"Meget få mennesker har haft så stor indflydelse på den vestlige verdens tankegang som Martin Luther. Han levede i Tyskland fra 1483 til 1546 og er kendt som munken og teologen, der med sine nye tanker om kristendommen startede reformationen. Luthers reformbevægelse førte således til, at den vestlige kirke blev delt i en katolsk og en protestantisk del. Konsekvenserne af Luthers tanker om kristendom og kirke blev imidlertid langt mere omfattende end blot forskellige teologiske opfattelser af den ´sande religiøse lære´. På Luthers tid gennemstrømmede religion nemlig alle dele af samfundet, og derfor fik de nye tanker afgørende betydning for store ændringer i samfundet og i opfattelsen af mennesket situation i samfundet. For eksempel blev familien nu etableret som det vigtigste sociale fællesskab, og samarbejdet mellem bystyret og kirken om fattigforsorgen blev forløber for nutidens velfærdssamfund (Delvist citeret fra https://luther2017.dk). Ved siden af portrættet af Luther (herover til venstre) ses et samtidigt portræt af Christian III (1536-1559), der som sejrherre efter borgerkrigen i Danmark mellem 1534 og 1536, - siden blev kendt som ´Grevens Fejde´, - blev den første konge på den danske trone, som samtidig også var overhoved for den protestantiske kirke i Danmark. Borgerkrigen, som i virkeligheden var et opgør mellem to forskellige opfattelser af den lutherske lære, var meget blodig og endte med en regulær udsultning af København, som til højre er gengivet af tegneren Rasmus Christiansen, på en af de ´anskuelsestavler´, som helt op til vor tid har illustreret bl.a. også danmarkshistorien for mange skolebørn. Tegningen viser, hvordan byen overgiver sig til Christian III efter belejringen i 1536. |
Da hele samfundsordenen efter reformationen i 1536 var baseret på den protestantiske kirke og den kristne børnelærdom, blev Luthers Lille Katekismus det helt centrale undervisningsmiddel for hele menigheden, både for børn og voksne. Der var sognepræstens opgave gennem prædikenerne at gennemgå katekismen for menigheden, og på landet var det degnens opgave at undervise ungdommen mindst en gang om ugen i den kristne børnelærdom efter sognepræstens anvisning. Til dette formål fordanskede biskop Peder Palladius (1503-1560) Luthers katekismus til brug for præster og degne. Den danske katekismus udkom i adskillige udgaver. Palladius´ udgave blev anvendt i et par hundrede år, inden den blev afløst af en den pietistiske ´forklaring´ af katekismus, som biskop Erik Pontoppidans udgav i forbindelse med indførelsen af den obligatoriske konfirmation i 1736, så Luthers ´Lille Katekismus´, der i Danmark blev anvendt til langt op i 1950´erne og måske endda endnu længere, er uden sammenligning den mest anvendte lærebog i den danske folkeskole. Det ovenfor viste eksempel på Palladius´ danske udgave af katekismen er fra 1537 med følgende titel: "Dend lidle Danske CATECHISMUS, huilcken alle Sogne-degne skulle lære og undervise unge Folck, som ere i deris Sogne, paa den Tid og Sted, som Sognepræsten en huer tilsigendis vorder." Billedet til højre er et af de 4 relieffer, som billedhuggeren Max Andersen skabte til Reformationsstøtten på Bispetorvet i København i 1943. De 4 relieffer viser de væsentligste elementer i den evangeliske gudstjeneste efter reformationen: Præstens forkyndelse af evangeliets budskab og de to lutherske sakramenter nadver og dåb. Fra højre ser man Sjællands første lutherske biskop (superintendent), Peder Palladius, prædike indtrængende for menigheden, måske på en af sine mange visitatsrejser til stiftets næsten 400 sognekirker. I baggrunden i midten ses uddelingen af nadveren og endelig i venstre side en dåb af et spædbarn". (Citeret fra Københavns Museum). |
På et tidspunkt
omkring 1540 begyndte Palladius at samle og nedskrive disse belæringer i en bog,
som dog ikke blev udgivet, men afskrevet i flere omgange. Bogen forsvandt
imidlertid efter hans død i 1560. Den blev først genfundet på Det kongelige
Bibliotek i 1866 og udgivet første gang det følgende år. Bogen var ´En
Visitatz Bog´, som indeholder fem ´bøger´, som hver består af en lang række
korte afsnit, som forholder sig til alt, der har med kirken og opdragelsen at
gøre. Visitatsbogen, som er ret omfattende, indeholder desuden ikke blot
flere
afsnit bl.a. om kirkerummet, om kirkens tag, vinduer, gulv, stole, døbefond og
alter, men også oplysning om både præsternes og degnenes opgaver og adfærd, bl.a. deres „gode
og onde Rygte”, om „Ægteskabssager, Horfolk, Bolere og Skørlevnedsfolk”
og om "Troldkvinder".
