forkyndelsen af denne dom begyndte af resten af Københavns håndværkersvende en solidaritetsaktion: 2000 ud af 2700 nedlagde arbejdet. Herover ses en satirisk radering fra 1794, der viser kapellanen ved Nikolaj Kirke, I. H. Rørbye, der forgæves prøver at tale de strejkende tømrersvende til rette i deres håndværkerlavs tilholdssted, Tømrerkroen i Adelgade. Bemærk svendenes spartanske livsstil: hårde træbænke, kridtpiber i stativ på væggen samt øl og brændevin. Tømrersvendenes arbejdstid var om sommeren fra klokken 5 til 11 og igen fra klokken 13 til 19, dvs. 12 timers arbejde, hvori der dog indgik nogle pauser til 3 måltider. Om vinteren arbejdede man fra daggry og til klokken 11 og igen fra klokken 12, til mørket faldt på. Raderingen til højre er ligeledes fra 1794 og viser, hvordan de strejkende tømrersvende bliver ført til Kastellet af politi og militær efter deres arrestation fra herberget i Adelgade. Denne første generalstrejke i Danmark kom som et chok for myndighederne, og strejken beviste, at håndværkersvendene havde et effektivt pressionsmiddel mod autoriterne. Strejken førte også til, at myndighederne kom med en generel opfordring til håndværkermestrene om at forbedre svendenes lønforhold, og i år 1800 resulterede det i en kongelig forordning, der dels først og fremmest sikrede svendenes rettighed til at sige op og forhandle løn, men også gav mestrene autoritet til at fastsætte straffebestemmelser i forbindelse med lignende aktioner. De fleste håndværkerlav var mindre end tømrernes, og deres udvikling foregik langt fredeligere, fordi de andre byggefags mestre lettere kunne kontrollere udviklingen. |
Som den mest talstærke erhvervsgruppe satte håndværkerne deres
præg på købstæderne gennem lavene, der var nogle af de vigtigste
organer for bykulturens vedligeholdelse, men håndværkerstandens
stærke selvbevidsthed, der havde varet siden lavssystemets
indførelse i middelalderen, lagde imidlertid ofte op til en
konfrontation med enevældens normer. Gennem to forordninger i 1681
og 1682 søgte kongemagten at begrænse lavenes selvstændighed, og det
kongeligt udnævnte bystyre blev indsat som kontrolinstans over for
lavene, der dog ikke lod sig knægte. Helt frem til 1857 var det
lavene, der udstedte svendebreve og næringsbreve, så man på den måde sikrede sig
den fulde kontrol
over, hvem der blev optaget i håndværkerstanden. I bybilledet
gjorde lavene sig ved festlige lejligheder bemærket ved fester og processioner.
Livet i købstæderne
I vore dages danske samfund, hvor ´få har for meget og færre for
lidt´, er samfundsmodellen meget anderledes, end tilfældet var i 1700-tallet,
hvor den sociale opdeling af befolkningen var betydelig mere markant:
Ubeskrivelig rigdom og ødselhed hos en lille gruppe meget velstillede typisk
adelige, en ´borgerklasse´ i købstæderne af købmænd og veletablerede
håndværkere, som i de fleste tilfælde klarede sig rimeligt økonomisk,
men hvor der også var ´små kår´ for mindre håndværkere og ansatte i
forvaltningen.
Størstedelen af bybefolkningen ernærede sig i en eller anden grad ved håndværk
eller handel. Håndværkere og handlende havde som regel deres eget
hus, der både tjente til erhverv og bolig. Husholdet kunne bestå af svende og
lærlinge, som fik kost og logi hos mester, samt af familien selv, eventuelt
slægtninge og tjenestefolk. De fleste havde dog kun få ansatte, hvis ikke man
klarede det hele selv. Det var konen i huset, der stod for hushold og
husholdning. I nogle tilfælde indgik hun også i erhvervet som medhjælpende
hustru. Blev en håndværksmesters kone enke, fik hun normalt tilladelse til at videreføre
erhvervet, indtil hun giftede sig igen, men kun, hvis hun havde en svend eller
bestyrer, der kunne stå for arbejdet.
Hertil kom så gruppen af embedsmænd, som blev større under enevælden.
Til næsten alle byer hørte også bymarker, hvor borgerne kunne drive landbrug og have køer på græs. Mange danske
byer var desuden præget af fiskeri og søfart. I bunden af samfundspyramiden var
der endelig en ganske stor gruppe af borgere,
hvis eksistens var præget af uuendelig fattigdom uden reel mulighed for at forbedre
deres livsvilkår.
Mange købstæder var stagneret
dels på grund af de ødelæggende svenskekrige, men flere af dem var også
hærget af brande, som hurtigt bredte sig i de tætbyggede gader og ofte kunne
lægge hele bykvarterer øde. Dertil kom, at befolkningen gennem en stor del af
1700-tallet
også var belastet af skatter, som mange havde svært ved at betale.
Først i slutningen af 1700-tallet blev tiderne gradvis bedre. På landet
blev de store
landboreformer
gennemført i 1780´erne, men også I byerne lød der i stigende grad krav om
fornyelse. Embedsmænd, akademikere og storkøbmænd, som udgjorde en voksende del
af borgerskabet i byerne, forlangte også gennemgribende reformer, men
det var dog stadigvæk godsejerne, som fortsat besad de privilegier, som også
borgerskabet nu ville have del i.
