Et par portrætter af prins Carl fra Vemmetofte (til venstre)
og fra Saltø
(til højre).
Jægerspris slot
som det så ud i 1746 (samtidig tuschtegning).
Frederik IV overlod slottet til prins Carl kort efter sin tronbestigelse i 1699,
og ikke overraskende gik prins Carl straks i gang med en større ombygning, hvor
bl.a. sydfløjen blev forhøjet, og et enkeltstående firkantet vesttårn i
sydfacaden fik et tvillingtårn mod øst, så slottet fremstod i en mere
regelmæssig og symmetrisk barokstil. Desuden blev der opført en række bygninger, som delvis er
forsvundet i dag, som f.eks. fasangård, stutterilænge, skovridergård, fæhus,
kalvehus, sprøjtehus m.m. Ombygningen af hovedbygningen var færdig i
1722. Efter prins Carls død i 1729 blev slottet overtaget af kronprinsen, den senere
Christian VI.
Et portræt af
prins Carl fra 1719, - samme år, som prinsens skoler bl.a. den i St. Torøje blev
opført (Frederiksborgmuseet).
Prins
Carl tog aldrig del i rigets statsforretninger, men var til gengæld meget
opmærksom på forholdene på sine godser. Bøndernes vilkår lå ham meget på
sinde, og prins Carl hjalp gerne sine bønder og var med sit
pietistiske livssyn
også meget interesseret i at fremme undervisningen ibland dem. Under påvirkning
af sin gode ven og medarbejder, overkammerherre Carl Adolf von Plessen, lod han
således en række skoler, - de såkaldte
prinseskoler,
opføre på sine godser Vemmetofte, Højstrup og Jægerspris. Af disse tidlige
skoler er i dag kun
Prins Carls Skole
i Store Torøje ved Vemmetofte bevaret. Da
broderen, Frederik IV, lod sin ´hustru til
venstre hånd´, Anna Sophie
Reventlow, krone til dronning i 1721 få uger efter dronning Louises
begravelse, kom det til et brud både med kronprinsen, den senere Christian
VI, som da heller ikke forsømte lejligheden til at hævne sig på stedmoderen, da han
selv blev konge, og til prins Carl, som sammen med den ugifte søster,
prinsesse Sophie Hedevig, valgte at vende hoffet i København ryggen og
i stedet tage fast ophold på Vemmetofte. Så længe hans svagelige natur tillod det, tog prinsen ivrig del i jagt og
ridning på hestene fra hans kostbare stald. Prins Carl, som foruden sit svagelige
helbred efterhånden også blev meget tunghør, var uden tvivl et både
venligt og godgørende menneske, som har glædet mange, men nogen markant personlighed synes han
dog ikke at
have været. Forholdet mellem prins Carl og Frederik IV blev bedre med tiden, og prins
Carl gik endog med til at stå fadder til et af kongens børn med dronning Anna
Sophie. Med Anne Sophie fik kongen syv børn, som dog alle døde som spæde eller
små.
Prinsesse Sophie Hedevig malet af
Benoit le Coffre
(Rosenborg).
En miniature med
et portræt af prinsesse Sophie Hedevig (Frederiksborgmuseet).
En
af prinsesses stuer, - den røde kaffestue på Vemmetofte, som den ser ud i dag.
Som prins
Carl var også prinsesse Sophie Hedevig tilsyneladende et både venligt og
godgørende menneske, og også hun kom til at interessere sig levende for
skolebyggeri på sine godser. Utvivlsomt under påvirkning af Carl Adolf von
Plessen, som selv havde opført skoler på sine godser nord for Næstved, de
såkaldte greveskoler, og
som i høj grad også havde været drivkraften bag de skoler, -
prinseskolerne,
som prins Carl lod bygge på sine godser, Vemmetofte, Højstrup og Jægerspris,
lod også prinsesse Sophie Hedevig 5 skoler, -
prinsesseskolerne,
opføre på sine godser
Dronninglund med den nu forsvundne Dronninggård og Frederiksdal, som
Christian
VI sammen med Sorgenfri Slot skænkede hende ved sin tronbestigelse i 1730.
