Kongeriget
Danmark, hertugdømmerne Slesvig-Holsten og rigsfællesskabet med Norge
Omkring år 1700 omfattede Danmark både ´selve kongeriget Danmark´
og
hertugdømmerne Slesvig og Holsten syd for
Kongeåen.
Dertil kom, at Danmark gennem adskillige århundreder havde et
rigsfællesskab med Norge. Reelt havde de to kongeriger siden
Kalmarunionen i 1397 indgået en
personalunion (efter reformationen i 1536 dog en realunion), hvilket i
praksis indebar at den
enevældige
danske konge (indtil 1814)
regerede både
Danmark og Norge. I selve kongeriget Danmark
har der formentlig boet omkring 650.000 mennesker i
år 1700, og 3
årtier senere menes folketallet at være vokset til omkring 710.000. Omtrent 80% af
befolkningen boede på landet i de hen ved 5000 landsbyer, ca. 10% boede i hovedstaden og de
resterende ca. 10% boede i de 67 større og mindre købstæder landet over.
Kort over Danmark fra
1629. Kortet
viser dels selve
Kongeriget,
som har sydgrænse ved
Kongeåen.
Syd for åen ligger
hertugdømmerne, som det ses på kortet herunder; det nordlige Slesvig, som er dansk, og de tyske hertugdømme Holsten med Lauenborg, som indtil 1806 var en del af ´Det tysk-romerske Rige´. Begge hertugdømmerne blev dog regeret af den danske konge, som udover kongetitlen også var hertug af hhv. Slesvig og Holsten. På kortet er også Skåne, Halland og Blekinge medtaget som en del af Danmark, men som følge af det danske nederlag efter Svenskekrigene ( - den første Karl Gustav-krig) i 1657-1658 overgik disse landsdele med Roskildefreden i 1658 til Sverige. |
|
Den politiske magtkamp i Danmark (under udarbejdelse, kilde:især Danmarkshistorien.dk Teksten skal forkortes og redigeres.)
Periode | Styreform | Forfatning | Hvem har ´magten´? |
Kongemagtens rolle |
Indtil 1286 | Magtkamp mellem storbønder og kongen | |||
1282-1536 | Håndfæstning | Storbønder/adel, kirke- og kongemagt | Valgkongedømme | |
1536-1660 | Adelsvælde | Håndfæstning | Magtkamp mellem rigsrådet og kongen | Valgkongedømme |
1660-1849 | Enevælde | Kongeloven af 1665 | Al magt ligger hos kongen | Absolut monarki ´af Guds nåde´ |
1849- | Demokrati (folkestyre) | Grundloven af 1849 (senere revideret) | Folketinget, Landstinget (afskaffet 1953) | Indskrænket, konstitutionelt monarki |
Vikingetiden
Før og i løbet af
vikingetiden er kongemagtens og rigets status ukendt. Meget tyder dog på, at det
danske rige i perioder var forenet under én konge, mens det i andre var politisk
fragmenteret. Fra vikingetiden, der strakte sig ca. fra 800 til 1050, findes der
kun få skriftlige kilder, men indskrifter på runesten som Jellingstenene,
arkæologiske fund og udenlandske kilder giver et billede af tiden. Der var tale
om et samfund, hvor nogle få storbønder var de mest indflydelsesrige. Men
vikingetidens organiserede erobringstogter kunne ikke have fundet sted uden en
betydelig centralmagt. Kongens rolle er ganske vist blevet diskuteret af
forskere, men levnene fra Harald Blåtands mange bygningsværker peger på en stærk
kongemagt. Kongen var samtidig militær og politisk leder, når det kom til
konflikter med udlændinge og udenlandske herskere. Efter kristendommens
indførelse havde kongen også indflydelse på kirken, men han var meget afhængig
af et godt samarbejde med de indflydelsesrige stormænd. Modsat var kirken med
til at legitimere kongens magt, ligesom stormændenes støtte var en forudsætning
for hans fastholdelse af magten.
Kirke- og kongemagt fra ca. 1050 til 1340
Perioden var
præget af indre og ydre stridigheder, herunder korstog og slægtsfejder. Men
samtidig blev samfundet også mere organiseret, da kongemagten og kirken fik
stadig mere magt, f.eks. over lovgivning og retshåndhævelse. Landet blev ca.
1060 inddelt i bispedømmer, og i 1103-04 blev et dansk ærkebispesæde oprettet i
Lund. Ofte foregik den udvikling i et tæt samarbejde mellem kirke- og kongemagt.
Der blev desuden indført en fast skat til kirken kaldet tiende, der indebar,
at en tiendedel (10 %) af al produktion skulle gå til kirken. På den måde
sikrede kongen sig på den ene side kirkens opbakning til at udbygge magten og på
den anden side hjælp fra gejstlige, som kunne læse og skrive, administrere og
kendte til lov og ret både i Danmark og udlandet. Endelig fik kongemagten
monopol på at udstede mønter, men ofte delte kongen dette monopol med kirken, og
med tiden blev udenlandske mønter, der hidtil var blevet anvendt i stor stil i
Danmark, udelukket fra den danske økonomi. Møntmonopolet sikrede kongemagten en
væsentlig indtægtskilde.
Ca. år 1200 var der efterhånden sket så mange ændringer i retssystemet, at
kongemagten og kirken fandt tiden moden til at samle og nedskrive nogle af de
gældende retsregler. De var inspirerede af udviklingen i Europa. Konsekvensen
blev landskabslovene, der gjaldt for de forskellige ’lande’, det danske rige var
inddelt i. Hvert land havde sit landsting: Lund (Skåne, Halland og Blekinge),
Ringsted (Sjælland og øer) og Viborg (Jylland og Fyn). Den yngste og mest
omfattende af lovene var Jyske Lov fra 1241, som Valdemar Sejr stod bag. Jyske
Lov blev vedtaget i Vordingborg, og den var formentlig tænkt som en decideret
rigslov, men projektet kunne ikke gennemføres, da kong Valdemar døde få måneder
efter mødet. Derfor kom loven kun til at gælde i Jylland og på Fyn. Med Jyske
Lov var der for første gang i Danmark tale om en lov i form af aftaler mellem
konge og landet. Det blev et gældende princip fremover.