Dertil kommer kraftige opfordringer til befolkningen om at gå i kirke, herunder til
alters og andet. Visitatsbogen
indeholder også et afsnit om at lade børnene komme til degnene og lære ´Børnelærdommen´
samt „En Formaning til Folket, at de sætte deres Børn i Skole”, som
handler om de drenge, der klarede sig særlig godt i undervisningen hos
sognedegnen, og som Palladius derfor mente burde fortsætte deres skolegang på
latinskolen i købstaden
(
herom mere senere) Dermed levede
Palladius op til det afsnit i
kirkeordinansen fra 1537, som bl.a. også behandlede netop dette spørgsmål:
"Vi ønsker: At
der tilskikkes gode bequeme Skolemestre udi Købstederne og smaa Steder, hvilke
med rette Skikkelighed kunne oplære Ungdommen udi alle Maader […] Derved lærer
de den Kunst som kræves enten for at udbrede Guds Ære i Kristendommen eller til
at opholde og bevare et godt civilt verdsligt Regimente."
(Citeret fra Torben Weinreich: "En Visitatz Bog" i "Historien om børnelitteratur", udgivet i 2006.)
Palladius indleder visitatsbogen
med følgende henvendelse til menigheden:
"I gode
Kristne, som bygge og bo her udi Sognen, giver jeg Eder kærligen tilkende, at
vor naadigste Herre kongelig Majestæt
(Christian
III)
haver udskikket mig her omkring Sjællands
Land at forfare udi alle Sognekirker, om en Kristen Almue faa deres rette Føde
til deres Sjæls Salighed, som det sig bør; om den rette Kirkeskik ved Magt
holdes efter hans Naades Ordinans, og hvorledes Almuen haver og lemper sig
derefter udi alle Maade. Saa er jeg også hid kommen udi Jesu Navn at forfare det
samme hos Eder."...
Senere i visitatsbogen opfordrer Palladius menigheden til tage deres børn - og
herunder også småbørn - med i kirken, da der ellers vil være betydelig risiko for, at
det vil gå dem frygtelig ilde senere i livet: "Det er ikke Skam, at I tager
smaa Børn med Eder til Kirke, de som endnu kan hverken gaa eller tale; men det
er vor Herres Jesu Kristi Befaling, dér han siger: »Lader smaa Børn komme til
mig, og forbyder dem det ikke, thi Himmeriges Rige hører dem til«, som han vilde
saa sige: »Forbyder I dennem det, jeg skal forbyde Eder Himmeriges Rige«. Ja,
»det var bedre (siger han), at der var en Møllesten bunden om din Hals, og Du
varst nedersunkét i det dybe Hav, end at Du skulde forhindre og forarge et af
mine smaa Børn«...