Handel og håndværk
Borgerskabet
var derfor en vigtig gruppe i samfundet 1700-tallet, hvor der
også i stigende grad blev handlet med hele verden. Det var et statsligt krav,
at langt størsteparten af handel og håndværk var forbeholdt byerne. For at
virke i et erhverv krævedes borgerskab, som blev udstedt på byens rådhus.
Bystyret bestod af borgmestre og rådmænd, og det var poster, der var forbeholdt de
velhavende købmænd. Det skarpe skel mellem by og land var markant, og det blev undertiden markeret af
solide plankeværk med volde og voldgrave. Adgangen til byen foregik - som
allerede omtalt - gennem en eller flere byporte, som alle tilrejsende måtte passere.
![]() ![]() ![]() |
I Slagelse ligger en af de gamle acciseboder, som herover
ses på et ældre postkort. I løbet af 1600- og især i
1700-tallet blev sådanne acciseboder opført ved købstædernes
indfaldsveje. Her betalte man den bytold,
acciseafgiften, som var en afgift for indkørsel af varer
til byen. I Slagelse havde man i alt 6 sådanne acciseboder
ved byportene. Afgiften blev indført i 1671 og igen afskaffet i
1851. En tilsvarende bevaret accisebod fra Kalundborg ses
til højre.
Maleriet i midten er af Peter Cramer fra slutningen af 1700-tallet
og viser en valbybonde,
som er på vej til torvet med høns i en kurv. Valbybønderne,
som netop havde specialiseret sig i fjerkræ og æg, søgte
naturligvis til hovedstaden, men situationen var den samme
med handlende bønder i købstæderne. Herunder er gengivet et
udsnit af en samtidig tegning af Roskilde med den
imponerende domkirke fra midten af 1700-tallet. I 1672 havde
byen 2.196 indbyggere, men i 1753 var antallet af indbyggere
dog faldet til 1.550. En af grundene til det faldende
indbyggertal var en række alvorlige bybrande, som hærgede
byen i 1700-tallet. Således var der ikke færre end 3 større bybrande og flere mindre alene i 1731. Bemærk også, hvordan
jorden dyrkes helt op til den daværende bymur. |
![]() |
Torvehandel og markeder
Handelen hørte til i byen.
Forinden skulle de tilrejsende, som ofte var småhandlende, betale afgift ved acciseboden. Fra myndighedernes
side var det et krav, at borgerne kunne købe varerne så billigt som
muligt direkte af producenten. Butikker i nutidens forstand fandtes
selvfølgelig ikke, men til et hus kunne høre en lille bod, hvorfra beboeren
kunne sælge sine varer. I større byer var der også en livlig gadehandel.
Nogle handlende havde stadepladser på gadehjørner eller i porte,
mens andre vandrede rundt i gaderne og falbød deres varer. Det var
dels folk fra landet, fx bønder med landbrugsprodukter og byfolk,
som havde fået tilladelse til at handle med bestemte varer, fx ´fjerpennesælgeren´. Enlige kvinder kunne
også få bystyrets tilladelse til at ernære sig ved
handel med bl.a. tekstiler og madvarer, som de selv havde fremstillet. Torvet var
købstadens centrale
plads, ofte i nærheden af de største og vigtigste byport, hvor man ville tiltrække handelen fra hele oplandet. Husene rundt om torvet tilhørte fortrinsvis byens bedre
borgerskab. På
byens torvedage kom bønderne fra oplandet for at sælge deres varer
på torvet. Nogle gange om året var der også marked på torvet ,
hvor handlende strømmede til byen for at falbyde og købe varer. I
enkelte af de største handelsbyer var der også markeder et par gange
om året. På Sjælland var der dog dog kun to købstadsmarkeder,
nemlig i Helsingør og i Køge, og disse markeder, som blev holdt et
par gange om året, tiltrak folk fra hele Sjælland, selv om det ofte betød en lang rejse for mange af de handlende. På torvet var der opsyn og opkrævning af afgifter på forskellige
varer. Heller ikke dengang var afgifter populære, så og det skete
ofte, at man forsøgte at handle i baglokalet. Her kunne man undgå at
betale afgiften, hvis man vel at mærke ikke blev opdaget. En anden
måde, hvor man prøvede at undgå opkrævningen af accisen var, at opsøge bønderne, inden
de nåede acciseboden ved byen. Det kunne være en god forretning for både for sælger og køber,
men selvfølgelig ikke for byen, som derved gik glip af den afgift,
som ellers skulle betales ved handel i byerne. Der vankede derfor
hårde straffe, hvis det blev opdaget, og den skyldige kunne ofte
forvente at blive sat i gabestokken til spot og spe for alle, der
passerede synderen. Det var det ikke kun på byens torv, der blev
handlet. I havnebyerne blev der naturligvis også handlet på havnen.