Med landskabslovene blev kongens magt mere formaliseret, selv om han fremdeles
var afhængig af adelen - de tidligere stormænd. Centralmagtens eller kongens
rolle som hovedansvarlig for retshåndhævelsen blev slået fast, og der stod
skrevet, at kongen skulle lovgive og styre landet, som paven styrede kirken.
Derved blev der en opdeling af magten mellem kongen som verdslig og kirken/paven
som åndelig leder. Landskabslovene kom – med ændringer og tilføjelser – til at
gælde helt frem til 1683.
|
Christian den Førstes håndfæstning fra 1448, mens dobbeltmonarkiet Danmark-Norge endnu var et valgkongedømme og (til højre) forsiden på Kongeloven fra 1665, som var ´grundloven´ under Enevældet i perioden 1660-1849. |
Reformationen
Perioden
1536-1660 afgrænses af reformationen i begyndelsen og enevældens indførelse i
slutningen, altså af to af de vigtigste politiske begivenheder i landets
historie. Perioden omtales ofte som 'adelsvælden', fordi det var en periode,
hvor adelen havde stor politisk og økonomisk magt, og fordi der ikke var andre
væsentlige politiske magtgrupper end adel og konge. Betegnelsen overskygger dog,
at perioden i mindst lige så høj grad var præget af en stadig stærkere
kongemagt, og perioden slutter med, at adelen mistede sin magt ved enevældens
indførelse.
Efter borgerkrigen Grevens Fejde, der varede fra 1534 til 1536, samlede
Christian 3. stænderne til et møde i København. Han ville af med nogle af de
mest indflydelsesrige biskopper, som prægede rigsrådet og i øvrigt havde store
jordbesiddelser.Christian 3. var lutheraner, og i 1536 gennemførte han
reformationen ved Recessen (loven) af 30. oktober. Dermed brød Danmark med den
katolske kirke, og reformationen markerede således overgangen fra den katolske
til den protestantiske statsreligion. Med recessen lykkedes det kongemagten at
skille sig af med en stærk modstander, ligesom det blev indført, at den nye
konge skulle vælges i den levende konges regeringstid. Hermed slap man for, at
rigsrådet ikke ville vælge en konge, sådan som det havde været tilfældet før
Grevens Fejde, hvor rigsrådet tøvede med at udpege en konge med luthersk
baggrund.
Kirken blev således underlagt kongen, og store besiddelser blev beslaglagt. Det
styrkede kongens magt, da kongemagten i vid udstrækning stadig finansierede sig
selv gennem krongodset.
Centralt i periodens historie står også de mange krige med især Sverige, som gik
ind i en ny fase efter reformationen. Gennem første halvdel af 1600-tallet blev
Sverige stadig stærkere, så perioden endte med en dansk katastrofe, som dog mere
dannede et vende- end et slutpunkt for svenskekrigene.
Adel og rigsråd
Adel er en betegnelse på den højeste
samfundsklasse i et land, der historisk nød visse
privilegier og oprindelig havde en del forpligtelser. Adel har eksisteret i
siden oldtiden.befolkningsgruppe med særlige rettigheder af social, økonomisk og politisk
karakter, begrundet med afstamning eller med militære forpligtelser.Den
danske adel, der groft inddeles i
uradel,
brevadel,
højadel og
lavadel,
består i dag af ca. 200 slægter, der enten er ubetitlede,
friherrelige (= baron),
lensfriherrelige (= lensbaron),
grevelige eller
lensgrevelige. Som uradel regnes den adel, der kendes før
reformationen (1536),
mens brevadelen er den adel, der derefter har fået sit adelskab gennem et
patent (enten
embedsmænd eller militære, heraf
sværdadel).
Som højadel regnes den gamle
rigsrådsadel
og den betitlede adel efter
enevældens
indførelse 1660. I
alt har der eksisteret ca. 725
danske adelsslægter. I begyndelsen af
valdemarstiden smelter disse to klasser dog sammen, samtidig med, at
rammerne stærkt udvides: enhver kan sværge kongen troskabsed, blive hans »mand«;
han forpligtiges derved til krigstjeneste, men han bliver fri for de faste
skatter, der indførtes på denne tid. Samtidig med, at den almindelige
ledingspligt begyndte at falde bonden tungere, fik kongen herved mænd, der var
rede til at drage ud på hans bud, mere krigsøvede og bedre udrustede, oftest vel
også til hest. Foruden kongen havde også bisperne og de fyrstelige
lensmænd
ret til at tage »mænd«. Disse kaldtes
herremænd,
hvad tiden selv forstod som herrernes mænd (homines dominorum); mulig er den
oprindelige form dog
hærmand, svarende til det
latinske navn
milites; ofte bruger Saxo i stedet herfor equites, ryttere.