"I vide vel, hvad Ulempe det haver med sig, naar de unge Bondefolk, det unge Blod, maa ligge hjemme tilsammen, den Stund at Fader og Moder eller Husbond og Hustru er udi Kirken. Der fødes Horeri udaf; der fødes Tyveri udaf og anden Udyd, saa I komme til Skam og Skade for Eders Børn og Tyende, før I dør af Verden".
Forsiden til den danske udgave af kirkeordinansen, som ses herover, udkom først på latin i 1537 og to år senere på dansk. I kirkeordinansen var der omhyggelig beskrevet, hvordan kirken skulle organiseres efter reformationen i 1536, hvor den katolske kirke var blevet erstattet af den lutherske, reformerte kirke. Den store forandring i kirkelivet, som reformationen også havde medført, fik derfor stor betydning for dagliglivet hos ´almindelige mennesker´ på dette tidspunkt, hvor kirken spillede en så afgørende rolle, at det næsten ikke kan overvurderes. Den store forandring medførte derfor også et enormt oplysningsarbejde, hvor kirkens præster, provster og biskopper ´underviste´ eller forklarede den nye trosretning for menighederne i landets kirker. Det viste træsnit herover viser en undervisningssituation i kirken, hvor latinskolens rektor læser for, mens disciplene følger med i deres egne bøger (til venstre), og i billedets højre side knæler de i bøn. Træsnittet stammer fra værket ´En Beskrivelse af de nordiske Folks Historie´, som værkets forfatter, den svenske præst Olaus Magnus, udgav i 1555. Undervisning blev en væsentlig faktor i den reformerte kirke, og det er på den baggrund, man må se vigtigheden af ' Palladius Visitatsbog' , som ganske vist var kendt i håndskrevne afskrifter fra 1540´erne, men først først udkom i 1866. Visitatsbogen er udgivet flere gange, og de citater, der er medtaget hér, er kopieret fra den udgave, som ses herover til højre, der udkom i 1900 med undertitlen `Folkeudgave ved Helge Haar´. Hele teksten til Palladius´ visitatsbog kan i øvrigt også læses på webstedet Runeberg.org eller ved at klikke hér. |
Med ganske få undtagelser lev det ikke landsbyerne, som blev begunstiget med skolebyggerier mellem reformationen i 1536 og de følgende godt og vel 150 år, men købstæderne, hvor der blev opført Latinskoler. Siden middelalderen var latinskolerne også kendt som ´de lærde skoler´, men senere blev latinskolen også kendt som ´den sorte skole´. Efterhånden blev der opført latinskoler i de fleste købstæder, og skolerne havde især til opgave at uddanne kommende præster. I de byer, hvor der allerede eksisterede katedralskoler, blev disse omdannet til latinskoler. Undervisningen i latin havde den altdominerende plads i undervisningen. Latinskolerne fungerede indtil 1903, hvor navnet dels blev ændret til gymnasium, men hvor også moderne sprog og naturvidenskab herefter fik betydelig mere plads. Fotografierne herover viser eksempler på nogle af de ældste latinskoler, hvor de gamle bygninger stadig er bevaret til vore dage, nemlig latinskolerne henholdsvis i Randers (til venstre) og i Slagelse (i midten og til højre). |
Det er noget usikkert, hvordan
klædedragten for degnene var i 1700-tallet, men ovenstående ´rekonstruktion´ fra
slutningen af 1800-tallet giver nok alligevel et rimelig kvalificeret bud på,
hvordan landsbydegnen så ud på Holbergs tid.