![]() |
Maleriet herover, som man næsten kunne kalde ´et portræt af overklassen i 1700-tallet´, viser ganske meget af det, som også kendetegnede livsstilen i det velhavende borgerskab i denne periode. Maleriet er ganske vist ikke dansk, men malet i 1768 af den franske genremaler Jean-Baptiste Charpentier (1728-1806), men det rammer alligevel også i nogen grad situationen hos ´fine folk´ i de danske købstæder i 1700-tallet, hvor kvinderne dog nok - udenfor hoffet - var iført nogle mindre eksorbitante kjoler. På maleriet ses et fransk selskab drikke datidens modedrik, chokolade, der blev fremstillet ved at koge kakaomasse sammen med vand. Chokoladen var med i kramkisterne hos de omrejsende handelsmænd, Nyere forskning viser, at chokoladen også kom til Danmark 1700-tallet. Det var imidlertid ikke alle, som syntes om den nye drik, og det helt store folkelige gennembrud fik chokoladen da også først langt senere. Chokolade i fast form kendes dog først fra midten af 1800-tallet. Bemærk, hvordan det på den tid var acceptabelt for mænd at drikke af underkoppen, mens damerne drikker chokoladen af særlige høje chokoladekopper. Mere udbredt end chokoladen var det dog at drikke en anden forholdsvis ´ny´ drik, nemlig kaffe, som Ludvig Holberg også beskriver det i komedien "Barselstuen", der blev "Forestillet Første Gang paa dend Danske Skue-Plads" i 1723. I første akt lader Holberg den gamle, knarvorne ægtemand udbryde: " Det er allereede det 6te Pund Caffee, som er bleven fortæret i denne Barselstue, Haarene maae reyse sig paa Hovedet, naar mand tænker paa det saa vel som andet. Kiedlen er aldrig af Ilden, thi een vil have Caffee, en anden grøn Thee, en anden Thee de Bou eller de bok, hvad Fanden det er de kalder det, saa at der som det varer lenge, beholder jeg neppe saa mange Penge tilbage, at jeg kand kiøbe en Strikke for, om jeg vilde henge mig. Jeg troer ingen anden er Autor til denne Caffee-Drikken end Lucifer, thi dend er verre at komme i med, end Brendeviin. Min Kone begynder aldt paa dend store viis at klage sig ilde, førend hun faar Caffee om Dagen. Jeg har merket en synderlig Virkning hos disse brændte Bønner, jeg har seet mange Koner og Piger siddet saa stille og ærbar i Selskaber, ligesom de kunde være i en Kircke, men, saa snart de har faaet dette brendte Dievelskav i Livet, begynder Mundene at løbe paa dem som Peberqverne. Ja det som meere er, saa snart faar de ikke tre fire Skaaler til Livs, førend de strax faar lyst til at spille Kort; Det har jeg merket ti og ti gange, saa der maae endelig være noget Forgift i samme Bønner. Jeg har altid hadet dend Drick, om ikke for andet, saa dog alleene formedelst dend Aarsag, at samme Bønner kommer fra Tyrkkerne, som er Christendommens Fiender". I sit Epistel 91, "For og imod Te, Kaffe og Tobak" fra 1748, vurderer Holberg både gode og dårlige sider ved de nye eksotiske kolonialvarer. Holberg mente således, at kaffe havde fine medicinske virkninger og mente derfor, at kaffe kunne bruges som middel både mod mave-, hoved- og tandpine. Te og kaffe kunne desuden være nyttige for at komme drukkenskaben til livs. Bemærk også skødehunden - typisk en mops -, der var et modelune hos velstående damer, uanset om de brød sig om dyr eller ej, og som Holberg også satiriserer over i "Den politiske kandestøber" (1722) med replikken "I skal ogsaa legge jer en Skiøde-Hund til, hvilken I skal elske som jer egen Datter". Maleriet af det chokoladedrikkende selskab hænger i dag på ´Musée de Versailles´. |
Latinskolen
De første
egentlige byskoler i købstæderne blev opført efter reformationen i 1536.
Kirkeordinansen fra 1537 havde i
bestemmelsen "huorledis Skolerne skulle haffue sig" klart og tydeligt
anvist, hvordan undervisningen i købstæderne for fremtiden skulle organiseret: "Udi
hver Købstad skal være aleneste een Skole, og alle hine andre Pugeskoler
(pogeskoler dvs. børneskoler) som her og der holdes, skulle aflægges. Saa skal
hun deles i flere adskillige Lectier, at der kan gøres Skelned paa Børnene. Ikke
skal der heller andet læres i dennem end Latine, fordi latine Skolerne fordærves
gerne af de danske og tyske Skoler". Derfor blev der allerede samme år
(1537) indrettet små latinskoler i mindre købstæder og større skoler med tre
eller undertiden fem
klasser - såkaldte lektier - i stiftsbyer som Ribe og Roskilde. Den eneste
skole i København skulle herefter være ´Vor Frue latinske Skole´. Der var tale om latinskoler,
der i flere tilfælde delvist blev finansieret gennem ´kongetienden´, som også
dækkede en del af lønnen til lærerne. Udover
kongens penge modtog latinskolerne også legater, som skulle gå til
driften. I latinskolen
skulle eleverne lære alfabetet, stavning, katekismus og dertil kom naturligvis
latin og latinsk grammatik
samt litteratur af forskellige romerske forfatter. Da det var
skolernes hovedopgave at uddanne kommende præster, bestod undervisningen især af
kristen litteratur og elementer fra klassisk oldtidskultur, som var repræsenteret ved de
"syv frie kunster", der var opdelt i ´trivium´, grammatik, retorik og dialektik,
og ´quadrivium´, aritmetik og geometri, musik og astronomi. Udover at undervise
nogle af byens drenge i latin og god kristen skik havde latinskolerne også
ansvaret for de såkaldte løbedegne,
som var elever i den øverste klasse, mesterlektien, som fungerede som præstens
hjælpere, der skulle sørge for, at også landsognenes
børn og unge modtog undervisning. Ordningen fungerede dog ikke altid som
forventet. Der blev ofte klaget over fremmødet, og landsognene
så hellere en fast degn tilknyttet, som det efterhånden også blev normal
praksis.