Prinsesse Sophie Hedevig var musisk ganske kreativ, og der er til i
dag bevaret en del tegninger, malerier, broderier og andre dygtigt udførte håndarbejder fra
hendes hånd. Billedet til venstre viser en tegning fra
1691af den dengang 14-årige prinsesse. Motivet er en symbolsk fremstilling af
Danske Lov, hvor man ser Guds lys fra himlen skinne
dels på en arm, som holder Bibelen og dels på en arm, der holder sværdet
(symbolet på retfærdighed) samt på
Elefantordenen og kongens krone, som bærer indskrifterne C5 og Danske Lov. Også
musikken havde Sophie Hedevigs interesse. Hun ejede en betydelig nodesamling, og
hendes smukt udsmykkede guitar findes i dag på
Rosenborg Slot. Det fornemme instrument, der er fremstillet af
Joachim Tielke i Hamburg i 1703, er udsmykket med prinsesse
Sophie Hedevigs navnetræk og belagt med skildpadde og elfenben. Sophie Hedevigs
omfattende bogsamling, der fortrinsvis bestod af religiøse værker, blev testamenteret til
Universitetsbiblioteket i København efter hendes død i 1735.
Dronninglund Hovedgård i Vensyssel (ca. 25 km. nordøst for Nørre Sundby) fik sit navn af
dronning Charlotte Amalie, da
hun i 1690 købte det nedlagte benediktinernonnekloster Hundslund Kloster,
der oprindelig blev opført i midten af 1200-årene. Den nuværende kirke, som er
sognekirke i dag, er faktisk den oprindelige klosterkirke. Efter dronningens død
i 1714 overgik Dronninglund til Frederik IV, som
dog overlod slottet og Hals Ladegård til prinsesse Sophie Hedevig ved et
mageskifte
i 1716. Prinsessen benyttede primært Dronninglund Slot som sommerresidens og fik
også istandsat en del af slotskirken. For
at skaffe penge til at betale broderen, prins Carls gæld efter
dennes død i 1729 skødede prinsessen 1730 det hele til
Carl Adolf von Plessen, som prins Carl skyldte 75.000 Rdl. ved sin død.
Den enorme gæld blev
dermed nedbragt til 15.000 Rdl. Carl Adolf von Plessen valgte dog at sælge hovedgården videre i 1735. En af de
følgende ejere var greve
Adam
Gottlob Moltke til Bregentved. Billedet til venstre
viser Dronninglund, som det så ud, før greve Adam G. Moltke i 1775 lod bygningen
modernisere med Laurids de Thurah som bygmester. Bemærk træhesten, som stikker
hovedet frem til højre bag bygningen i forgrunden. Den kom
flittigt i brug, da Dronninglund i 1776 blev overtaget af eventyreren og
officeren
William Halling, som også var direktør for Asiatisk Kompagni. Halling er
nok danmarkshistoriens mest berygtede bondeplager, og han udøvede ikke blot sin
revselsesret over bønderne med både nidkærhed og stor opfindsomhed, hvad
straffemetoderne angik, og udøvede også sin ´Droit de Signeur´ d.v.s.
herremandens ret til den første nat med enhver nygift pige på godset med stor
ihærdighed. Desuden eksperimenterede han også med ´raceforædling´, - ikke af
godsets kvæg, men forsøgte gennem tvangsægteskaber mellem de smukkeste piger og karle
blandt bønderne at fremavle særlig smukt afkom. Bøndernes forsøg på slå deres
plageånd ihjel med høstredskaberne mislykkedes, og - ikke overraskende - blev hovedmændene udsat for en hård straf. Den privatejede hovedgård anvendes i dag som
kursusejendom.
Frederiksdal og Dronninggård
i Nordsjælland.