Ludvig Holberg
(1684-1754) havde
som bekendt ikke den store respekt hverken for landsbydegnene eller for degneskolen, og vor tids opfattelse af
degnen på landet er endnu nok i nogen grad præget af netop Holbergs ofte ironiske og satiriske
beskrivelser af disse mennesker. Det berømteste eksempel er figuren Per Degn, som
Holberg satiriserer over i komedien "Erasmus
Montanus" fra 1723. Med slet skjult ironi lader Holberg den noget
selvtilfredse Per Degn fremsige følgende: "Degnekald er min Tro et vanskeligt
Embede, naar man skal have det paa den Fod, at det skal føde sin Mand. For min
Tid holdt Folk heri Byen alle Ligsange lige gode; men jeg har bragt det paa den
Fod at jeg kan sige til en Bonde: Hvilken Psalme vil du have? Den koster saa
meget, den anden saa meget; iligemaade naar der skal kastes Jord paa den Døde:
Vil du have fiint Sand eller slet og ret Jord?" Den 1. januar 1973 udsendte DR en ganske veloplagt udgave
af komedien som ´nytårsgave´ til seerne bl.a. med Buster Larsen på rollelisten som Per Degn. Hele
forestillingen kan ses (eller genses) ved at
klikke hér. Holbergs portræt af landsbydegnen er naturligvis en karikatur, og
selvfølgelig har der været både gode og dårlige degne, som på godt og ondt fungerede som lærere
for almuens børn gennem flere hundrede år og almindeligvis under arbejdsvilkår, som
bestemt ikke har været misundelsesværdige. Til venstre er gengivet et ældre
fotografi, som
viser degneboligen i Tveje-Merløse med den velkendte kirke i baggrunden. I
midten ses et udsnit af et større fotografi fra omkring 1870 af den samme bygning.
Degneboligen i Tveje-Merløse har næppe set meget anderledes ud i begyndelsen af
1700-tallet,
hvor bygningen oprindelig både var bolig for sædedegnen og samtidig også tjente
som landsbyens
degneskole.
|
|
|
2. Bog, 6. Kapitel,1. Artikel:
Præsterne paa Landsbyerne skulle med Dægnene, eller Substituterne, undervise Ungdommen i Børnelærdommen, saa de endelig een gang i et af Sognene hver Uge see til hvorledis dermed tilgaar, og det saa forskaffe, at hvis om Søndagen ej kand forrettis, der til een anden Dag i hver Uge, som er hver Onsdag om Eftermiddagen, bestemmis, saa fremt de ikke have lovlig Forfald, og da skal de een anden Dag dertil tage og bruge, og at hand, som lærer Børnene, giør det stetze med al Flid og Alvorlighed, uden Forargelse og Forsømmelse, som Præsten selv baade i Provstens og Superintendentens Visitatz vil svare dertil. |
|
2. Bog, 6. Kapitel,2. Artikel:
Dersom Ungdommen bliver forsømmelig at lære Børnelærdommen, skulle de af Præsten straffis derfor, og Forældrene alvorligen paamindis og formanis, at de jo holde deris Børn dertil, og dem ingenlunde derfra forholde, ej heller nogen af hvis unge Tyende de kunde have i deris Huse, men at de end heller, Morgen og Aften, foruden daglige Bønner, besynderlig paa de hellige Dage, lære de Unge over alt, som de have hos sig, det de selv tilforn have lært, indtil de af Præsten og Dægnen rettis i hvis tilforn ikke vel var fattet, og ydermeere i Lutheri Forklaring kunde undervisis, uden de ville hver gang der paaklagis, være skyldige for Helligbrøde, eller omsider straffis med Kirkens Disciplin, som for Motvillighed og Ugudelighed.
|
Christian Vs "Danske Lov" fra 1683, som var den
gældende lov i 1700-tallet, har ovenstående bestemmelser "Om Præsternis Embede med Ungdommens Undervisning".
Allerede i løbet af
1600-tallet stod det klart, at degnenes
katekismusundervisning,
som tidligere udelukkende var mundtlig, i længden aldrig ville være
tilstrækkelig, og der blev efterhånden skabt et behov for, at børnene fik lært at læse.