![]() ![]() ![]() |
Siden reformationen i 1536 og de følgende godt og vel 150 år blev der i købstæderne opført latinskoler, som siden middelalderen havde heddet ´de lærde skoler´, men senere også blev kendt som ´den sorte skole´. Latinskolerne havde især til opgave at uddanne kommende præster. I de byer, hvor der allerede eksisterede katedralskoler, blev disse omdannet til latinskoler. Undervisningen i latin havde den altdominerende plads i undervisningen. Latinskolerne fungerede indtil 1903, hvor navnet dels blev ændret til gymnasium, men hvor også moderne sprog og naturvidenskab herefter fik betydelig mere plads. Fotografierne herover viser eksempler på et par af de ældste latinskoler i et par af de købstæder, hvor de gamle bygninger stadig er bevaret til vore dage, nemlig latinskolerne henholdsvis i Randers (til venstre) og i Slagelse (i midten og til højre). |
Eleverne i latinskolen blev generelt kaldt for ´peblinge´, som egentlig betyder ´lille præst´, men reelt dækkede betegnelsen kun eleverne i den mellemste af de ´lektier´ dvs. klasser, som latinskolens elever var opdelt i. Latinskolerne i købstæderne var dog af meget forskellig størrelse. I de mindre byer var der normalt kun ´3 lektier´, hvor en eller to undervisere varetog undervisningen i latin. De drenge, som viste anlæg for at studere, blev derefter overflyttet til latinskoler i de større købstæder, som havde op til fem ´lektier´. I den øverste ´lektie´, som også blev kaldt ´mesterlektien, blev disciplene benævnt ´degne´ eller ´klerke´. I den nederste klasse, som hed ´sinkeklassen´ blev eleverne benævnt ´sinker´, men betegnelsen havde på dette tidspunkt ingen relation til barnets begavelse, som tilfældet er i dag, men angav blot, at de yngste elever på grund af den forholdsvis beskedne skolegang stadig var ´uvidende´ og derfor ´sinker´. Med ´Christian Vs Danske Lov´ fra 1683 blev det dog bestemt, at de børn, som ikke havde anlæg for at lære latin, skulle undervises i danske skrive- og regneskoler, og allerede omkring år 1700 var der oprettet sådanne skoler i langt de fleste købstæder. Ofte var undervisningen var dog temmelig ringe, idet mange af lærerne ikke besad de nødvendige kvalifikationer. Enkelte steder var der også ansat skolemesterinder eller ´læremødre´, men de måtte dog ikke undervise drenge, som var ældre end 6 år. Til gengæld måtte de gerne undervise piger uden hensyn til deres alder, fordi man mente, at pigerne kun behøvede at lære deres ´børnelærdom´. Trods indtægter, bl.a. i form af andel i kongetienden, var de fleste latinskoler afhængige af elevernes ret til tiggeri. Undervisningen i latinskolen var ganske vist gratis, og skolen var forpligtet til at forsyne de fattige disciple med føde, klæder i "de milde Gaver, som Guds Børn fremdeles ofrer dem, der for det hellige Studiums Skyld har forsaget Verden", men skolens midler var ofte små og usikre, så foruden at passe skolegangen måtte både elever og lærere også også varetage korsangen ved gudstjenester i kirkerne og desuden synge ved bryllupper og begravelser eller fungere som løbedegne i omegnens landsogne. Disciplinen var gennemgående brutal, og undervisningen ringe, også i religion og latin. Kirkeordinansen af 1537 angav også, hvordan udskillelsen af disciple til højere undervisning skulle foregå. I artikel 67 stod således, at "Desligeste skulle og Skolemestrene med al Flid agte deres Disciples Nemme og altid, naar Børnene ere over deres tolvte Aar give Forældrene i Tromaal tilkende, hvilke af sine Studeringer intet synes at blive forbedret, at de i Tide maa sættes andetsteds hen til ærligt Embede (dvs. håndværk). Men hvilke de fornemme at have godt Nemme, dem skulde de holde i Skolen indtil deres sekstende Aar. Men fra det samme Aar skulde de se grandgivelig til, hvilke der kunde til Gavns dele med andre, hvad de af deres Studeringer have faaet, og de, som synes det at kunne gøre, de skulle ofres Herren og forskikkes til almindelig ´Studio´, enten paa sin egen eller Meenhedens Bekostning. Men de, som det ikke til Gavns saa vel skulde kunne gøre, de maa tages af Skolen og sættes til ærlig, verdslig Embede". I løbet af 1700-tallet blev latinskolerne dog efterhånden omdannet til bredere humanistiske skoler med større vægt på skolens faglige indhold, og dermed aftog efterhånden også både de yngre peblinges og de ældre disciples behov for at opretholde livet ved tiggeri, ligbæring og kirkesang.