Hovedgårdene er opkaldt efter Frederik III, som sammen med dronning Sophie
Amalie lod dem opføre i 1660 på tomterne af nogle ødelagte og nedbrændte landsbyer, som
var gået til under svenskekrigene i 1658-59. Den bygning, som
prinsesse Sophie Hedevig
kendte som Frederiksdal hovedgård, og som hun var ejer af, blev imidlertid revet ned, og en ny bygning,
Frederiksdal Slot, blev opført i stedet med
Nicolai Eigtved som bygmester i 1744-45
(billedet ovenfor til højre). Ved dronning Sophie Amalies død i 1685
overgik Dronninggård til dronning Charlotte Amalie. Hovedbygningen nedbrændte imidlertid i 1688, og den blev
ikke genopført. Avlsbygningerne, som var af bindingsværk og med stråtag, og en
nyopført grundmuret hovedbygning i én etage (billedet ovenfor i midten)
overgik ved Charlotte Amalies død i 1714 til datteren, Sophie Hedevig. Trods bygningens
beskedne størrelse opholdt Sophie Hedevig sig ofte på Dronninggård, som måske i
virkeligheden passede godt til hendes beskedne og mådeholdende livsførelse.
Efter Sophie Hedevigs død i 1735 ophørte Dronninggård med at fungere som kongelig
beboelse. Godset blev afhændet af kronen i 1772 og nogle år senere erhvervet af den hollandske storkøbmand,
Frédéric de Coninck (1740-1811), som lod avlsbygningerne ombygge til brug for et
mindre, men mere moderne landbrug og samtidig
lod opførte en ny smukt beliggende hovedbygning,
Næsseslottet (billedet
herover til venstre), som endnu ligger på et næs direkte ned til Furesøen.
Slottets historie illustrerer i virkeligheden ganske udmærket udviklingen fra
det flere hundrede år gamle landbrugssamfund, hvor rigdom og magt blev målt i jord,
og hvor økonomien var baseret på landbrugsdrift,
og frem til den nye ´godsejertype´ fra sidste del af 1700-årene, hvis rigdom først og
fremmest stammede
fra ´den florissante periodes´ oversøiske handel. Landbruget havde været i
alvorlig krise i længere tid, og indtjeningen hér var gået voldsomt tilbage,
og først mod slutningen af 1700-tallet blev situationen bedre for landbruget. Som afløser for Dronninggård
er Næsseslottet derfor ikke først og fremmest en traditionel hovedgård, men mere et regulært pragtslot
uden nævneværdigt landbrug.
1678 overtog dronning Charlotte Amalie den gamle
middelalderborg
Gjorslev på Stevns, som blev opført af
Peder Jensen Lodehat omkring år 1396. Dronningens
praktiske godsinteresse førte snart til, at hun samlede sig betydelige
jordejendomme især på Stevns, hvor hun 1680 også købte godset
Søholm, som stadig hører under Gjorslev Gods. 1689 erhvervede hun
Erikstrup Gods
ved Store Heddinge og i 1694 Vemmetofte. Ved
dronningens død 1714 tilfaldt Gjorslev (og Erikstrup) prinsesse Sophie Hedevig.
Hun påbegyndte straks forskellige byggearbejder og lod bl.a. korsbygningen
indrette som beboelse for hende selv og prins Carl. Omlægningen af Frederik IVs
ryttergods medførte imidlertid, at Sophie Hedevig i 1716 måtte gå med til at
mageskifte godset med kongen, og hun valgte derfor at flytte ind hos prins Carl
på Vemmetofte. De rød-hvide bindingsværksbygninger langs begge sider af `Bredgade`,
som bl.a. indeholder stalde, er opført af Frederik IV omkring år 1700,
da Gjorslev endnu var ryttergods. De smukke staldbygninger er i dag fredet. Herunder ses
dels en moderne gengivelse af Gjorslev i middelalderen
og dels et luftfotografi, som viser slottet, som det ser ud i dag.
Litteratur - "Gjorslev - en bispeborg på Stevns", redigeret og delvis skrevet af Jesper Jørgensen, Slotsforlaget 2018. - RikkeAgneteOlsen og MogensBencard; "Højstrup - en hovedgårds historie". Årbog 2005 udgivet af Historisk Samfund for Præstø Amt, s. 5-30. Artiklen kan læses på https://dis-danmark.dk/bibliotek/909465.pdf (Beskrivelsen af Charlotte Amalie, Carl og Sophie Hedevig begynder på side 17). |
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen |
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. januar 2017. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller.)