Danmarks under adelsstyre og adelsvælde
Det danske kongedømme var indtil 1660 et valgkongedømme. Vælgerne var dog ikke
folket, men de i alt ca. 20 medlemmer af rigsrådet. De var blevet udpeget af
kongen blandt landets rigeste og mest velansete adel. Også en geografisk
spredning skulle tilgodeses.For at sikre sig, at den nye konge tilgodeså deres
ønsker, bandt rigsråderne ham til en af dem formuleret håndfæstning. Siden blev
de hans rådgivere. Sådan havde det været i flere hundrede år.Efter en årrække uden håndfæstninger underskrev alle danske
monarker fra 1448 og frem til
enevældens indførelse i 1660/61 en håndfæstning. Denne gruppe af
håndfæstninger blev til efter forhandlinger mellem konge og
rigsråd og var affattet på dansk.Christoffer 2.s håndfæstning af 1320 var den første, der blev udstedt i
forbindelse med et
kongevalg. Tidligere havde kongerne ved tronbestigelsen blot afgivet
mundtlige, beedigede løfter om deres kommende regeringsudøvelse, senere opstod
håndfæstningerne som et supplement til og en præcisering af disse løfter, som fx
den overenskomst
Erik 5. Klipping i 1282 gav sine stormænd (se
danehof). Med disse ensidige kongelige forpligtelser var håndfæstningernes
formål først og fremmest at sætte grænser for kongemagten samt at hindre
vilkårlighed og overgreb. Hvis kongen krænkede håndfæstningen og ikke lod sig
belære, var undersåtterne løst fra deres troskabspligt. Håndfæstningerne
indeholdt nogle bestemmelser om den politiske magtdeling, men de viste sig
utilstrækkelige til at sikre rigsrådets magt, da statens virksomhed voksede.
Af medlemmer af rigsrådsadelen, som personligt tog imod en baron- eller
grevetitel, kan nævnes
Peter Rodsteen,
Oluf Rosenkrantz og
Otto Thott.
Under kuplignende omstændigheder besluttede kong Frederik III, støttet af gejstlighed og borgere, i efteråret 1660 sig for at indføre først arvekongedømmet og derefter enevælden. Det betød et farvel til den såkaldte fødselsadel, der oplevede en nedtur socialt, økonomisk, politisk og antalsmæssigt. Til gengæld opstod rangadelen, som bestod af embedsadelsslægter, der voksede i takt med, at skiftende konger udstedte våbenbreve til borgerlige embedsmænd. Her er det Frederik III, der som enevældig monark modtager de tidligere stænder, der udgjorde hans magtbase. Malet af Nicolai Abildgaard i 1783. Til højre ses Kongeloven fra 1665, som blev forfattet af Peder Schumacher, der blev adlet og fik navnet Griffenfeld. Med denne lov blev Enevælden som politisk system bekræftet. |
Efter Statsomvæltningen i efteråret 1660, der medførte
indførelsen af enevælden i Danmark, blev Frederik III hyldet som
Danmarks arvekonge på pladsen foran Københavns Slot den 18.
oktober 1660. Enevældens arvefølge erstattede det hidtidige
valgkongedømme, hvor det adelige rigsråd i princippet valgte den
næste tronfølger. Ved denne arvehyldning skulle høj som lav,
erklære deres ensidige troskab til kongen. Herunder inkluderet
var amagerbonden med den karakteristiske hat, som en slags
repræsentant for folket, og ikke mindst ex-rigsråderne der var
de store tabere ved denne lejlighed. Det nærmest fotografiske
billede er malet af den døvstumme maler,
Wolfgang Heimbach, der selv svinger med hatten nederst til
venstre og stolt præsenterer sit stykke fint underspillede
kongelige propaganda. Det tog ham seks år at fuldende billedet.
Wolfgang Heimbachs maleri blev malet til Frederik III. i 1666,
dvs. efter at enevælden var blevet indført og konsolideret med
Enevoldsarveregeringsakten i 1661 og
Kongeloven i 1665. Den nye, enevældige monark. ønskede
givetvis at udbrede den forestilling, at den enevældige
styreform og ikke kun arvekongedømmet allerede var blevet
indført af stænderne på mødet i 1660. På den måde underspillede
kongen sin rolle som drivkraft i enevældens indførelse efter
Arvehyldningen; Heimbachs billede understøtter illusionen fint,
ikke alene ved at det er Arvehyldningen, som skildres, men også
ved at anbringe folket og ikke kongen, som det dominerende i
billedfladen. Meget vigtigt for monarkiets nye og enevældige
selvforståelse er solstrålen, der som Guds finger bryder igennem
skyerne og rammer ´Herrens udvalgte konge´ og dermed ´beviser´,
at der hér er tale om en enevældig konge ´af Guds nåde´.
Billedet giver samtidigt et udmærket indtryk af, hvordan
Frederik IIIs København så ud på dette tidspunkt, ikke mindst
efter de forskellige byggeprojekter, som blev igangsat af
Christian IV (1588-1648) som fx
Børsen, der ses i baggrunden og
Holmens Kirke (til venstre) , der tidligere havde været
ankersmedje.
Københavns Slot, hvorfra den røde løber går, lå på det sted,
hvor det nuværende Christiansborg Slot ligger (Klik
hér for yderligere information og billeder både om
Københavns slot og de efterfølgende 3 ´Christiansborg Slotte´).
Det var på det efterhånden gamle, uhumske og meget ombyggede
Københavns Slot, man kunne se ´Blåtårn´,
hvor Christian IVs datter,
Leonora Christina Ulfeldt,
sad fængslet i næsten 22 år, men da Christian VI valgte at
erstatte slottet med Christiansborg Slot i 1730-erne, findes
hverken Blåtårn eller Københavns slot længere. Blåtårn var i
øvrigt hvidt som resten af slottet absolut ikke blåt, men det
havde sorte teglsten, og farven sort eller blåsort blev på dette tidspunkt
ofte betegnet ´blåt´, som vi fx også kender det fra ´Blågårds
Plads´. Det meget senere maleri af
Heinrich Hansen i 1880, der er gengivet herunder, viser den
samme situation, som er skildret på Heimbachs maleri, som i dag
hænger på
Rosenborg Slot, og som tydeligvis også har inspireret
Heinrich Hansen. Maleriet findes i dag på det
Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. |
Enevælde
I 1660 blev der indkaldt til stænderforsamling. Danmark havde siden 1468 afholdt
stændermøder, idet landet groft sagt var inddelt i tre stænder (adel,
gejstlighed og borgerstanden). En fjerde stand var bønderne, der dog ikke havde
politisk indflydelse. Kongen, adel og borgere skulle sammen beslutte, hvordan
man skulle genrejse landet efter nederlag til Sverige i krigen i årene 1657-60.