![]() ![]() ![]() |
Da hele samfundsordenen efter reformationen i 1536 var baseret på den protestantiske kirke og den kristne børnelærdom, blev Luthers Lille Katekismus det helt centrale undervisningsmiddel for hele menigheden, både for børn og voksne. Der var sognepræstens opgave gennem prædikenerne at gennemgå katekismen for menigheden, og på landet var det degnens opgave at undervise ungdommen mindst en gang om ugen i den kristne børnelærdom efter sognepræstens anvisning. Til dette formål fordanskede biskop Peder Palladius (1503-1560) Luthers katekismus til brug for præster og degne. Den danske katekismus udkom i adskillige udgaver. Palladius´ udgave blev anvendt i et par hundrede år, inden den blev afløst af en den pietistiske ´forklaring´ af katekismus, som biskop Erik Pontoppidans udgav i forbindelse med indførelsen af den obligatoriske konfirmation i 1736, så Luthers ´Lille Katekismus´, der i Danmark blev anvendt til langt op i 1950´erne og måske endda endnu længere, er uden sammenligning den mest anvendte lærebog i den danske folkeskole. Den ovenfor viste udgave af Palladius´ danske udgave af katekismen er fra 1537 med følgende titel: "Dend lidle Danske CATECHISMUS, huilcken alle Sogne-degne skulle lære og undervise unge Folck, som ere i deris Sogne, paa den Tid og Sted, som Sognepræsten en huer tilsigendis vorder." Billedet til højre er et af de 4 relieffer af billedhuggeren Max Andersen på Reformationsstøtten på Bispetorvet i København fra 1943, som "viser de væsentligste elementer i den evangeliske gudstjeneste efter reformationen: præstens forkyndelse af evangeliets budskab og de to lutherske sakramenter nadver og dåb. Fra højre ser man Sjællands første lutherske biskop (superintendent), Peder Palladius, prædike indtrængende for menigheden, måske på en af sine mange visitatsrejser til stiftets næsten 400 sognekirker. I baggrunden i midten ses uddelingen af nadveren og endelig i venstre side en dåb af et spædbarn". (Citeret fra Københavns Museum). |
![]() ![]() ![]() |
Forsiden til den danske udgave af kirkeordinansen, som ses herover, udkom først på latin i 1537 og to år senere på dansk. I kirkeordinansen var der omhyggelig beskrevet, hvordan kirken skulle organiseres efter reformationen i 1536, hvor den katolske kirke var blevet erstattet af den lutherske, reformerte kirke. Den store forandring i kirkelivet, som reformationen også havde medført, fik derfor stor betydning for dagliglivet hos ´almindelige mennesker´ på dette tidspunkt, hvor kirken spillede en så afgørende rolle, at det næsten ikke kan undervurderes. Den store forandring medførte derfor også et enormt oplysningsarbejde, hvor kirkens præster, provster og biskopper ´underviste´ eller forklarede den nye trosretning for menighederne i landets kirker. Det viste træsnit herover viser en undervisningssituation i kirken, hvor latinskolens rektor læser for, mens disciplene følger med i deres egne bøger (til venstre), og i billedets højre side knæler de i bøn. Træsnittet stammer fra værket ´En Beskrivelse af de nordiske Folks Historie´, som værkets forfatter, den svenske præst Olaus Magnus, udgav i 1555. Undervisning blev en væsentlig faktor i den reformerte kirke, og det er på den baggrund, man må se vigtigheden af ' Palladius Visitatsbog' , som ganske vist var kendt i håndskrevne afskrifter fra 1540-erne, men først først udkom i 1866. Visitatsbogen er udgivet flere gange, og de citater, som er medtaget hér, er kopieret fra den udgave, som ses herover til højre, som udkom i 1900 med undertitlen `Folkeudgave ved Helge Haar´. Hele teksten til Palladius´ visitatsbog kan i øvrigt også læses på webstedet Runeberg.org eller ved at klikke hér. |
Det første større initiativ til reform af latinskolerne kom i 1739, da en forordning overførte midler fra de små latinskoler til de større, hvorved antallet af skoler blev reduceret fra 58 til 20. Samtidig øgedes kravene i matematik og filosofi, og der indførtes undervisning i geografi og historie. I 1756 blev den nederste klasse, sinkelektien, nedlagt, og fra 1775 fik faget dansk omsider en anerkendt plads i undervisningen. Der var kun drenge tilladt i skolen. Undervisning begyndte kl. 6 om morgenen til kl. 4 om eftermiddagen. En undtagelse var dog onsdag, hvor der kun var undervisning til kl. 8 om morgenen.
Oplysning, deisme og ´borgerlig
offentlighed´
I løbet af 1700-årene havde opfattelsen af enevælden
gradvist ændret sig. Nye idealer om menneskets ret, frihed og lighed, som især
var opstået hos tidens
oplysningsfilosoffer fik efterhånden også betydning i Danmark,
hvor
oplysningstiden
ofte tidsfæstet til perioden fra 1720 til 1802. Inspiration fra
oplysningsfilosofien omfattede tanker om det ideelle forhold mellem
fyrste og folk, Oplysningsfilosofferne kritiserede autoriteterne og
dyrkede fornuften og den frie tanke. Ifølge denne tankegang var
folket først og fremmest de oplyste og dannede borgere. Når man
talte om lighed, var det borgerskabets ligestilling med adel og
godsejere, man mente. Efter borgernes egen opfattelse burde de selv
have mere indflydelse på landets styre, og disse nye ideer med
til at skabe grobunden for den
store revolution, som i 1789 udbrød i Frankrig,
inspirerede bl.a.
