Klik på knappen herover for direkte at se information om en bestemt rytterskole
(alfabetisk liste over alle rytterskolerne med links til yderligere
informationer om den enkelte skole.)
"Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke
nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden" (Citat af Simone Weil)
I december 1676 forsøgte Christian V at erobre de gamle besiddelser, Skåne, Halland og Blekinge, som Danmark havde tabt ved Roskildefreden i 1658 tilbage fra Sverige. I flere slag havde de danske soldater besejret den svenske hær, men krigslykken vendte, da den svenske konge Karl XI lod sine soldater marcherede ind i Skåne for at udfordre danskerne en sidste gang. Hærene mødtes ved Lund den 4. december, og det førte til det blodigste slag i Nordens historie. Talmæssigt var den danske hær overlegen. Christian V havde 5000 infanterister, 6000 ryttere samt 1300 mand i de tre såkaldte matrosbataljoner, som bestod af søfolk fra den flådeeskadre, som Holland, der var allieret med Danmark, havde sendt af sted for at hjælpe den danske konge i krigen. Over for dem stod Karl XI med kun 2000 infanterister og 6000 ryttere. Trods den overlegne styrke gik det imidlertid skævt for den danske hær lige fra begyndelsen. Slaget ved Lund rasede i otte timer, og det blev en katastrofe for den danske hær. Da slaget var forbi, lå 9000 danske og svenske soldater døde tilbage på den frosne jord. Det store tab af ryttersoldater førte i Danmark til betydelige ændringer i forbindelse med hvervningen af fremtidige ryttersoldater. |
20. Hvor der ikke er Skoler i Sognet, skal Inspecteurerne med Stift-Ambtmandens og Biskopens Assistence stræbe at faa dem indrættede, om det ikke kand lade sig giøre ved Dægnene, da ved andre skikkelige og beqvemme Mænd, hvilke af Sognet nyde frit enten et par Høveder-Græs eller noget til Ildebrand, efter som Inspecteurerne finde belejligt, hvorimod de uden Betaling skal da informere de Børn, som ere iblandt de Fattige indskrevne; de Bøger, som kand behøves, skaffer Præsten af de Fattiges-Casse.
21. Naar Børnene blive saa store, at de kand drive Plog; vogte Gieslinger eller anden smaa Gierning, som paa Landet kand falde for, skal de sættes dertil; dersom Forældrene forholde dem og heller vil lade dem gaae hen i Ørkesløshed, skal Præsten med hans Medhielpere advare dem, at saafremt de lade dem gaae ledige, skal de miste deres Almisse, det og virkelig skal skee, om de ikke rætte sig.
22. Naar Degnen om Søndagen eller andre Dage holder Catechisation i Kirken, skal ikke alene de Fattiges Børn flittig møde tilstæde, men og den gandske Ungdom, i sær de, som ikke endnu haver været til HErrens Nadvere; de som udeblive om Søndagene, da de ingenlunde uden i sær Nødsfald maa bruges i Hosbondens eller Forældrenes Tieneste, skal af Degnen optegnes og Præsten leveres, findes da Skylden hos Forældrene, skal de for hver gang bøde 2 [Skilling] til de Fattiges-Casse; er Skylden den hos Børnene selv, skal refses med Riis af Degnen; Dog skal Præsten hermed have Tilsyn, at Degnen ikke misbruger denne Myndighed efter sine Passioner, og om vinteren, naar Dagene ere mørke, Vejene onde at bære Consideration med dem, som boe langt fra Kirken.
Fattigforordningen af 1708 påbød også, at børnene
i hele landet og dermed også i byerne skulle møde til katekisation efter søndagsgudstjenesten,
eller når skoleholderen ellers ønskede det på søgnedage. Udeblivelse blev
straffet med bøde til fattigkassen, hvis det var forældres skyld, og med ris,
hvis det var barnets egen skyld.
Allerede i 1605 forsøgte Christian IV at gøre noget ved de betydelige antal fattige og forældreløse børn, som strejfede rundt i landet og forsøgte at overleve ved tiggeri og tyveri. Kongen lod derfor opføre et børnehus på torvet i sin nye bydel, Christianshavn. Tugt- og Børnehuset var oprindeligt et opdragelseshjem for især forældreløse børn, - og dem var der en del af - , men med tiden blev bygningen også anvendt som straffeanstalt for voksne og kendt som Kvindefængslet på Christianshavn. Hjemløse børn blev ´indfanget´ - lidt som løsgående hunde - og derpå bragt til Børnehuset, hvor de blev oplært i et håndværk - typisk indenfor klædeindustrien -, fordi anstalten producerede tekstiler til militærets uniformer. Halvdelen af alle de anbragte børn døde af sygdomme, mens næsten en fjerdedel af dem flygtede. Både forholdene for børnene og selve arbejdet var - set med vor tids øjne - umenneskelige. Trods den gode hensigt med at skabe mulighed for, at disse børn fik en reel mulighed for at klare sig i samfundet senere hen i livet, var virkeligheden dog, at kun ganske få af børnene senere forlod Børnehuset for at arbejde som håndværkere i det ´almindelige´ samfund. Børnenes arbejde i Børnehuset var derfor også udnyttelse en billig arbejdskraft som tvangsarbejde for kongen. Tugt- og Børnehuset ses herover til venstre på et stik fra 1700-tallet. Til højre ses ´Forordning om Betlere i Danmark af 24. september 1708´, som den er gengivet i ´Kong Friderich den Fierdes Allernaadigste Forordninger og Aabne Breve fra Aar 1708 til 1709´. (Hele lovteksten kan læses på webstedet danmarkshistorien.dk eller ved at klikke hér.) |
Et eksempel på en af de tidlige
landsbyskoler er Rasmus Svendsens Skole i Faxe
fra omkring 1633-1644. En grundigere orientering om degnelæsningen på landet kan man læse ved at klikke hér, og en oversigt over den danske skoles historie bl.a. om de tidlige skoler finder man hér. Desuden henvises til dette websteds øvrige ca. 50 ´specialsider´, som der dels er adgang til fra webstedets menu, men som så kan ses ved at klikke hér. |
Biskop
Peder Hersleb (til venstre) var en af vigtigste personer i den gruppe,
som stod bag den praktiske gennemførelse af Frederik IVs skoleplaner, selv om
nyere historieskrivning om rytterskolernes historie undertiden
betvivler, at Herslebs indflydelse i forbindelse med kommissionsarbejdet
omkring opførelsen af rytterskolen har været helt så markant, som
det tidligere var antaget fx af Joakim Larsen, der i sit grundige værk om den
danske skoles historie fra 1916
(se litteraturlisten)
skrev, at "Tanken om, at Kongen skulle optræde som skolestifter, var
opstaaet derved, at Mag. Peder Hersleb, der blev kaldet 1718 til
Sognepræst i Hillerød, næste Aar foreslog Kongen at oprette en Skole for
Børn i Annekssognet i Herløv (se
rytterskolen i Herlev), og
denne Plan vandt Kongens Bifald, saa han ønskede dens videre
Udbredelse." På Frederik IVs sarkofag i Roskilde Domkirke fra
1730 ses flittige elever foran en af "De Kongelige Skoler". Herunder ses
en gipskopi af hele det kendte relief på kongens sarkofag. Relieffet blev udført af
billedhuggeren