Mødet afslørede hurtigt, at kongen, de gejstlige og borgerne mente, at adelen
ikke længere skulle have skattefrihed. Den 10. oktober 1660 lukkede kongen
portene til København og tvang adelen til at være med til at finansiere landets
genopbygning oven på krigen. Samtidig skulle adelen acceptere et arvekongedømme,
for nok var magten gået i arv fra far til den førstefødte søn, men siden 1282
havde kongen som nævnt skullet leve med håndfæstninger og dermed indskrænket
magt. Reelt blev rigsrådets magt brudt, da arvekongefølgen blev indført og
håndfæstningerne bortfaldt.Med afskaffelsen af rigsrådets reelle magt blev
adelen frataget en stor del af sin politiske indflydelse, og i 1665 blev
enevælden bekræftet med Kongeloven, der var forfatningsloven for den danske
enevælde. Kongen kunne nu regere med enevældig magt, og Kongeloven markerede
således afslutningen på 700 års magtkamp mellem kirke, adel og konge. I 1849
blev Kongeloven afløst af Grundloven, mens arvereglerne bestod, indtil
tronfølgeloven blev ændret i 1953. Med Grundloven blev det enevældige styre på
sigt afløst af demokrati.
I begyndelsen af
1700-tallet var det danske samfundet et udpræget standssamfund med en
enevældig monark ´af Guds nåde´ øverst i samfundspyramiden, og der blev
ikke stillet spørgsmål til samfundsordenen. Samfundet var, som Gud havde
skabt og bestemt det, - mente man - , som det også fremgår af
ovenstående illustration, der findes i en dansk slægtsbog fra omkring
år1600
(Det Kgl. Bibliotek)
hvor Gud giver sværdet til adelsmanden, sceptret og kronen til kongen,
bibelen til den gejstlige og plejlen til bonden. Plejlen var det
redskab, som bønderne anvendte til tærskning af kornet. Efter
reformationen i 1536 bidrog den protestantiske kirke i høj grad til at
konsolidere denne samfundsorden og den enevældige konges magt. Kongen
anså således kirken som et væsentligt redskab i forhold til at
legitimere sin egen magt. Kirkens rolle var derfor at sikre denne
samfundsopfattelse, og i en tid, hvor man endnu ikke satte
spørgsmålstegn ved denne opfattelse, kom kirken derfor fortsat til at
spille en kolossal rolle som en samfundsbevarende magtinstitution, der i
udpræget grad prægede det enkelte menneske uanset hvilket samfundslag,
man tilhørte. Nederst i samfundspyramiden var bønderne og andre
landarbejdere, som ikke nød nogen respekt, men tværtimod som stand var
ringeagtet i de højere samfundslag.
|
Våbenskjold herover til venstre er gengivet det ´Lille rigsvåben´, som i dag er Danmarks statsvåben, samt våben for Stormarn (øverst) og Ditmarsken (nederst). Dernæst er gengivet et eksempel på placering af de enkelte elementer i "Kongevåbenet", nemlig Frederik VIs rigsvåben fra 1819, mens det ´Store rigsvåben´ med de to vildmænd i den version, som er gældende i dag, er gengivet til højre. Danmark benyttede begge disse rigsvåben våben indtil 1959, hvor denne praksis ophørte ved, at det store rigsvåben blev omkategoriseret som symbol på kongehuset, og siden har det ikke længere været tilladt for statsadministrationen at anvende dette våben, der herefter betegnes som "kongevåbnet". Ændringen betød bl.a., at udenrigsministeriet måtte gå over til brug af ´tre-løve-våbnet´ , kronet med en heraldisk krone, i stedet for det store rigsvåben, og - som allerede oplyst - har kongevåbnet siden da udelukkende været benyttet af kongehuset og af de kongelige hofleverandører samt af den kongelige livgarde. Herunder fra venstre ses diverse våben fra hhv. Slesvig, Holsten, Pommern og Delmenhorst. Desuden ses våbnerne for hhv. ´De Venders og de Goters Konge´ samt våbenet for Huset Oldenborg, som med Christian I (1448-1481) var den første af denne fyrsteslægt på den danske trone. ´Oldenborgerne´ er dog også i slægt med de tidligere danske middelalderkonger. Siden 1448 har alle danske konger tilhørt denne fyrsteslægt. Den glücksburgske slægt , der kom på tronen med Christian IX i 1863, er en sidegren af den oldenborgske slægt. |
||
Det
tidligere "lille rigsvåben" betegnes i dag officielt som Danmarks "statsvåben"
og består af tre-løve-våbnet. Kongevåbnet er mere indviklet
bl.a. fordi, det bliver hele tiden bliver tilpasset de enkelte konger. .
Skjoldet er kvadreret af et sølvfarvet kors med rød kant, som
repræsenterer Dannebrog. Inden for heraldikken modsvarer sølv og hvid
hinanden. I hovedskjoldets første og fjerde felt findes våbenmærket for
Danmark; tre gående blå løver med røde tunger og kronet med guldkroner,
omringet af ni røde hjerter, alt sammen på en gylden bund.
I andet felt
findes Sønderjyllands våben med to gående blå løver med røde tunger på
en gylden bund . Disse er ikke kronede. Tredje felt skiller sig ud fra de andre
ved at indeholde tre forskellige våbenmærker, alle på blå baggrund.