Ludvig Holberg (1684-1754), som indførte mange af
den tidlige oplysningstids tanker og idéer i Danmark, og senere for den lærde elite blev idealet
om den oplyste fyrste,
der lytter til sit folk og er garant for retfærdigheden i statens styre. I
Danmark var der dog stort set ingen, der talte for en voldelig
revolution, som den, man kom til at opleve i Frankrig. I Danmark og
adskillige andre lande ønskede man reformere enevælden, men ikke afskaffe den.
Idealet var fortsat ´den
oplyste enevælde´.
![]() ![]() ![]() |
Ludvig Holberg (1684-1754), som herover til venstre ses på et samtidigt stik, var både forfatter, historiker og samfundsdebattør. Holberg var den skribent, der gav den europæiske oplysningstids tanker indfødsret i det danske sprog og en filosof, der på nogle områder, bl.a. spørgsmålet om kvinders ligestilling i samfundet, drog meget selvstændige konklusioner. På en række afgørende punkter blev Holberg derfor en tidlig frontløber for den samfundsudvikling, som var påvirket af oplysningstidens tanker, og han var dermed i høj grad med til at indføre de nye politiske idéer i Danmark, som førte enevældekulturen i retning af det moderne demokratiske samfund. François de Voltaire (1694-1778), som er gengivet på busten til højre, var en fransk filosof, forfatter, dramatiker og samfundskritiker, som også var en af oplysningstidens store filosoffer og en ivrig forkæmper for ytringsfrihed og menneskerettigheder. Voltaire modtog i 1749 en invitation fra den preussiske konge, Frederik II ´den store´ (1740-1786), - der var en stor beundrer af Voltaire, - til at tage ophold hos ham på kongens sommerpalads, Sans-Souci, i Potsdam ved fra Berlin. Frederik II, - ´Der alte Fritz´, delte i nogen grad også Voltaires forestillinger og idéer, og de var således begge deister. På billedet i midten ses kongen og Voltaire i slentrende samtale på en af gangene på Sans-Souci, hvor Voltaire blev boende i nogle år. |
I Danmark er oplysningstiden først og fremmest en periode, hvor især borgerskabet, som tager oplysningstidens tanker til sig om rationalisme, fornuft og også liberalisme. Borgerskabets forestilling om idealetaten var, at den skulle være oplyst og rationel, og det måtte man opnå gennem oplysning. For at blive oplyst var det derfor nødvendigt at have adgang til viden, og indenfor skole- og universitetssystemet blev der derfor især sat fokus på udviklingen af videnskab. Skolerne blev omstruktureret, så borgerskabets børn fik egentlige fag, som minder om dem, der stadig er på skoleskemaet i vore dage. Universiteterne gennemgik ligeledes store forandringer i perioden, og netop på grund af denne fokus på viden og oplysning, blev oplysningstiden en opgangsperiode især for naturvidenskaben. Det naturvidenskabelige verdenssyn betød også en udfordring af det religiøse verdenssyn, som ellers hidtil havde været det dominerende. Man rejste nu tvivl om Guds og kirkens rolle i samfundet. Et eksempel herpå var ´deismen´ (fra latin: Deus = Gud), som er betegnelse for troen på, at der godt nok findes en skabende gud, men at denne gud ikke griber aktivt ind i verdens gang. Som en urmager, der ikke længere blandede sig i ´urets drift´, når det først var fremstillet og sat i gang, mente deisterne, at Gud har skabt verden som et perfekt funktionelt system, der nu kunne fungere af sig selv, så Gud derfor ikke aktivt behøver at gribe ind i verden. Enevælden ´af Guds nåde´, hvor man mente, at Gud så at sige havde udpeget den enevældige monark, som så kunne styre samfundet med hjælp fra kirken, gav for derfor ikke mening for deisterne, som derfor også opfattede hele grundlaget for kirkens virke som menneskeskabt. Det var derfor mennesket og ikke Gud og kirken, som havde det politiske ansvar for, hvordan verden skal regeres. Således mente Ludvig Holberg, at Gud var naturen selv, og at verden har skabt sig selv. Også flere af oplysningstidens betydeligste filosoffer, eksempelvis den franske oplysningsfilosof François de Voltaire (1694-1778), mente, at Guds eksistens kun skulle begrunde en rationel verdensorden. Man skulle bruge fornuften ud fra en antireligiøs tankegang, men måtte indse, at mennesket havde behov for at tro på en Gud. Voltaires holdning mærkes tydeligt i hans bemærkning: "Si Dieu n'existait pas il faudrait l'inventer“ (Hvis Gud ikke eksisterede, måtte man opfinde ham. Det var dog stadig de færreste, der vovede erklære sig som egentlige ateister, men valgte i stedet at betegne sig som deister eller som panteister, der opfattede Gud som en naturkraft. Deismen og panteismen prægede derfor var en lang række af oplysningstidens store filosoffer i 1600- og 1700-tallet; det var tænkere som Denis Diderot, Rousseau, David Hume, Adam Smith, Benjamin Franklin, og så naturligvis de allerede omtalte Voltaire i Frankrig og Holberg i Danmark.