Diderik Gercksen. I midten af motivet vender en skolelærer sig
mod to kvindeskikkelser, hvoraf den ene peger imod himmelen og den anden ned i
en bog. Hensigten er tydeligvis at vise sammenhængen mellem lærdommen og det
guddommelige. I motivets højre side ses 4 læsende børn foran en af de
kongelige rytterskoler, hvor også rytterskoletavlen tydeligt ses på den
oprindelige plads over døren på facaden. Motivet på relieffet er derfor et tydeligt bevis på den betydning, man allerede på dette
tidspunkt tillagde opførelsen af ´De Kongelige Skoler´ og viser samtidig også den ældste gengivelse af en rytterskole kun ganske få år efter,
at skolerne blev opført. Tegningen af skolebygningen på relieffet, som
er fra et ukendt år, findes på Statens Pædagogiske
Studiesamlingen. |
|
|
Alligevel blev det etableringen af rytterskolerne i 1720´erne, som blev det første samlede initiativ til en almindelig skolegang for almuen på landet. Som allerede nævnt var de første skridt til at gennemføre dette skoleprojekt en indstilling i 1720 fra den af de to militærkommissioner, som var nedsat for bl.a. at udarbejde krigsjordebøgerne for Sjælland. Den ene kommission foreslog nemlig at oprette et antal skoler i distrikterne. Det var kommissionens opfattelse, at dette let ville kunne gennemføres, da kongen ejede næsten al jordegodset. Kommissionen mente, at man kunne anvende gadehuse til skolebygninger og aflønne hver af det nødvendige antal lærere lærer med 20 sletdaler, og at denne udgift skulle udredes af regimentskassen og med tillæg af beboerne efter fattigforordningen af 1708. Hele udgiften anslog kommissionen til 1000 rigsdaler om året. Frederik IV approberede forslaget den 12. august samme år (1720), og kongen henviste derpå de kommitterede til at forhandle med biskop Christen Worm (1672-1737), som siden 1711 havde været biskop over Sjællands Stift. Opgaven var at finde frem til, hvordan skolevæsnet kunne indrettes i praksis og ligeledes, hvordan skolehusene kunne anskaffes og i hvilke sogne, skolerne skulle placeres. Ugen efter fulgte indstillingen fra kommissionen fra Sydsjælland. Her foreslog man, at der blev oprettet en skole i hvert kirkesogn for så vidt, at sognet udelukkende bestod af krongods. Skulle dette forslag vise sig at blive for bekosteligt, kunne man eventuelt oprette nogle af skolerne, så de i stedet skulle ´dække´ to sogne. Med den første løsning blev antallet anslået til i alt 54 skoler, og kommissionen havde også udpeget, hvor disse skoler skulle placeres. Udgiften skulle udredes af kirketiende og omkostningerne blev beregnet til at udgøre 876 rigsdaler årligt, nemlig 20 sletdaler pr. lærer og 4 rigsdaler pr. hus til i alt 39 nyopførte skoler. De sidste 15 skoler kunne indrettes i ledige allerede eksisterende rytterhuse. Kongen approberede forslaget den 30. august. Samtidig med beslutningen om at opføre de `Kongelige Skoler´ nedsatte kongen en kommission, som skulle udarbejde en fælles forordning eller instruktion for de nye skoler. Det endelige antal skoler, som man til sidst besluttede sig for at ville opføre, skulle dog vise sig at blive langt højere, - nemlig i alt 241 nyopførte skoler (se senere).
Biskop Christen Worm (1672-1737) gjorde sig særlig fortjent ved at virke for almueskolevæsenets fremme og tog også levende del i arbejdet for oprettelsen af Frederik IVs rytterskoler. Som biskop over Sjællands Stift kom Worm derfor også til at spille en vigtig hovedrolle i den kommission, som planlagde opførelsen af rytterskolerne. 1706 fik han oprettet en dansk skole for Nicolai Kirke, og i 1707 stiftede han en lignende skole for Frue Sogn. 1710 blev han professor i teologi, og i 1711 blev han biskop over Sjællands Stift, og som sådan var han primas dvs. førstemand for den evangelisk-lutherske kirke i Danmark. I denne egenskab kom Worm derfor også til at spille en meget vigtig rolle i den kommission, Frederik IV havde nedsat for at planlægge opførelsen af de almueskoler, - ´De Kongelige Skoler´, som siden blev kendt som rytterskolerne -, som kongen ønskede opført i de 12 rytterdistrikter for at fejre sin 50-års fødselsdag i 1721. I 1730´erne var Christen Worm også medlem af kommissionerne til reformen af universitetet og de latinske byskoler. Portrættet af Christen Worm er malt af G. von Lude og hænger i portrætsamlingen på Frederiksborg Slot. |
Slotspræsten ved Frederiksborg Slot, Peder Hersleb var samtidig også sognepræst i Hillerød og Nørre Herlev. Han stod desuden på god for med Frederik IV og fik allerede i 1718 et tilsagn fra kongen om, at en af de påtænkte ´Kongelige Skoler´ måtte blive opført netop i Nørre Herlev, som det også skete i 1722. På det tidspunkt var det ellers endnu ikke bestemt, hvor de enkelte skoler skulle placeres, men ved at indgive sin ansøgning om oprettelsen af en skole i sit anneks i Nørre Herlev blev Herslev i virkeligheden ophavsmanden - eller i det mindste en af de vigtigste ophavsmænd - til opførelsen af rytterskolerne, idet kongen pålagde Hersleb at udarbejde den samlede og endelige plan for oprettelsen af de planlagte 240 landsbyskoler i de 12 rytterdistrikter; en opgave, som Hersleb sammen med andre personer, der også var kom til at spille afgørende roller i forbindelse med gennemførelsen af planen om rytterskolerne, løste på allerbedste måde og til kongens fulde tilfredshed. Peder Hersleb var en særdeles dygtig mand, som med sin pietistiske indstilling også gjorde sig fortjent på mange sociale områder, bl.a. reorganiserede han Hillerøds fattigvæsen fra bunden af, ligesom han også gav stødet til, at der i 1726 - ligeledes i Hillerød - blev oprettet et almindeligt hospital (dvs. en fattiggård) for folk fra hele landet. Med tiden udviklede der sig efterhånden et tæt fortrolighedsforhold mellem Herslev og Frederik IV, og da kongen i 1730 lå for døden på Odense Slot, var det også Hersleb, som var hos ham til det sidste. Dagen efter kongens død blev Hersleb meget mod sin vilje udnævnt til biskop over Akershus stift i Norge 1730-1737 og biskop over Sjællands Stift fra 1737. Også den pietistiske adelsmand Christian Carl Gabel (1679-1748) kom til at spille en vigtig rolle i forbindelse med oprettelsen af rytterskolerne. Gabel, som ellers var viceadmiral og havde indlagt sig hæder i den netop afsluttede Store Nordiske Krig, sad også i Statsrådet. Han nød stor anseelse hos Frederik IV og havde som en af landets betydeligste godsejere både erhvervet sig et af landets største godser, Bregentved i Sydsjælland i 1709. Efterfølgende købte Gabel også flere andre godser både på Fyn og i Jylland. Senere blev han også stifteamtmand i Ribe. Gabel interesserede sig også meget for skoleforhold og blev derfor også en af hovedmændene bag ordningen om rytterskolerne.