Øverst findes tre kroner, officielt omtalt som symbol på
Kalmarunionen
i 1397, men identisk med
Sveriges rigsvåben. Danmarks ret til at føre dette våben blev
fastslået efter en krig med
Sverige, ´Den
nordiske Syvårskrig´ (1563-.1570). Hele stridens kerne var retten
til at bruge de tre kroner, som i Danmark blev opfattet som
Kalmarunionens våbenskjold, mens det i Sverige blev opfattet som et
særegent svensk våbenskjold. Syvårskrigen endte mere eller mindre
uafgjort med indgåelsen af en fredsaftale i Stettin i 1570. Her blev det
besluttet, at den svenske konge i al fremtid skulle afstå fra at benytte
de danske og norske våbenskjolde, mens Danmark til gengæld forpligtede sig til
ikke at omtale symbolet som tegn på dansk overherredømme over Sverige.
Under dette symbol er Færøerne repræsenteret af en sølvfarvet
vædder og Grønland tilsvarende repræsenteret af en sølvfarvet isbjørn. Midt på Dannebrogskorset findes et hjerteskjold med
symbolet på kongehusets stamland,
Oldenborg i Nordtyskland. Dette våbenmærke indførtes i dansk
sammenhæng af
Christian I, som var den første konge af Oldenborg-dynastiet, og består af
to røde bjælker på gylden baggrund. Det oldenborgske dynasti uddøde med
Frederik VIIs død i 1863, og våbenmærket blev herefter videreført af
husets yngre linje, nemlig Huset
Glücksborg, Kongevåbnets nuværende udformning blev fastsat i 1972: To vildmænd
ses stående på en piedestal og fungerer således som
skjoldholdere, og rundt om våbenskjoldet hænger
Dannebrogordenens og
Elefantordenens ordenskæder.
Skjold og skjoldholdere er omgivet
af en rød
hermelinsforet kongekåbe og kronet med Christian
Vs krone. Der er imidlertid meget mere end det; den følgende beskrivelse
er delvist citeret fra
Wikipedia, hvor der også findes en grundig
beskrivelse af de enkelte elementer i våbenskjoldet m.m.: "
Kongevåbnets nuværende
udformning er kraftigt forenklet i forhold til udgaverne benyttet fra
Frederik VI til og med Frederik IX, hvor kongevåbnet indeholdt
yderligere syv våbenmærker, repræsenterende fem besiddelser, som
tidligere var blevet regeret af
danske konger:
Holsten,
Stormarn,
Ditmarsken,
Lauenborg og
Delmenhorst, samt to middelalderlige kongetitler: ´De
Venders og de Goters Konge´. Endvidere var Island repræsenteret i
rigsvåbenet indtil 1948,
idet Christian X, som var død året før, også havde været islandsk konge,
indtil øen blev republik i 1944, og dermed ikke længere var en del af
Danmark. Symbolerne for ´de Venders og de Goters Konge´ – hhv. en kronet gylden
lindorm i rødt felt og en gående blå, ukronet løve i gyldent felt under
hvilken ni røde hjerter (se herover) udgjorde hovedskjoldets
fjerde felt. Delmenhorsts gyldne kors (herover) befandt sig i hjerteskjoldet ved siden af
Oldenborgs bjælker (herover), og de resterende fire våbener til sammen
udgjorde et
midterskjold, der var placeret midt på hovedskjoldet, og som
hjerteskjoldet så igen lå oven på. I hovedskjoldets tredje felt havde
Islands våben siddet på den plads, som nu optages af Færøernes vædder.
Dette våben var oprindeligt et rødt felt med en sølvfarvet flækket
stokfisk med guldkrone, som det ses på skjoldet herunder, men dette karakteristiske våben blev i 1903
erstattet med en sølvfarvet falk på blå baggrund. Som allerede oplyst
udgik det islandske falkevåben af kongevåbnet i 1948, mens symbolerne
for ´de Venders, de Goters, Holsten, Stormarn, Ditmarsken, Lauenborg og
Delmenhorst´ først blev fjernet i 1972, da Margrethe II efterfulgte
Frederik IX som monark."
(Se senere)
Fotografiet til venstre viser Våbenskjoldet for Frederik IV af Danmark og Norge (1699-1730), som det er afbilledet på loftet i Riddersalen på Rosenborg Slot. Den nuværende udgave af tre-løve-våbnet blev indført af Frederik VI i 1819, hvorved det blev præciseret, at de tre våbenfigurer fremover skulle kigge fremad og ikke mod beskueren, idet sidstnævnte type figur heraldisk betegnes som en "leopard" og ikke som en "løve". Den anden store ændring i 1819 var, at den norske løve udgik af rigsvåbenet efter at have befundet sig dér siden 1398.Sidstnævnte ændring skete efter svensk pres, pga. opløsningen af den dansk-norske union i 1814. Hestehoved: Lauenburg, som 1202-27 under Danmark og fra 1260 et selvstændigt hertugdømme under navnet Sachsen-Lauenburg. Efter krigen i 1864 måtte Danmark afstå Lauenburg til Preussen og Østrig. |
||
Det middelalderlige
skibsflag fra
Erik af Pommerns tid, som er gengivet herover (til højre),
blev erobret af hansestæderne under et søslag mod danskerne i 1427. Flaget viste våbenmærkerne for Danmark (tre løver),
Sverige (tre kroner), Norge (løve med økse) og Pommern (grif). På flaget
ses desuden Jomfru Maria med Jesusbarnet og helgenen
Jakob den Ældre, som kan identificeres på grund af muslingeskallen
ved højre skulder. Det
oprindelige flag var ophængt i
Mariekirken i Lübeck, men blev tilintetgjort under et britisk
bombardement af byen under 2. verdenskrig. En kopi fra 1800-tallet findes på det
nationalhistoriske museum på
Frederiksborg Slot. Det
tidligste kendte eksempel på Danmarks våbenmærke er et segl brugt af
Knud 6.
omkring 1194,
dog kan farverne tidligst påvises i
en våbenbog fra omkring
1270.