Det stillede imidlertid også krav til degnenes egne boglige
færdigheder. Et stykke ind i 1700-tallet var degnene efterhånden de eneste lærere
på landet, og man
tilstræbte derfor i stigende grad, at degnene var studerede eller studenter, som
i ndet mindste havde afsluttet
skolegangen på latinskolen i byen, men også gerne havde studeret på
universitetet. På den måde kunne degnen både fungere som præstens medhjælper i kirken og
samtidig forestå undervisning
af børnene. Især på landet var virkeligheden imidlertid ofte en ganske anden, for i
praksis var datidens
degne kun i sjældne tilfælde studerede. Oftest var det almindelige bønderkarle
eller husmænd, der sjældent havde andet end beskedne boglige færdigheder.
Med
det dårligt betalte job havde degnen udsigt til et liv i fattigdom, så det var
svært - ofte ligefrem umuligt - at skaffe kvalificerede folk som degne på
landet. Der er bevaret adskillige klager over degne, som næppe kunne læse bare
nogenlunde flydende og dertil ofte var helt uden pædagogiske evner i forhold til
de børn, de var sat til at undervise. Resultatet blev, at ´lærdommen´ blev
terpet ind i børnene som endeløs udenadslæren med
flittig brug af
ferle og ris , og der blev næppe lagt større vægt på, om børnene
reelt også
havde forstået noget af det, de hørte og læste. Ved en kongelig forordning var det bestemt,
sognepræsterne havde tilsynet med sognets skole og dermed også ansvaret for,
at undervisningen blev gennemført forsvarligt, og at skoleholderen passede sit kald
som foreskrevet. Både forordningen, men også
´Christian Vs Danske Lov´ indeholdt bestemmelser om, at provsterne mindst én gang om året - og
bisperne med få års mellemrum - skulle visitere alle landets skoler for at sikre, at
læsning af bibel og katekismus foregik
tilfredsstillende, og at både kirke og skole fungerede efter hensigten. Mange af
bispernes indberetninger fra de mange visitatser - især fra slutningen af 1700-tallet
- er bevaret
og giver et ganske udmærket indtryk af, hvordan forholdene i skolerne i virkeligheden
så ud. I Christian Vs ´Danske Lov´ var der imidlertid ingen bestemmelser om
landsbyskoler, men blot en gentagelse af de gamle påbud om, at forældrene hjemme
skulle videregive børn og tyende den børnelærdom, du selv havde fået, indtil
præsten og degnen kunne rette og supplere denne viden med den lovpligtige
undervisning i kirken om søndagen.
Litteraturhenvisning
* Anders Petersen: "Sjællands Stifts
Degnehistorie", som blev udgivet i 1899, kan frit downloades som pdf-fil fra ´Slægtsforskernes Bibliotek´
på webstedet:: https://dis-danmark.dk/bibliotek/900340.pdf
*
Peter Jensen: "Gavnø Kloster og Herregaard fra aar 1402-1902 - Et
Jubilæumsskrift", udgivet 1902. Nyttige i denne sammenhæng er især
afsnittet "Lidt om Livet i Menighederne i de to første Aarhundreder efter
Reformationen" på siderne 456-472, som især omhandler landsbypræsternes og
sognedegnenes vilkår i denne periode. Hele bogen, som er på i alt 591 sider, kan
ligeledes frit downloades som pdf-fil fra ´Slægtsforskernes Bibliotek´
på webstedet:
https://dis-danmark.dk/bibliotek/909430.pdf
Maleriet herover viser
en undervisningssituation i en landsbyskole i en landsbyskole i Schweiz i 1848.
Maleren hedder
Albert
Samuel Anker (1831-1910), og han var en af de mest anerkendte genre- og
portrætmalere i Schweiz i 1800-tallet. Selve maleriet, som er fra 1896, findes
på Basel Kunstmuseum. Bortset fra den forholdsvis store skolestue, som bestemt ikke har
været almindelig i dansk landsbyskoler, har situationen på maleriet næppe været
meget meget anderledes i en dansk skolestue i midten af 1800-tallet.