De 12 rytterdistrikters placering i landsdelene (herover til venstre). Krongodset, der omfattede ca. 68.000 tønder hartkorn, var efterhånden samlet i nogenlunde sammenhængende distrikter, men enkelte steder blev det nødvendigt for Frederik IV at tiltvinge sig nogle mageskifter for at få ´puslespillet´ til at gå op. Kortet (herover i midten), som er fra Brønshøj Museum, viser de enkelte rytterskolers beliggenhed og hvilke af de gamle bygninger, som stadig eksisterer. Klik hér for at se ovenstående kort i større udgave eller klik hér for at se yderligere specialkort m.m. over rytterdistrikterne. Klik hér for yderligere information om rytterdistrikterne og placeringen af de enkelte rytterskoler. Kortet (herover til højre) over de 12 rytterdistrikter, som forlaget Columbus har udarbejdet til undervisningsbrug i bogen "Danmark i verden - fortid nutid fremtid". Kortet, som tilhører forlaget, kan downloades ved at klikke hér. På kortet er rytterdistrikternes placering og udstrækning markeret med farve. Årstallene angiver, hvornår de enkelte rytterdistrikter blev ophævet eller solgt. Det sidste indtraf i flere tilfælde og foregik i praksis ved, at rytterdistriktet, der jo var krongods, blev opdelt i mindre godser, som derpå blev afhændet til private godsejere ved auktion. Kortet viser ´kun´ selve kongeriget nord for Kongeåen og har medtaget hertugdømmerne Slesvig og Holsten, hvor der i øvrigt heller ikke var oprettet rytterdistrikter. |
Kommissionen af 1720 og rytterskoleforordningen af 1721 om
oprettelsen af rytterskolerne
I august 1720 havde Frederik IV nedsat en kommission, der skulle udarbejde
retningslinjerne for en fælles forordning for de nye skoler i
rytterdistrikterne.
Beslutningen
om at opføre rytterskolerne blev stadfæstet af kongen den 28. marts
1721, og året efter begyndte man så selve opførelsen af skolerne. De
byggetekniske spørgsmål var imidlertid endnu ikke helt afklaret; således blev
der den 31. maj 1721 fremlagt to tegninger med forslag til de planlagte
skolebygninger, hvoraf det ene forslag gik ud på, at skolerne skulle opføres i
bindingsværk og det andet, at skolerne skulle opføres med grundmurede ydervægge.
Tegningerne med disse 2 forslag menes ikke at være ikke bevaret. Den endelige
beslutning om opførelsen af ´De kongelige Skoler´ blev fremlagt den 23. august
1721, hvor kongen forordnede, at der herefter skulle opføres
5 nye grundmurede skoler årligt i 4 år i hvert af det 12 rytterdistrikter, altså
i alt 240 skolebygninger, og i november samme år modtog rentekammeret fra
kongelig hofgartner, arkitekt J C Krieger og fra bygmester og teglværksejer Lauritz Eriksen
fra Nivaa, som han samarbejdede med, det økonomiske overslag over skoleprojektet med en tilhørende tegning til en grundmuret
skolebygning for opførelsen af de 240 ens skoler, som alle skulle opføres for den samme pris, nemlig 550 rigsdaler pr. bygning.
Beregningen af omkostningerne var nok lige i underkanten af, hvad der var
realistisk. En detailleret beskrivelse af de materialer, som skulle anvendes med
angivelse af prisen på de enkelte materialer og arbejdsløn, som blev udarbejdet
af J. P. Planitz den 4. marts 1722, slutter med en samlet anslået pris på 651
rigsdaler for én skolebygning; altså med en anslået omkostning, som ligger
omkring 100 rigsdaler over det oprindeligt budgetterede, og Planitz afslutter
meget bestemt sin beregning med følgende bemærkning: "Hvilket I saa Maader er
beregnet efter den allernøiste Pris som nu omstunder falder paa
Materialerne udi Jydland, og med hosfølgende original Specifikationer af
nogle jydske Kiøbmænd kand bevises, som med deres Ed haver bekræftet for
mig: at de hverken kand eller vil sælge deris Vare ringere".
Johan Cornelius Krieger (1683-1755) blev i 1711 slotsgartner ved orangeriet
på Rosenborg Slot. Som landskabsarkitekt regnes J. C. Krieger for at være den
største danske havekunstner og den mest markante eksponent for barokkens
havestil på dansk jord. J. C. Krieger var også arkitekt, og blandt hans
hovedværker er slotshaverne på både Fredensborg Slot, som han også tegnede, og
Frederiksborg Slot. J. C. Krieger forestod desuden opførelsen af
rytterskolerne i Fyns Rytterdistrikt.