Oprindeligt vendte løverne ansigterne mod beskueren, og antallet af
hjerter var ikke fastlagt og kunne være langt større end i dag.
Udseendet af hjerterne varierer i de tidlige gengivelser af
våbenskjoldet, hvorfor hjerterne også tit betegnes som søblade.
Hvis denne skelnen har været bevidst tilsigtet, er den gået tabt
allerede i
middelalderen. The
oldest known depiction of the insignia dates from a
seal used by King
Canute VI c. 1194.
Historically, the lions faced the viewer and the number of hearts was
not regulated and could be much higher. The "heart" shapes originally
represented
waterlily pads; a royal decree of 1972 still specifies these figures
as
søblade.
|
Københavns Slot og tre gange Christiansborg
Ved Frederik IVs død i 1730 var Slotsholmen en broget blanding af nyt og gammelt. Det gamle Københavns slot med Blåtårn (herover til venstre), hvor Christian IVs datter Leonora Christina sad fængslet i godt 20 år, havde fået en barok ansigtsløftning (herover til højre). Hovedndgangen til slottet var nu flyttet til en portal foran Blåtårn. Bag Børsens gavl og til venstre for "Den røde Bygning" - hovedsædet for administrationen, som blev opført i 1721, og som ses i baggrunden til venstre for slottet, - ligger det palæ, hvor Anna Sophie Reventlow flyttede ind i 1712. Allerede i samtiden fik Christian VI og især dronningen ry for at være umådelig ødsle. Kongen lod det efterhånden fuldstændig nedslidte omend nyistandsatte Københavns Slot rive ned i 1731 og opførte i stedet et pompøst barokslot med kirke og ridebaneanlæg, som - opkaldt efter ham selv - fik navnet Christiansborg (herunder til venstre). Slottet stod færdigt i 1745 efter 13 års byggeri . Over portalen var følgende indskrift: "Obsque subditorum onere" (´Opført´ uden udgift for undersåtterne). Alligevel forlangte Christian VI, at byggesummen blev holdt hemmelig. Byggeriet havde nemlig kostet ikke mindre end 1,5 mio. rigsdaler, som udgjorde over halvdelen af et års indtægt for hele riget eller nogenlunde svarede til værdien af al ejendom på hele Sjælland! Dette eksorbitante pragtslot kom imidlertid kun til at stå i et halvt hundrede år og var endnu ikke ganske færdigt, da det nedbrændte i 1794 og derpå blev erstattet af ´Det andet Christiansborg´ (herunder til højre), som imidlertid led samme skæbne ved branden i 1884. Det nedbrændte slot henlå som ruin i en snes år (nederst til venstre), inden opførelsen af det nuværende Christiansborg blev påbegyndt i 1906. ´Det tredje Christiansborg´, som i dag bl.a. rummer ´De kongelige repræsentationslokaler´ og Folketinget, stod færdigt i 1918, mens hele indretningen af bygningen var først tilendebragt i 1928 (nederst til højre). Ridebanefløjene og pavillonerne ved Marmorbroen, som blev opført i forbindelse med Christian VIs pragtslot, og som ses i forgrunden på billedet, overlevede både det første Christiansborgs brand i 1884 og det andet Christiansborgs brand i 1794, og de ligger stadig foran det nuværende Christiansborg.
Der har således
ligget 5 bygninger på ´Christiansborggrunden´ i tidens løb:
|
Kongelige slotte Endnu under udarbejdelse
Den lange sal
på Rosenborg var
slottets sidst indrettede rum og stod færdig i 1624. Den var oprindelig beregnet
til dansesal. I årtierne omkring 1700 blev den benyttet til audienser og tafler.
Navnet ”Riddersalen” fik den først i romantikken.I 1690’erne lod Christian 5. salen delvist modernisere med 12 gobeliner, der
viser kongens sejre i Skånske Krig 1675-1679. Gobelinerne blev siden flyttet til
Christiansborg Slot, men kom tilbage i 1999. Det nuværende stukloft er fra
begyndelsen af 1700-tallet. I midten ses rigsvåbnet, omgivet af Elefant- og Dannebrogordenen. I siderne kan man se fremstillinger af politiske begivenheder
i Frederik 4.s første regeringsår, bl.a. bøndernes frigivelse og dragonernes og
landmilitsens oprettelse. Loftsmalerierne, af Hendrik Krock, viser regalierne.
Blandt Rosenborgs hovedattraktioner er de enevældige kongers salvings tronstol
og dronningernes tronstol med de tre løver af sølv stående foran. Riddersalen
rummer desuden en stor samling af sølvmøbler, hvoraf hovedparten er fra
1700-tallet. Frederik IVs værelse. |
Eksempler på flere kongelige
slotte i 1700-årene: Frederiksborg Slot - Kronborg - Gråsten Slot -
Fredensborg Slot |
Betegnelsen ”Rosen” går tilbage til Frederik 4.s tid, hvor dette fælles forgemak på Rosenborg Slot blev benyttet som spisesal for hoffets damer og kavalerer
Frederik 4´s sal på Rosenborg Slot
Dette rum var oprindelig et fag større og tjente som Christian 4.s audiensgemak. Til udstyret hørte en marmorkamin, som nu er i Kongens Gemak, og mytologiske loftsmalerier, der nu befinder sig i Christian 4.s Vinterstue. På væggene hang portrætter af kongen og hans slægt. Rummet blev forkortet ved en ombygning ca. 1700, og det blev indrettet som forgemak for Frederik 4.s søster, prinsesse Sophie Hedevig. I forbindelse med ombygningen blev loftets felter med malede emblemer opsat; de har oprindelig siddet i Riddersalens ældste loft og er måske malet af Anders Nielsen i 1623. Ved ombygningen blev væggene beklædt med gobeliner, vævet i den nederlandske by Oudenaarde. Lysekronen, af bjergkrystal med arme af ciseleret stål, er antagelig udført af Anton Matthias Joseph Domanöck i Wien. Den er en gave fra den østrigske kejserinde Maria Theresia; 1754 1794 hang den i kongens audiensgemak på Christiansborg Slot (ikke redigeret - omskrives mm)
(Ikke
færdigskrevet og redigeret) Dette rum
blev brugt af Frederik 4.s søster, prinsesse Sophie Hedevig, som audiensgemak,
men intet af rummets oprindelige udstyr er bevaret.