![]() |
I midten af 1600-tallet kom kaffen første gang til Danmark, men i de første årtier var det en eksklusiv drik, som kun velhavende havde råd til at købe. I løbet af 1700-tallet blev kaffe imidlertid billigere og dermed også mere udbredt. Fra sidste halvdel af 1600-tallet blev kaffen solgt fra apotekerne som medicin, og mange lærde var bekymrede for kaffens helbredsskadelige virkninger, fordi de i begyndelsen anså den for at være ´djævelens drik´ og at kaffedrikning derfor burde forbydes. Fra begyndelsen af 1700-tallet opstod der dog efterhånden flere og flere både te- og kaffehuse i de større byer i Europa. I 1715 var der allerede mere end 3000 kaffehuse alene i London. Fra Ludvig Holbergs forfatterskab ved vi, at også borgerskabet i Danmark og Norge havde taget kaffen til sig i løbet af 1700-tallet, og Holberg oplyste selv, at han drak omkring fem kopper kaffe hver dag. I komedierne beskriver Holberg kaffehusene som noget nyt og moderne, men om der faktisk fandtes egentlige kaffehuse i København så tidligt som i midten af 1700-tallet er dog usikkert, men det varede dog ikke længe, inden man også kunne finde kaffehuse i de fleste danske købstæder. Kaffehusene konkurrerede oprindeligt ikke med værtshuse, men skabte sig en stilling ved siden af dem. På kaffehusene mødtes man ikke i første omgang for at slukke tørsten som på kroer og værtshuse, men for fx at diskutere politik og hvad der ellers rørte sig i samfundet. Undertiden blev der læst op fra avisen eller fra litterære værker for en lyttende kreds, men også beskedne brætspil og andre sociale aktiviteter gav disse steder et borgerligt præg i modsætning til drikkeriet og den rå tone på vinstuer og værtshuse. Kaffehuse formåede med deres sortiment, som foruden kaffe, te, chokolade og is med fine kager og brødsorter at være et alternativ til den da ellers udbredt alkoholindtagelse i alle livets sammenhænge. På landet havde fæstebønderne ikke haft råd til at drikke kaffe, men det ændrede sig efter landboreformerne i slutningen af 1700-tallet, hvor mange tidligere fæstebønder overtog gårdene og blev selvejere, og da bønderne udgjorde mere end 75 % af den danske befolkning, blev det afgørende for, at Danmark i de første årtier af 1800-tallet efterhånden udviklede sig til blive et land af kaffedrikkere. Kongen (Christian VII) havde ganske vist allerede i 1783 forsøgt at dæmme op for denne udvikling ved at forbyde bønderne at drikke kaffe, men få år senere måtte man trække denne forordning tilbage på grund af bøndernes frigørelse fra stavnsbåndet og ophævelsen af hoveriet. Selvejerbøndernes frihed betød nemlig også, at de ville forsøde livet med kaffedrikning, og dette behov lod sig ikke begrænse. Den herlige gengivelse af livet på et kaffehus, som er medtaget herover, er desværre ikke dansk, men tysk. Der er dog næppe tvivl om, at stemningen på kaffehuset næppe adskiller sig meget fra et tilsvarende dansk kaffehus. I anden halvdel af 1700-tallet var tyrkisk kaffe, musik og tøj højeste mode i Europa. Den ´tyrkisk mode´ blev i en periode meget populær, og de spændende, men også erotiske motiver, der lå i myterne om grusomme sultaner og billedskønne haremsdamer blev for alvor interessante. På teatrene var skuespil og operaer med tyrkiske temaer derfor også meget efterspurgte. Mozarts opera ´Bortførelsen fra Seraillet´ fra 1782, hvor handlingen foregår på Selim Pashas palads i Tyrkiet, er et udmærket eksempel på dette modelune, som også tydeligt kan iagttages på maleriet herover. |
´Borgerlig offentlighed´ er også et begreb, der blev udbredt i oplysningstiden. Borgerskabet begyndte at oprette saloner og klubber, hvor man kunne mødes i offentlighed og diskutere emner som politik, religion, litteratur, kunst, historie og filosofi. Det samme var tilfældet på de kaffehuse, som også opstod i købstæderne i løbet af 1700-tallet og ind i 1800-tallet, og sådan set har overlevet som vore dages caféer. Personlige holdninger og ideer var ikke længere noget, der kun hørte den hjemlige sfære til, men nu tværtimod blev noget, som skulle deles og diskuteres med ens medborgere. Det var blandt andet i denne sammenhæng, at liberalistiske forestillinger og tanker blev spredt så meget i offentligheden, at det netop var disse ideer om eksempelvis frihed, lighed og fri ejendomsret, som blev lagt til grund for udarbejdelsen af Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1849, der satte punktum for næsten 200 års enevælde i Danmark og dermed dannede grundlaget for det demokratiske samfund, vi kender i dag.
![]() ![]() |
Det var i oplysningstiden, at grundstenene til mange af vores
borgerrettigheder blev grundlagt, men disse tanker kom ikke bare af sig
selv. De havde nemlig sin forankring i flere forskellige faktorer. Først
og fremmest var perioden op til oplysningstiden præget af adskillige
tiltagende brydninger. Det stadigt voksende borgerskab stillede nye krav
om at være en del af magten, hvorved enevælden kom direkte under angreb.