Af forordningen
eller ´Instructionen´ af 28. marts 1721, som er den korrekte betegnelse,
fremgik det bl.a., at
"Skolernes
Ydermurer, saavel som Skorsten og Bageovn af Flensborg-mursten, Skillerummene af
tørrede Mursten og alle Gulve af brændte Mursten. I Forstuen Gulv af
Kampesten. Murene skal udvendig have rene Fuger, Fod og Gesims; indvendig ere
alle Stuerne hvidtede. Taget af røde Flensborgsten. Uden om hele Huset
Brolægning, ligesaa i Stalden. Tagværket, Loftet og de indvendige Dørkarme af
Norsk Tømmer, men Karmene til Yderdørene og til Vinduerne ligesom Rammer og
Poster i disse af Eg. Der er 3 Yder- og 5 Inderdøre, nogle med Laas, andre med
Krog og Krampe. Der ere 17 Vinduer, hvert med 24 blyindfattede Ruder. Indvendig ere Vinduerne malede røde, udvendig perlegraa ligesom de Lemme, der lukker for
dem om Natten".
Alle disse 240 skoler blev bygget efter nøjagtig samme anvisning, og de
sidste skoler stod færdige i 1727. Ved en kongelig resolution af 11. juni 1727
blev der dog opført endnu en
rytterskole på Bogø, fordi børnene dér havde for vanskeligt ved at komme til nogen af de andre skoler, så det
samlede antal rytterskoler nåede faktisk op på 241. Seneres lod kongen også opføre
nogle bindingsværkskoler på Femø, Fejø og Askø, men disse skoler var ikke
rytterskoler. Man har betegnet opførelsen af rytterskolerne for det første
eksempel på egentligt typehusbyggeri i Danmark.
|
Efter lange
forhandlinger blev fordelingen af de oprindeligt planlagte skoler dog, at der
skulle opføres 19 skoler i Københavns Rytterdistrikt, 19 skoler i
Frederiksborg
Rytterdistrikt, 19 skoler i
Kronborg Rytterdistrikt,
18 skoler i Tryggevælde
Rytterdistrikt, 19 skoler i
Vordingborg
Rytterdistrikt, 20 skoler i
Antvorskov Rytterdistrikt,
21 skoler i Lolland
Rytterdistrikt, 27 skoler i
Falster Rytterdistrikt,
20 skoler i Fyns
Rytterdistrikt, 10 skoler i
Dronningborg
Rytterdistrikt, 24 skoler i
Skanderborg
Rytterdistrikt og 25 skoler i
Koldinghus
Rytterdistrikt.
I 1724 afhændede Frederik IV store dele af sine
besiddelser på Lolland. Det medførte, at der i 1726 blev oprettet et 13.
rytterdistrikt på Møn, hvor der blev opført 10 skoler, idet man ´sparede´ 9 skoler fra Lolland
og 1 fra Dronningborg rytterdistrikt.
Ryttersoldaterne blev
dog snart forlagt til købstæderne, og da det oftest var unge mænd, som endnu
ikke havde stiftet familie, har det været meget få ´rytterbørn´ , som fik undervisning i rytterskolerne.
Det var bønderbørn, og - i modsætning til
latinskolerne i købstæderne,
hvor peblingene var ´udvalgte drenge´ og piger normalt ikke gik i skole-, omfattede
de børn, som modtog undervisning i rytterskolerne både drenge
og piger.
|
En betydelig del af de oprindelige
rytterskoler er bevaret til vore dage oftest efter at have fungeret som
almueskoler i flere tilfælde endda i over 200 år. De bevarede bygninger
anvendes nu oftest til privat beboelse, som lokalarkiver, som
kirkekontorer eller mødelokaler fx i forbindelse med de nærliggende
kirker. Langt størstedelen af de oprindelige skolebygninger er
naturligvis i tidens løb ombygget og udvidet oftest til ukendelighed,
men almindeligvis meget velholdte. Rundt omkring finder man alligevel
eksempler på rytterskoler, som stadig har bevaret et tydeligt præg af
det oprindelige udseende. Ovenstående eksempler viser et par af de smukt
bevarede rytterskoler i dette tilfælde fra Tryggevælde Rytterdistrikt på
Sydøstsjælland, nemlig i landsbyerne
Freerslev ved Haslev og i
Lille Heddinge
på Stevns, som med hensyn til det oprindelige udseende er den bedst
bevarede og derfor også er den af rytterskolerne, man oftest ser
gengivet på fotografier (se også
flere billeder af denne skole senere i artiklen).
Herunder ses rytterskolen i
Snesere i
Vordingborg Rytterdistrikt, som er en af de fem fredede rytterskoler. |
Med rytterskoleordningen i
1721 blev der kun oprettet én skole i hvert sogn, og det medførte, at mange børn
fik en meget lang skolevej. Det forsøgte man senere at afhjælpe i slutningen af
1700-årene, hvor en skolekommission blev nedsat med det formål at forberede en
ny skolelov. Ændringerne skete dog først med
skolelovene af 1814.
Rytterskolens
indretning
Alle rytterskolerne var ens og opført efter samme grundplan: Længden var 21
alen (ca. 14 meter), bredden 12 alen (ca. 8 meter) og højden 4½ alen (ca. 3
meter) fra det murstensbelagte gulv til bjælkeloftet. I modsætning til
prinse-
og prinsesseskolerne, som var opført med bindingsværk og stråtag, var
rytterskolerne opført med grundmurede
afbrændte, holstenske mursten i to stens tykkelse og med et tag af røde Flensborgtegl.
Skolebygningerne skulle være mønsterbyggerier, så de blev opført af de bedste
materialer. Prisen for den enkelte skole var dog angivet til 550
rigsdaler, og
det var meget grundigt beskrevet, hvilke materialer og hvor meget af de enkelte
byggematerialer, der skulle anvendes.
I en lille landsby med stråtækte bindingsværkshuse har disse skoler utvivlsomt virket meget overvældende; opført i sten og med
tegltag. Enkelte steder valgte man dog at udskifte
tegltaget med et stråtag, fordi der var ´Eksempel paa, at Børnene ved
deres Legen og Spil kaster Sten på Tagene for at have Fornøjelse af samme
Stens Nedrulning, hvilket foraarsager Tagstenenes Istykkerslagelse´. Indvendig var
væggene pudsede og hvidtede.
Der var 3 yderdøre og 5 indvendige døre; nogle af dem var forsynet med lås og
andre med krog og krampe. Huset havde i alt 17 vinduer med blyindfattede ruder.