Da Rosenborg i 1800-tallet blev indrettet til en kronologisk samling, udstyrede
man 1. etage med kongelige interiører fra Frederiksberg Slot og Prinsens Palæ,
som begge ved enevældens afskaffelse overgik til statens ejendom. Det indlagte
gulv i Frederik 4.s Kabinet stammer således fra Prinsens Palæ.
På venstre væg ses et såkaldt safttapet af lærred, bemalet med gennemskinnelige
limfarver; den type vægudsmykning blev først og fremmest udført i Nederlandene
og anvendtes på væggene i de daglige værelser. På højre væg hænger en flamsk
gobelin med høstmotiv; den er udført i slutningen af 1600-tallet. Hovedparten af
de udstillede genstande i rummet er fra årtierne omkring 1700
Sophie Hedevigs sovegemak på Rosenborg Slot
Rummet, som
i dag kaldes Christian 6´s Sal, fungerede som Frederik 4.s søster
prinsesse Sophie Hedevigs sovegemak. Væggene er nu betrukket med gobeliner, som
viser forskellige scener fra Alexander den Stores liv. Gobelinerne er medført
som prøvestykker af gobelingvæveren Bernt van der Eichen, som blev tilkaldt fra
Flandern i 1684, inden han fik bestillingen på gobelinserien med Christian 5.s
krigsbedrifter. Den serie blev ophængt i Riddersalen.
Parketgulvet i Christian 6.s Sal sal stammer fra Frederiksberg Slot; det blev
flyttet til Rosenborg ca. 1870. Loftsmaleriet, der kaldes Flora, som udstrør
velsignelsen over Danmark, er malet af mesteren Bénoit le Coffre. Også dette er
flyttet hertil fra Frederiksberg Slot.
De udstillede genstande i rummet knytter sig til Christian 6.s liv og stammer
således hovedsagelig fra den første halvdel af 1700-tallet
Prins Carls værelse på Rosenborg
Dette rum,
som nu kaldes Frederik V´s Kabinet, er det første i den afdeling, som blev
beboet af Frederik 4.s bror prins Carl. Sammen med Christian 7.s Sal og Frederik
6.s Stue blev det indrettet af Johannes Wiedewelt i 1782-1784. Væggene er
beklædt med gobeliner fra Charles le Vignes fabrik i Berlin. Gobelinerne, hvis
motiver er havescener, er fremstillet ca. 1750.
Sofaen og de to armstole stammer formentlig fra Fredensborg Slot, mens kommoden,
der er belagt med palisanderfiner, muligvis er udført på C.F. Lehmanns værksted.
Lysekronen af rav er udført af Lorenz Spengler efter tegning af Marcus Tuscher.
Hovedparten af porcelænet stammer fra Christiansborg Slot, hvor det blev reddet
ved branden i 1794.
De fleste udstillede genstande i rummet er fra anden halvdel af 1700-tallet, og
de knytter sig først og fremmest til Frederik 5. og hans dronninger Louise og
Juliane Marie, samt til deres børn Christian 7. og arveprins Frederik.
Sproget
Først og fremmest talte man ikke dansk ved det danske hof i 1700-tallet.
I begyndelsen af 1700-tallet var den tyske indflydelse meget stærk. Man talte
tysk ved hoffet, og der var tyske skoler og tysksprogede teatre. Derudover holdt
man i en række større byer gudstjenester på tysk. Tysk var sproget, men også
fransk spillede en stor rolle, især hvis man skulle være fin på den, forklarer
seniorredaktør Henrik Andersson fra Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Når
man endelig talte dansk i de finere kredse, skete det ofte med brug af mange
låneord især franske og tyske. Jeg gætter på, at man som nutidsdansker nok ville
blive ret forvirret og ofte ville kunne have svært ved at følge med. Fransk var
højeste mode på det tidspunkt og sneg sig overalt ind i sproget, i øvrigt
ligesom engelsk gør det i dag. Men da det for mange var svært at udtale de
franske vendinger, lavede man et væld af fordanskninger, som senere er gledet ud
af sproget igen. I historikeren Ulrik Langens biografi om Christian VII kan man
læse, at kongens uddannelse primært foregik på tysk og med tysktalende lærere,
selvom enkelte patrioter ved hoffet forsøgte at få den unge prins undervist på
dansk. Kongen lærte dog senere et hæderligt dansk, formentlig noget af et
særkende langt de fleste af tidens royale personager kunne kun dårligt begå sig
på rigsmålet. Samtidig var tysk kommandosprog i hæren, det blev brugt ved
gudstjenester i mange kirker, og tyske skoler fandtes over hele landet. Ifølge
sprogforskere og historikere er det først i slutningen af 1700-tallet og i
1800-tallet, at det bliver langt mere almindeligt at bruge dansk officielt. Med
den massive påvirkning fra tysk kan man i øvrigt undre sig over, at der ikke
findes en større afsmitning af svensk i det danske sprog. Sverige er trods alt
et naboland, som på mange måder har været en vigtig del af vores lands historie.