Derudover mistede kirken og religionen i almindelighed også sin
troværdighed i takt med, at naturvidenskaben udvikledes og gav nye
forklaringer på naturens mange fænomener. Man begyndte
herefter at stille kritiske spørgsmål til samfundets opbygning ved hjælp
af naturvidenskaben, hvor de typiske krav bestod i friere politiske og
økonomiske forhold for den enkelte borger. I de fleste europæiske lande
voksede modstanden mod censurering i løbet af 1700-tallet, og
oplysningstidens forfattere tog kraftigt til orde imod den. Som det
fremgår af bestemmelsen om censur, som herunder er gengivet fra fgældende lov i 1700-tallet, Christian VIs Danske Lov fra 1683, var der
ingen tvivl om, hvad der skulle censureres: "Ingen maa lade trykke i
Riget eller andenstæds noget Skrift Kongens Højhed, Regæringen, eller
Politien angaaende, med mindre det af dennem bliver igennemseet, som
Kongen dertil forordner. Hvo herimod giør, straffis efter Sagens
Beskaffenhed." Siden 1766 havde Christian VI været var landets
enevældige monark, men kongens sindslidelse gjorde ham aldeles uegnet
til at lede landet, så det var den begavede, men også meget uforsigtige
livlæge, den tyskfødte
Johann
Friedrich Struensee (1737-72), som var meget inspireret af
oplysningsfilosofien, der fra foråret
1770 reelt styrede Danmark, hvor han på meget kort tid fik gennemført et
betydeligt antal reformer. At en enevældig stat indførte trykkefrihed
var ganske enestående, så da Struensee med en
reform fra 14. september 1770 ophævede censuren i Danmark, skrev den
franske oplysningsfilosof
François de Voltaire
(1694-1778) en offentligt skrivelse på vers, hvori han hyldede
det danske monarki som Europas mest frisindede. Struensee gennemførte desuden en række
reformer som bl.a. også
begrænsede
bøndernes hoveri og i det hele taget moderniserede statsapparatet.
Modstanden mod Struensees reformer voksede imidlertid i de konservative,
men også meget magtfulde kredse
i Danmark, som det ses på den samtidige satire herunder til højre:
"Den Almægtiges Varetægt over Dannemark. De af Almagten forstyrrede
Grever, J. F. Struensee og E. Brandt som grebe efter Kronen den 17. Januari 1772". At Struensee
også var den unge dronning Caroline Mathildes elsker og endda fik et
barn med hende i 1771, gjorde naturligvis ikke sagen bedre, så ved
statskuppet den 17. januar 1772 lykkedes det Struensees modstandere at
få ham fængslet, som det ses på det samtidige stik herover til højre,
dømt den 25. april efter Danske Lovs 6. bog, 4. kapitel, 1. artikel, som
lyder: "Hvo som laster Kongen eller Dronningen til Beskæmmelse, eller
deres og ders Børn Liv eftertragter, have forbrudt Ære, Liv og Gods, den
høire Haand af hannem levende afhugges, Kroppen parteres og lægges paa
Steile og Hiul, og Hovedet med Haanden sættes paa en Stage (...) Er
Misæderen af Adel, eller høiere Stand, da skal hans Vaaben af Bøddelen
sønderbrydes, og alle hans Livsarvinger miste deres Stand og Stamme".
Johann Friedrich Struensee blev sammen med sin ven,
Enevold Brandt, henrettet med økse og liget derpå parteret og
lagt på hjul og stejle på Øster-fælled den 28. april 1772,
hvorefter borgerskabet kunne besigtige resultatet af henrettelsen endda
med kikkert, som det ses herunder på en samtidig tegning.
|
![]() ![]() ![]() |
Afslutningsvis følger her en oversigt over udvalgte, relevante link især om
landsbyerne i 1700-tallet.
Klik hér for yderligere
litteratur og links af mere generel art, som især er anvendt
ved udarbejdelse af dette websted - både om landsbyerne, landboreformerne og om
dansk skolehistorie i 1700-tallet m.m.
-
https://da.wikipedia.org/wiki/Den_Gamle_By
-
http://danmarkshistorien.dk/perioder/den-aeldre-enevaelde-1660-1784/koebstaden/
-
http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/koebstaeder/
-
http://www.arkitekt-raadgivning.dk/index.html
-
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1848/samfundet-under-enevaelden/koebstaederne-under-enevaelden
-
http://www.osterstarup.lokalarkiver.dk/%C3%98ster%20Starup%20tidende%202.htm
(den fiktive `Øster
Starup Tidene´
med nyheder og informationer
fra 1700-tallet)
-
https://books.google.dk/books?id=xS-bzzLFy6YC&printsec=frontcover&hl=da#v=onepage&q&f=false
(Udtog af Kristian Jensen: "Latinskolens dannelse.
Latinundervisningens indhold og formål fra reformationen til enevælden", udg.
1982)
-
https://oplystenevaelde.wordpress.com/oplysningstiden/generelt-om-oplyst-enevaelden/
-
https://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/oplysningstiden
(til undervisningsbrug)
-
http://www.schreiber-pedersen.dk/historieopgaven/resources/DHO-om-Struensee.pdf
(Gymnasieopgave om Struensees reformarbejde)
-
http://filmcentralen.dk/files/teaching_material/attachments/En%20kongelig%20aff%C3%A6re-Elevark.pdf.
http://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/en-kongelig-affaere#.WjvViXkiGCg-
http://historienet.dk/kultur/film/en-kongelig-affaere-ikke-helt-korrekt
(Undervisningsmateriale m.m. til spillefilmen "En kongelig affære´, som
handler om Struensee)
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen |
![]() |
![]() |
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. januar 2017.
Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter
den aktuelle besøgstæller.))