Indvendigt var vinduerne malet røde, og udvendigt var de malet perlegrå. Det
samme var de lemme eller skodder, som kunne lukkes for vinduerne om natten.
Gesimsen var malet blå. Foruden en lille forstue ved hoveddøren og skolestuen var der er lille
lærerbolig bestående af en mindre stue, et lille sovekammer, et spisekammer og et
køkken. Her var en åben skorsten med ildsted og bageovn, og herfra blev der også
i de første år fyret i den kakkelovn af ler - en såkaldt bilæggerovn - , som både
opvarmede skolestuen og lærerboligen uden røggener og med mindsket risiko for
brand. I 1729 godkendte kongen dog, at rytterskolerne blev udstyret med en bilæggerovn af
jern og godkendte samtidig, at udsmykningen på ovnens forplade blev et relief af
ham selv og dronning Anna Sophie Reventlow
(se billedet herunder). De noget mindre sideflader på
ovnen blev udsmykket med et middelalderinspireret billede af en lærer og hans
elev samt årstallet 1729.
Ifølge grundplanen var
skoleholderens bolig på i alt 37 m2 og skolestuen med forstue på i alt
33 m2, i alt 70 m2. I skolestuen var anbragt et par borde, der
bestod af brædder fastgjort til bordben. I modsætning til de stråtækte
landsbyskoler, hvor gulvet var lerstampet, var gulvene i rytterskolerne belagt
med mursten. Fra en synsforretning på en rytterskole i 1735 fremgår det
imidlertid, at der også var et betydeligt slid på gulvet, hvor børnenes træsko
og gulvsandet havde ført til, at "Gulvet i Skoelestuens Værelse er endeel
Steder opslidt, der til behøves (...) 100de Flensborger Muurstene". Endelig var der ved siden af skolestuen en lille stald på 8
m2 med
plads til et par
køer og nogle får. Gulvet i stalden var brolagt, og det samme var pladsen omkring skolen.
Vand måtte man hente fra gadebrønden. En general ombygningsplan for
rytterskolerne fra 1792 medførte flere forandringer: Stalden blev nedlagt og
skolestuen flyttet, hvorved lærerboligen blev gjort lidt større, så der nu blev
plads til en lidt større stue og til et lille pigekammer. Skolebygningen blev
gjort større og lysere. Samtidig fik skoleholderne tillagt mere jord, og et
udhus blev opført til erstatning for den nedlagte stald.
Til hver rytterskole blev der udlagt 280
td. hartkorn.
Fotografi fra ukendt et år af
rytterskolen i
Næsbyhoved-Broby på Fyn. Fotografiet er nok det bedste fotograferede
eksempel på en rytterskole, som ikke i nævneværdig grad var ændret ved ombygning trods de senere tilføjede vinduer i gavlen. Skolen blev desværre revet ned i 1915 for at give plads for
en nyopført skole. Herunder er gengivet et sort-hvids fotografi af et ældre
maleri, som forestiller
rytterskolen i Lille Heddinge på Stevns, som den så ud, inden en senere
ombygning i venstre side. Både på fotografiet herover og på maleriet mangler de
oprindelige vinduesskodder, som ses på rekonstruktionstegningen herunder.
Kunstneren har drejet rytterskolen i Lille Heddinge 90 grader til højre i forhold til kirken. Trods
dette giver maleriet et udmærket indtryk af, hvordan rytterskolen oprindelig så
ud på et tidspunkt, hvor den - udover kirken - var landsbyens flotteste hus, som
både var grundmuret og dertil havde et tag med tegl, som ellers kun var på
kirken. Omkring skolen, kirken og gadekæret lå så landsbyens øvrige gårde og
huse opført i bindingsværk og med stråtag. Rytterskolen i Lille Heddinge er
bevaret til vore dage og regnes i dag for at være den
bedst bevarede rytterskole i forhold til den oprindelige udseende fra 1720´erne.
Rytterskolerne var oprindelig alle hvidkalkede.
Tegninger af en ombygget rytterskole i 1740. Den oprindelige stald blev nedlagt,
så skolestuen både kunne udvides og gøres lysere med flere vinduer.. Denne
ombygning blev gennemført på de fleste hvis ikke alle rytterskoler. Teksten på
tegningen lyder: "Grundrids af de muuerede Skoeler saaledes som samme Ano 1740
af F4. ere opbyggede. Som en Følge af de nye Udhuuses Opbyggelse kunde de
gamle Skoelehuuse begvemmemiere indrettes efter nedenstaaende Plan, hvorved
Skoeleholderne fik meere Beqvemmelighed og den nu ellers mørke Skoelestue blev
lysere og rummeligere". Hvorfor årstallet for opførelsen af rytterskolerne
angives som 1740 og ikke i perioden 1721/1722 til 1727, som er det korrekte,
vides ikke.
Nyere rekonstruktionstegning og grundplan af
rytterskolen i Gentofte.
En beskrivelse af en rytterskole lyder således: "En grundmuret bygning på 9
fag med tegltag. En forstue med indgang til skolestuen. Herfra indgang til
dagligstuen, hvorfra der var indgang til soveværelse og køkken. I køkkenet
var der døre til spisekammeret og ud til det fri. Fra gården var der adgang
til stalden, som lå i den ende af bygningen, hvor skolestuen var. Huset
havde én skorsten og 8 vinduer med hver 48 blyindfattede ruder. Der var
murstensgulve i lejligheden og i skolestuen og kampestensgulv i stalden. Fra den
åbne skorsten med bageovn og ildsted, kunne fyres i en kakkelovn af ler, der
opvarmede både skolestue og dagligstue". Kakkelovnene af ler -
bilæggerovnene - blev dog efterhånden udskiftet med bilæggerovne af jern, som
det beskrives herunder. Skolebordene bestod af pæle, som var
nedrammet direkte i gulvet og med brædder lagt ovenpå som bordplade. Ingen af disse
borde er bevaret til vore dage. Disse simple borde og tilsvarende bænke, som
også var nedrammet i gulvet, er forståeligt nok udskiftet fra tid til
anden, når de var nedslidte, og både borde og bænke er alle sikkert endt som brænde.
Herover er
forsøgt
en rekonstruktion af
en rytterskole - med brug af elementer fra
rytterskolen i Lille Heddinge,
-
som disse skoler så ud, da de blev opført mellem 1721/1722 og 1727 (c) Finn Thorshøj.).