Gengivelser af hele
ordlyden af Frederik IVs
´Fattigforordning´
fra 1708, som var et opgør med udformningen af den
statslige fattigforsorg, som Danmark havde haft siden reformationen i 1536. Klik hér eller på billedet herover for at gå til kildeteksten. |
På tegningen herover til venstre, som ikke er dansk, er gengivet en lidt uvenlig, men desværre
nok også temmelig realistisk situation af en undervisning i 1700-tallet. Skolemesteren tamper ´lærdommen´ ind i børnenes hoveder med flittig brug af
ferlen, som han holder i hånden, så han kan ´fremme forståelsen´ hos barnet ved
slag på knoer eller i håndfladen og flittig brug af riset, som hænger parat på væggen.
Først i slutningen af århundredet begyndte forståelsen af, at børn ikke bare er
ufuldkomne voksne, men at de gennemgår en udvikling og har forskellige behov til
forskellige aldre. Det var især den franske filosof og en af
pædagogikkens grundlæggere,
Jean-Jacques
Rousseau (1712-1778), som med værkerne
"Emile" og
"Samfundspagten" fra 1762 i høj grad var med til at lægge grunden
til den moderne børneopdragelses forståelse af, at målet med opdragelsen af børn må
være at forme frie mennesker, der er i stand til at tage vare på sig selv, og at
det kun er muligt, når man behandler børn med respekt og tager hensyn deres
individuelle natur og evner. Rousseau ´opfandt´ så at sige barndommen og mente
bl.a., at barnet skal tvinges til at bruge sit hoved, sine egne sansninger og
erfaringer og selv drage konklusioner. "I Værelset, han (barnet dvs. drengen)
træder ind i, ser jeg Bøger og atter Bøger. Bøger! Hvilket bedrøveligt Møblement
for et Barn i den Alder. Det stakkels Barn maa forlade Munterheden, kaste et
beklagende Blik paa alt det, der omgive ham, blive tavs og gaa saa ind med
Øjnene fyldt med de Taarer, han ikke tør udgyde, og Hjertet fyldt med de Suk,
som han ikke tør slippe ud." Rousseau mente derfor, at det måtte være lærerens
opgave ikke at docere, men at vejlede og inspirere barnet. Synspunktet er så
relativ moderne, at det næsten kunne være sagt i dag, og virkeligheden var da
også en ganske anden end den pædagogiske metode, Rousseau havde beskrevet som et ideal.
Rousseaus egne børn fik således også en temmelig hård og traditionel opdragelse,
som lå langt fra de idealer, som Rosseau havde plæderet for i ´Emile´. men en
udvikling mod et ændret syn på opdragelse og indlæring af børn havde alligevel langsomt
taget sin begyndelse. Holdningen til børnepædagogikken ændrede sig gradvist i
løbet af 1800-årene, men den blev først mere ´moderne´ for godt og vel hundrede
år siden, da den svenske forfatter og pædagog
Ellen Key
(1849-1926) med bogen "Barnets
århundrade" fra år 1900 slog internationalt igennem bl.a. med synspunkter
om, at både forældre, samfund og skole måtte forstå og respektere børns særlige
natur og behov. Ellen Key,
som ses på fotografiet herover til højre, hævdede således også, at den
tidligere, udbredte
mangel på omsorg og kærlighed fik mange børn til at følte sig ensomme. Hun gjorde sig også til talsmand for en større seksuel frihed i ægteskabet
og kvindefrigørelse. Endelig fastholdt Ellen Key også nødvendigheden af, at man afskaffede den traditionelle religionsdominerede
undervisning i skolerne og i stedet tog udgangspunkt i en skabende
pædagogik, som på den måde kunne føre til «individets dannelse».
Der findes næppe samtidige tegninger, som viser undervisningen i
skolerne på landet især i 1700-tallet, men ovenstående tegning fra 1814 kan
nok alligevel give en fornemmelse af forholdene i skolestuen dengang. Tegningen menes at stamme fra Viborg-egnen. |
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen |
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. januar 2017. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller.)