Det har dog en ganske naturlig forklaring, påpeger Henrik Andersson: Svenskerne
og det svenske sprog var temmelig upopulære på den tid i Danmark. Det var et
lavprestigesprog i modsætning til tysk. Det hænger sammen med svenskekrigene,
som gennem hele 1600- og 1700-tallet plagede befolkningen. Anderledes er det jo
i dag, hvor forskellige svenske ord har sneget og sniger sig ind. Sprogforskeren
forklarer, at svenskerne ansås på linje med tyskere efter Anden Verdenskrig
deres popularitet var bestemt til at overse. Også kommandosproget i hæren var
tysk. I løbet af 1700-tallet bredte det danske sprog sig
imidlertid. Det danske skriftsprog blev nu brugt på områder, hvor man tidligere
havde anvendt latin og tysk. Både Holbergs danske komedier, essays og historiske
værker blev eksempler på at dansk opdyrkedes. Samtidig skrev andre forfattere
både lyrik og populærvidenskabelige artikler på dansk, og dermed blev det danske
sprog brugt til alle genrer i samtiden.
( ikke
færdigskrevet og redigeret)
Omtrent hundrede år efter Struenses virke malede Kristian Zahrtmann Scene fra Christian VII's hof med Christian 7., Caroline Mathilde og Struense som motiv. Fra Den Hirschsprungske Samling. Struensee blev knyttet tættere til kongen, og ved hjemkomsten begyndte han at gennemskue forholdene ved hoffet. På grund af kongens tilstand og mange udskejelser ikke mindst druk og elskerinder var dronning Caroline Mathildes position ved hoffet ikke særlig behagelig. Struensee var tilsyneladende den eneste, der kunne se det, og han overtalte kongen til at behandle dronningen med mere respekt. På denne måde vandt han også dronningens gunst, og hans stilling ved hoffet forbedredes endnu mere. Kongens favorit og drukven var stadig grev Frederik Vilhelm Conrad Holck. Struensee indså, at han måtte af med grev Holck for at vinde kongens fulde fortrolighed. I maj 1769 blev Struensee udnævnt til etatsråd og rykkede op i rangfølgen. Det var vist derefter, at Struensee indledte en kærlighedsaffære med dronningen. Den ledte ifølge historikeren Svend Cedergreen Bech til, at hun blev gravid, men det er svært at bestemme faderskabet til prinsesse Louise Augusta med fuldstændig sikkerhed. Juridisk set var hun kongens datter, men omgivelserne og Struensee selv opfattede hende som hans datter, og resten af sit liv definerede hun sig selv ud fra hans faderskab.I begyndelsen af 1770 udnævntes Struensee til kabinetssekretær for dronning Caroline Mathilde og til forelæser for kong Christian 7. Der er ikke noget, der taler for, at han havde søgt at skabe indflydelse ved hoffet for at opnå en politisk stilling,men fra da af begyndte sandsynligvis tanken om at opnå en magtfuld position at opstå hos ham. |
Allerede som kronprins forelskede
den senere
Christian VI sig
hovedkulds i den fattige og voldsomt religiøse Sophie Magdalene af
Brandenburg-Kulmbach (1700-1770), der som han selv var stærkt påvirket af tidens pietistiske strømninger. Efter brylluppet i
1721 fulgte Sophie Magdalenes mor med til Danmark. Hun var endnu mere religiøs
end datteren, som hun også snart fik til at indse, at dans, spil og teater var
syndig tant. Christian VIs hof blev med tiden præget af streng pietistisk
fanatisme og uendelig kedsomhed. Kronprinsen, den
senere
Frederik
V (1723-1766, konge siden 1746), som ses på maleriet herunder og på Salys
rytterstatue, førte allerede som ung
et så udsvævende liv med letlevende damer, hyppige bordelbesøg og en stadig strøm af spirituøse drikke, at den strengt religiøse fader, Christian VI
alvorligt overvejede at umyndiggøre ham. Skønt godt begavet var kronprinsen meget
overfladisk, og heller ikke som konge kom han nogensinde for alvor til at
interessere sig for rigets styre. Det lod han indsigtsfulde mænd som
Adam Gottlob
Moltke
og
J. H. E. Bernstorff tage sig af. Den stærkt alkoholiserede, men også
ganske populære konge døde kun 42 år gammel - efter en samtidig kildes udsagn uden at have
været blot nogenlunde ædru i årevis.
Rytterstatuen af Frederik V, som står midt på
Amalienborg Slotsplads, (herunder) blev skabt i perioden 1753-74 af blev skabt af den franske
billedhugger
Jacques-François-Joseph Saly (1717-1776). Projektet blev sat i gang, da
handelsvirksomheden
Asiatisk Kompagni tilbød at betale udgifterne - måske uden helt at have
gjort sig klart, hvor kostbart, det færdige monument endte med at blive. Det
imponerende magtsymbol over den i virkeligheden ganske uduelige konge kom til at
koste 500.000 rigsdaler, -
en enorm sum, som svarede
til omkring en femtedel af udgifterne til de 4 palæer på det nyopførte
Amalienborg. Til gengæld
regnes monumentet for at være en af Europas fineste rytterstatuer. |
Litteraturhenvisning og links:
http://www.wikiwand.com/en/Coat_of_arms_of_Denmark
finn@thorshoj.dk |
||
E-mail: Klik på adressen |
(Besøgstælleren er sidst nulstillet den 1. januar 2017. Midlertidig pauseret 1. oktober 2020, da webhotellet ikke længere understøtter den aktuelle besøgstæller. )