Som det også ses på rekonstruktionstegningen,
burde der nok have været skodder ved vinduerne. Rytterskolerne var i virkeligheden ´typehuse´;
og man har
da også betegnet rytterskolerne som det første typehusbyggeri i Danmark, for
alle skolerne var i store træk bygget fuldstændig ens. Bygningen var oprindelig
13,1 meter (21 alen) lang, 7,5 meter (12 alen) bred og med 2,82 meter (4,5 alen) fra gulv
til loft. Den havde en beskeden forstue med hoveddør og skolestuen til højre. På grundplanen over den ca. 120 m2 store bygning kan man se, at
lærerboligen lå til venstre for indgangsdøren og den lille forstue, som skulle
holde varmen inde i huset. Lærerboligen bestod som allerede beskrevet af en stue, et køkken med ildsted
under skorstenen og med en bageovn samt et spisekammer og et sovekammer. Til
højre lå skolestuen og den lille stald med plads til et par køer og nogle får eller
geder, hvortil der var adgang fra husets
bagside. Fra 1729 blev skolerne udstyret med bilæggerovne af jern, som
på forsiden var udsmykket med et relief af Frederik IV og hustruen, dronning
Anne Sophie Reventlow. Den viste ovnplade
(herover til højre) stammer fra
rytterskolen i Overby
i Skanderborg Rytterdistrikt. Ovnene forekommer dog i to forskellige typer,
dels ovne med en låge og med teksten "Providentia et Virtute" med det nævnte
relief af Frederik IV og dronning Anna Sophie Reventlow, og dels de lidt
ældre ovne med monogram og en løve med sabel, som har et relief med kongen
og dronning Louise, som det ses på fotografiet herunder, der stammer fra det
nu nedlagte ´Dansk Skolemuseum´ i København.
Herunder
ses arkitekt Sven Risoms grundige
rekonstruktionstegning fra 1925 af
rytterskolen i Dagløkke
i Kronborg Rytterdistrikt.
Oprindeligt har rytterskolen dog næppe haft stråtag, men tegltag, da den blev
opført i 1726. Sven Risom (1880 - 1971)
arbejdede bl.a. meget med rekonstruktionstegninger.
I årenes løb gennemgik alle rytterskolerne ændringer typisk i form af
tilbygning i begge ender. På ældre fotografier er det ofte forholdsvis let
at ´genkende´ den oprindelige rytterskole, men i vore dage er de stadig
bevarede tidligere rytterskoler, som der heldigvis er rigtig mange af,
ombygget til ukendelighed, og det er oftest umuligt at se på bygningen, at
det drejer sig om en gammel rytterskole. Herover ses en plan over en
tidlig, men også meget typisk ombygning af en rytterskole i dette tilfælde
fra enten Kronborg
Rytterdistrikt
eller Frederiksborg
Rytterdistrikt, men eksemplet kunne sagtens gælde rytterskolerne i alle
12 rytterdistrikter.
Teksten lyder: "En af Frederik
IVs Skoler saaledes som de i 1790´erne paa Kronborg og Frederiksborg
Distrikter blev ombygget af Kaptajn og Landinspektør Recke. Der blev opført
særligt Udhus, da der ved Udskiftningen var tillagt Skolerne Jordlod. Det
tidligere Staldrum indrettedes til Skolestue, denne blev derved forøget
med to Fag til højre, men mistede et Fag til venstre - til Pigekammer m.m. Recke fik for en ny Skole at bygge 1000 Rdl. / for et Udhus til en gl. Skole 100
Rdl.
18-5-1914. L.P.". Herunder er gengivet et fotografi fra et ukendt år af en
(desværre endnu) ikke identificeret rytterskole, som er et typisk eksempel
på nogle af de ombygninger, rytterskolerne undergik i tidens løb . (Skulle nogen genkende
bygningen, hører jeg meget gerne om det: finn@thorshoj.dk)
Med enkelte undtagelser var alle rytterskolerne
grundmurede. De skoler, som Frederik IVs søskende,
prinsesse Sophie Hedevig og
prins Carl, allerede havde ladet opføre på deres godser, inden beslutningen
om opførelsen af rytterskolerne blev taget i 1721, var alle stråtækkede
bindingsværkshuse som fx ´Prins Carls Skole´ i landsbyen Store Torøje på Sydøsttsjælland. Disse
skoler var opført på
traditionel vis på et fundament af syldsten og lignede derfor de
øvrige huse i landsbyerne. Frederik IV havde imidlertid været meget lydhør overfor et
forslag, hvori det udtrykkeligt blev fremhævet, at ´De Kongelige Skoler´, som
er det korrekte navn på skolerne, at disse skoler, som i dag er kendt som
rytterskoler, med hensyn til udseende burde være mere anseelige end landsbyens øvrige huse, så “deres Udseende kunne henlede Tankerne på deres
højere Bestemmelse”. Kongen fulgte denne henstilling og lod rytterskolerne opføre
således, at disse skoler blev den mest anselige bygning i landsbyerne næst efter kirken.
Alene ved sin størrelse og den anderledes byggestil, - grundmuret og
med tegltag, - må de gedigne, hvidkalkede "Skoelehuuse" uundgåeligt have gjort et stort indtryk på landsbyens
befolkning, og skolens umiddelbare nærhed af og tilknytning til kirken har
utvivlsomt aftvunget en vis respekt hos landsbyens bønder. Ikke engang præstegårdene kunne måle sig med skolerne. Til skolen hørte også en jordlod,
- ´skolelodden´ - , som ofte senere fik
matrikel nummer ét, da man begyndte at tegne matrikelkort over landsbyerne med anførelse af gårde
og jordlodder .
I det ydre var rytterskolen derfor en imponerende bygning, som både skulle vise
kongens magt og aftvinge respekt hos landsbyboerne, men forholdene var helt
anderledes, når det kom til det, som ikke umiddelbart kunne ses, nemlig
størrelsen på skolestuen. Et lokale på 40 m2 var imponerende stort
efter datidens forhold. Inventaret var til gengæld mindre imponerende: Et par lange,
grove bræddeborde, som var fastgjort til stolper, som var nedrammet i det lerstampede gulv, og en
6-7 tilhørende bænke, som ligeledes var fremstillet af brædder på nedgravede stolper, var
stort set hele det inventar, børnene havde til rådighed. 100 ABCer, 100
katekismer, en bibel og nogle salmebøger var normalt, hvad der var anskaffet af
undervisningsmidler til hver rytterskole. I
instruksen af 1721 er det formuleret
således:
´en Tavle, et Sengested og en Jærnbilæggerovn (ej den sædvanlige paa Landet Ovn af Teglsten, da Børnene kunne slaa Hul paa en saadan), samt en
Bibel og 3 à 4 Salmebøger. Til fattige Børn burde det offentlige anskaffe
ABCer, Bøger med Katekismer og de 7 Forklaringer - hvilket er alt, hvad Børnene paa Landet fornemmeligen lærer.´
Dertil kom undertiden en mindre sandkasse på ben, som børnene kunne anvende til
skriveøvelse. Sandkassen var dog ikke en del af det faste udstyr; den måtte man
selv fremstille lokalt, hvis man ønskede, at børnene - eller i det mindste nogle
af dem - også skulle lære at skrive.
Det krævede imidlertid ekstra betaling fra forældrene.
Med en generel ombygningsplan for alle rytterskolerne fra 1792 blev der som
allerede nævnt gennemført flere forandringer. Den vigtigste af disse var, at
stalden blev flyttet ud i et selvstændigt udhus, så skolestuen blev udvidet og
dermed bedre kunne rumme det efterhånden øgede antal børn. Ved samme lejlighed
blev skoleholderens stue også lidt større. Desuden blev der nu også plads til et mindre
pigekammer, ligesom der i udhuset blev indrettet et tosædet lokum.
Rytterskoletavlerne
Et særkende ved
rytterskolerne var den store sandstenstavle, som blev opsat på alle rytterskolerne
med undtagelse af rytterdistriktet på Lolland, der blev solgt
fra, inden tavlerne var færdige og monteret. Sandstenstavlerne eller
´rytterskoletavlerne´ var indmuret over
hoveddøren, og de var alle hugget hos ´Bilthucker i Steen´, Iohan Christopher Heinbrodt i København
i perioden 1722-1726 og opsat på skolerne i 1726-1727. Tavlerne var alle udført med Frederik IVs spejlmonogram, en sætning på latin, og en
strofe eller et vers på dansk, som man ofte - og temmelig sikkert fejlagtigt - i mange år har
tillagt Frederik Rostgaard. Den latinske
tekst lyder: "Hanc Scholam hujusq adinstar Ducentas Quadraginta Cohortes in
Circulis ad perpetuo alendas duodecim Cohortes Equestres, a me institutis,
fundavi",
som i en noget tilpasset dansk oversættelse lyder:
Denne skole tillige med 240 lignende har VI
FREDERIK DEN FJERDE i året 1721 opført i de distrikter, som af mig
er oprettet til altid
at underholde 12 ryttereskadroner |
Selve teksten på alle tavlerne er den samme, men der er forskellige typer af rytterskoletavlerne: | ||
Et eksempel på en af de velbevarede tavler (rytterskolen i Stenstrup). Under den latinske tekst står denne strofe på dansk: |
|
Den ´normale´ type med flg. omtrentlige mål: 73 cm x 45 cm. Eksempler på denne type: Strøby (øverst) og Egtved (i midten) Der findes flere ´overgangsformer´: med lidt ændrede mål, men i alt 104 ´normale´ tavler, 28 ´lavbrede´ og 18 med mere specielle mål er bevarede til vore dage; 150 i alt. |
|
Halvtredsindstyve Aar, GUD har DU mig opholdet. |
|
Den ´lavbrede´ type, med flg. cirkamål: 65 cm x 45 cm. Eksempler på denne type: Seest (nederst) og Stenstrup (foto i venstre spalte). Den omtalte Fr. Rostgaard havde i øvrigt et meget ´farverigt´ livsforløb, som man kan læse mere om på Wikipedia: https://da. wikipedia.org/ wiki/Frederik_ Rostgaard |
1737 udgav Henrik Broholm, som var skoleholder ved rytterskolen i Vrå og senere blev kordegn i Ringkøbing, en beskrivelse af Frederik IVs rytterskoler. Bogen, som var på på latin, havde titlen ´Ortus et progresus vernacularum scolarum´, og heri skrev han bl.a. om disse skoler (her gengivet i en ældre dansk oversættelse), at de "saa længe som de staa, vil være Æresmindesmærker for den ærværdigste Konge, saa hans Navn aldrig skal dø". Fra Broholms bog har vi også en beskrivelse af skolernes indretning: "Fra Forstuen gaar man ind i Skolestuen, fra denne i Stuen; herfra baade i Sovekammer og Køkken, fra dette i Spisekammer og Gaard. Fra denne var Indgang til Stalden. Da der ikke hørte Jord til Embedet, behøvedes intet Udhus; Brønd fandtes ikke ved alle Skoler." Fra Broholms bog, vi ved også, at der indvendigt var malet opbyggelige indskrifter eller vers på de kalkede vægge over 5 af dørene i rytterskolerne. Indskrifterne var forfattet af præsten Jørgen Friis, der regnes for en af Frederik IVs hofpoeter, og som beherskede tidens smag for ´vittige rim´. Han erhvervede angiveligt i 1719 embedet som præst i Helsinge Sogn med dette rim:
Hjælp, naadigste
Monark, nu gælder det at rime,
Jørgen Friis
yndede også at male vittige indskrifter over dørene i sit eget hus, og
det var en skik, som kongen bad ham overføre ikke blot til slottet, men
også til rytterskolerne.
Det vides heller ikke med sikkerhed, om disse vers blev anvendt i alle
rytterskolerne eller kun i nogle af dem. De enkelte vers over
dørene lød således:
|
Over ´Skole-Dørren´:
|
* | den årlige ´faste løn´, som blev udbetalt kvartalsvis, udgjorde 24 rigsdaler, som blev udredt af kirkens indkomster (kirketiendet) |
* | 3 læs brænde |
* | 14 læs tørv á 6 tønder |
* | 280 lispund hø |
* | 280 lispund halm |
* | fri græsning til 2 køer og 6 får på landsbyens fælled |
* | 1 rigsdaler = 8 skilling om måneden til skrivematerialer til børnene |
* | 1 rigsdaler = 8 skilling om måneden for børn, der skal lære at skrive og regne |
* | Husmænd, som har børn, skal årligt enten ´gøre Skolemesteren to dages arbejde´ eller betale ham 1 mark |
* | fritagelse for alle skatter (herunder landgilde) og andre afgifter |
* | fribolig (den ene halvdel af bygningen udgjorde skolestuen, den anden halvdel var lærerboligen) |
Fungerede skoleholderen også som kirkesanger, skulle han modtage yderligere 10 rigsdaler. |
Alle skoledagene var ens, og formelt så dagens ´program´ derfor nogenlunde sådan ud::
Morgensang | |
Bøn. Under bønnen skulle børnene knæle, og på helligdagene skulle de følges med skoleholderen i kirke | |
Læsning af et kapitel af bibelen | |
Fællessang af en åndelig salme | |
Læsning for og med børnene.
Katekismus skal kunne læses højt,
og forklaringerne
skulle læres udenad
Børnene skulle også kunne forstå meningen med forklaringerne, hvilket betyder, at læreren udlægger teksten typisk ved spørgsmål og ofte udenadslærte svar fra børnene (læreren ´katekiserer´) | |
Øvelse i at læse indenad i bøger | |
Eventuelt arbejde med skrivning og regning, hvis skoleholderen kan undervise i det samt, at forældrene ønsker det og ellers betaler ekstra for det | |
Skoledagen afsluttes med bøn (knælende) og fællessang af endnu en åndelig salme samt eventuelt læsning for børnene af nogle få artikler fra Christian Vs ´Danske Lov´ fra 1683, som på det tidspunkt var den gældende lov. (Hele lovteksten kan læses hér) |
Virkeligheden har nu nok set lidt anderledes ud. Det fremgår ofte tydeligt af de vurderinger, der blev nedskrevet i visitatsbøgerne og derefter periodisk indberettet til Danske Kancelli i København (datidens ´indenrigsministerium´), når landsbyskolerne i hele landet blev visiteret af både af præster, provster og især med nogle års mellemrum af bisperne. Mange af disse indberetninger er bevaret til vore dage og giver ikke kun et udmærket indtryk af skolernes dagligdag, men ´afslører´ imidlertid også ofte den virkelighed, som prægede datidens undervisning både i de større byers latinskoler og i landsbyskolerne. Skolegangen var i høj grad præget af udenadslæren, og for mange af børnene skete det uden større forståelse af indholdet. Undervisningen har utvivlsomt også i større eller mindre grad været suppleret med en del praktisk arbejde i skoleholderens ´kålhave´ eller ´skolelodden´, som var det jordstykke, der hørte til skolen, og som reelt udgjorde en del af lærerens aflønning. Der har bestemt været dygtige lærere rundt om i landsbyskolerne, men før det efterhånden blev almindeligt med uddannede lærere i løbet af 1800-tallet, har flertallet af lærerne især på landet utvivlsomt været meget mådelige og oftest uden pædagogisk forståelse og - især i 1700-tallet - som regel også uden større faglige eller pædagogiske kvalifikationer. Da der heller ikke var nogen pensionsalder, og aflønningen som skoleholder desuden var temmelig ringe, har der næppe været mulighed for, at skoleholderen og hans familie reelt har haft mulighed for lægge meget - hvis overhovedet noget - til side med henblik på alderdommen. Da der dengang heller ikke var noget, som hed aldersrente eller folkepension, fortsatte flertallet af skoleholderne med at undervise børnene indtil højt op i alderdommen, - ofte indtil de bogstaveligt talt blev ´båret ud´. Det har hverken været inspirerende for børnene eller for læreren selv og har - sammen med forældrenes behov for børnenes arbejdskraft hjemme - utvivlsomt også medvirket til det allerede omtalte betydelige fravær blandt eleverne, som det ofte fremgår af indberetningerne efter visitationerne, hvor problemet med det store fravær med bekymring bemærkes gang på gang.
Orla Clausens
mesterlige tegning kunne næsten vise en undervisningssituation i en af rytterskolerne
i engang i 1700-tallet, men den er dog nok mere rammende for undervisningen i en af
de stråtækte bindingsværksskoler som fx
prins Carls og prinsesse
Sophie Hedevigs skoler. Alligevel rammer tegningen også
undervisningssituationen i rytterskolerne, når man blot er opmærksom på et par
forskelle på de to skoletyper som fx at de primitive borde og bænke
af grove brædder hér står nedrammet i det lerstampede gulv, - rytterskolerne
havde dog et gulv belagt med teglsten -, og på skoleholderens bord, som
ikke hørte med i fundatsens beskrivelse af inventaret, ligger ferlen, - et grydeskelignende
afstraffelsesinstrument til ´fremme af indlæringen´. Bilæggerovnen i baggrunden,
som man fyrede i fra ildstedet udenfor skolestuen, forhindrede røgen i at fylde
lokalet og sikrede mod ildebrand, - en situation, som alligevel blev
skæbnesvanger for flere af rytterskolerne. Der burde nok have været flere børn ved
bordene i skolestuen,
men også her har tegneren ramt en absolut realistisk situation. Fraværet var
nemlig meget stort, og indberetningerne efter provste- eller bispevisitationerne,
omtaler temmelig ofte det almindeligvis betydelige frafald af børn, som ellers
burde have været i skolen. Det kunne der være flere grunde til; behovet for
børnenes arbejdskraft for at skaffe til livets opretholdelse i dagligdagen
og børnenes ofte lange skolevej, som skulle tilbagelægges til fods i al slags
vejr, er bare et par af dem. Drenge og piger måtte ikke sidde ved samme borde i
rytterskolerne. Det fremgår tydeligt af
kongens instruktion
for `De Kongelige Skoler´.
Kravene til pædagogikken er desuden bemærkelsesværdig moderne:
Opførelsen af Frederiks IVs ´kongelige´ rytterskoler i 1720´erne gav øjeblikkelig inspiration til, at der også blev opført en række private og derfor ´ikke-kongelige´ landsbyskoler både i samtiden dvs. allerede i i løbet af 1720´erne, men især i de følgende årtier. Herover ses til venstre den stadig bevarede, men i tidens løb stærkt ombyggede og udvidede´ greveskole´ fra 1728 i landsbyen Besser på Samsø, der er en af de 5 landsbyskoler, som greve Christian Danneskiold-Samsoe lod opføre på øen. Til højre ses en indmuret mindetavle på en (endnu) ukendt skole fra 1743. Mindetavlen er tydeligt inspireret af rytterskolernes sandstenstavler. |
Brug nedenstående ´stregkode´ fra infotavlen
ved
rytterskolen Skibinge
i Vordingborg Rytterdistrikt
for at se yderligere
oplysninger om rytterskolerne (Wikipedia) på mobiltelefonen:
|
På billedet ser man en
del af fejringen af Skovshoved skoles 200 års fødselsdag i 1921. Det var
faktisk ikke
|
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen |
Litteraturhenvisning, links m.m. (klik på billedet)
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. november 2018. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller. )